יום שבת, 21 בנובמבר 2009

משא ומתן חשאי בין ישראל וחמאס ?!?

22.11.09
האם מתנהלות שיחות ישירות, אך חשאיות בין חמאס וישראל?!?

העיתון הלונדוני "אל-קודס אל-ערבי"
במהלך ראיון שהעניק בסוף השבוע, נשיא הרשות, אבו-מאזן ל-BBC התקיף את החמאס והאשים אותה בניהול משא ומתן חשאי עם ישראל בג'נבה אשר בשוויץ תחת חסות הארגונים היהודים בארה"ב דבר אשר הוביל להפסקת המוקאוומה (המאבק האלים) בעזה כלפי ישראל. חמאס, כמובן כבר הכחיש את האשמות וטען כי אין בבסיסן אמת. נשיא הרשות אף הוסיף ואמר שמעבר להפסקת האלימות מעזה דנים גם הצדדים באפשרות של הקמת מדינה פלסטינית בגבולות זמניים.
העיתון הלונדוני "אל-קודס אל-ערבי"
חמאס: הפסקנו את ירי הטילים על ישראל מרצועת עזה. שר הפנים של חמאס, פתחי חמד הבהיר כי תנועתו חתמה על הסכם הבנות עם כל הפלגים ברשות ובו הוסכם על הפסקת ירי הטילים מרצועת עזה על ישראל.

הערות
1. אין לי ספק שמתנהלות שיחות בין גורמים בתנועת החמאס לבין גורמים ישראלים. זו תהיה טפשות לחשוב שלא. התנועה אשר שולטת בעזה, ואף דומיננטית בחלקים בגדה היא תנועה החמאס. משאים ומתנים מדינים לא מנהלים רק עם חברים אלא עם אוייבים ולכן כפי שנהלנו שיחות על הפסקת אש לפני המלחמה בעזה בקיץ 2008. ברור לכל שמתנהלות שיחות בדרגים שונים לאחר המלחמה בעזה.
2. כיום, כמעט כל ממשלות אירופה, רוסיה ואך האמריקאים מנהלים שיחות עקיפות וישירות מול גורמים בתנועת החמאס. ולכן בפועל החרם הדיפלומטי הולך ומתפורר. חמאס היא אינה אפיזודה חולפת ויתכן מאוד, שכפי שלא צפינו את נצחונה בבחירות ב-2006 ולא צפינו את ההשתלטות על עזה אנו עוד עתידים לראות את ראשי התנועה שולטים גם בגדה המערבית.
3. ככל הנראה ישנו פיצול, בין מנהיגי חמאס בעזה לבין אלו היושבים בדמשק. אלו היושבים בדמשק (משעל) מיליטנטיים המעוניינים לשוב למוקוואמה ולהפסיק את השיחות מול מדינת ישראל בנוסף לכך שראש הזרוע המדינית הוא האחראי לאי חתימת הסכם הפיוס בין פת"ח וחמאס והקשחת העמדות מול אבו-מאזן. לעומתם ישנם מנהיגי עזה (הנייה ואל-זאהר) אשר מעוניינים לנהל שיחות חשאיות עם ישראל ולהגיע להבנות בנוגע להפסקת אש בעזה. מנהיגי עזה הם אלו שבסופו של יום עומדים מול אזרחי עזה וצריכים לתת את הדין והדעת על המצב בעזה לעומת אלו שיושבים בגולה ויש להם את הפריבילגיה להקשיח עמדות ולצאת בהצהרות. בנוסף לכך שמעמדו של אבו-מאזן נחלש טרם נחתם הסכם פיוס בין פתח וחמאס זו היא שעה טובה לאתר את הגורמים "היותר פרגמטים" בתוך תנועת חמאס במטרה להגיע עמם להבנות כאלה ואחרות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה