יום רביעי, 30 בדצמבר 2009

מאמצים אמריקאים, אירופאים וערבים נרחבים לחידוש המשא ומתן בין ישראל והרשות הפלסטינית

30.12.09

מסתמנת פסגה בקהיר לקראת סוף חודש ינואר בלחץ אמריקאי ובהשתתפותם של שרי החוץ של הקוורטט, מזכ"ל האו"ם ושרי חוץ של מספר מדינות ערביות מתונות


בפסגה יכריזו על חידוש המשא ומתן הישיר בין ישראל והפלסטינים - לא עוד צעדים הדרגתיים (מפת הדרכים) אלא הפתרון הסופי (אנאפוליס)















במהלך החודש האחרון, מעלים כמעט כל העיתונים הערבים השארות בנוגע למאמצים הנרחבים של האמריקאים בעידודם של שני מנהיגי העולם הערבי, מלך סעודיה, עבדאללה בן עבד אל-עזיז ונשיא מצרים, מובארכ לחדש את המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים במטרה להקים מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 67' ושבירתה תהיה ירושלים המזרחית. בעוד סעודיה פועלת בגזרה הדיפלומטית מול סוריה, לבנון ותימן מצרים פועלת מול ישראל, הפלסטינים ומדינות המפרץ (בעוד תורכיה מנסה לסייע לאמריקאים בכל הנוגע לאיראן). לא רק שהאמריקאים שוקעים מעל הראש בעיראק ואפגניסטאן כעת נוספה להם גזרה נוספת והיא תימן. אמנם שנת 2009 הייתה השנה הכי שקטה בגבול בין ישראל והפלסטינים ובין ישראל ולבנון אך אף אחד אינו משלה את עצמו שהשקט המדומה הזה ימשך. לא בכדי אמר ראש השב"כ, יובל דיסקין כי זה רק עניין של זמן עד האינתיפאדה השלישית (לטענתו אין עדיין הנהגה כריזמטית ואקטיבית שתוציא לפועל כזאת התארגנות עממית).


סעודיה שעסוקה בהדיפת כוחות האופוזיציה התימניים (החות'יים) המאומנים על ידי אל-קאעידה וממומנים על ידי איראן מלחדור לתוך סעודיה בכדי שאירועי אפגניסטאן-פקיסטאן לא יחזרו על עצמם בסעודיה ומקורות הנפט והשלטון לא יסוכנו על ידי ארגוני הג'יאהד של אל-קאעידה ומצרים שעסוקה מצד אחד בגבול עם סודאן ובניית חומת פלדה בגבול עם עזה מעוניינות להתניע כמה שיותר מהר תהליך השלום. הפחד הגדול מהתחזקותה של חמא"ס בגדה המערבית (כן אני יודעת שרבים וטובים טוענים כי ישראל לא תיתן לחמא"ס להשתלט על הגדה המערבית - אבל היו מקרים מעולם ודעתי היא כי במידה ומצרים תמשיך את בניית החומה בדרום הרצועה כל הלחץ של חמאס בעזה חייב יהיה להתנקז לשני הערוצים הנותרים: ישראל והגדה המערבית) ולכן ישנו לחץ מאסיבי על הממשל האמריקאי לעמוד בהתחייבויותיו ולהפעיל את כל יהבו בכל הקשור לתהליך השלום בין ישראל והפלסטינים.


השבוע אנו עדים לשתי פגישות מדיניות חשובות שהתקיימו באותו היום ועסקו בדיוק באותם נושאים: האחד הפגישה בין אבו-מאזן, נשיא הרשות ומלך סעודיה, עבדאללה והפגישה השנייה, בין ראש ממשלת ישראל, נתניהו וראש ונשיא מצרים, מובארכ. בשתי הפגישות היו הנושאים הבאים על סדר היום:

א. עסקת חילופי השבויים בין ישראל וחמא"ס.

ב. היוזמה המצרית - הפיוס בין פת"ח וחמא"ס.

ג. חידוש המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים.

ד. הבחירות ברשות הפלסטינית ה. בניית הגדר המצרית בדרום רצועת עזה והקלת הסגר על עזה מצד ישראל.

הידיעות שיצאו לתקשורת אינן רבות אך מה שניתן להבין מהן הוא:

א. ישנה כוונה לכנס פסגה בינ"ל בקהיר בין ישראל והפלסטינים בה יכריזו הצדדים על חידוש המשא ומתן לקראת פתרון סופי.

ב. שר החוץ המצרי הודיע כי הפגישה בין נתניהו ומובארכ הייתה חיובית וכי נתניהו מוכן לעשות היום יותר ויתורים מאשר הסכים לעשות בעבר.

ג. גם המצרים וגם הסעודים ממשיכים להכריז כי השיחות לא יוכלו להתחדש במידה ולא תהיה הקפאה מוחלטת של הבנייה בהתנחלויות כולל בירושלים.

ד. המצרים דורשים מהאמריקאים ערבויות כתובות על כך שהשיחות ידונו בפתרון הסופי - הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67' ותכלול את סוגיית ירושלים. לא עוד שלבים הדרגתיים (אוסלו, מפת הדרכים).

ה. השליח האמריקאי המיוחד למזרח התיכון יגיע לסבב נוסף באזור בשבוע הראשון של חודש ינואר.

ו. נשיא מצרים, מובארכ וראש שירותי המודיעין המצרים, עומר סולימאן יגיעו לביקור רשמי בלונדון ב- 7.1 ומשם לביקור רשמי בוושינגטון ב- 8.1


* כמובן שכל זה יתכן רק במידה ותושלם עסקת חילופי השבויים בין חמא"ס וישראל, משום שלא יהיה הקלות על עזה ולא יהיו שיחות פיוס, או כל ממשלת אחדות במידה ונושא זה יסתיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה