יום רביעי, 2 בדצמבר 2009

ניתוח אמנת החזבאללה (החדשה)

2.12.09
" ויהי דבר-יהוה אלי שנית לאמר, מה אתה ראה; ואמר, סיר נפוח אני ראה, ופניו מפני צפונה: ויאמר יהוה אלי; מצפון תפתח הרעה, על כל-ישבי הארץ"[1]
בחלק השני, כמובטח אנסה לנתח ולהסביר את המשתמע מדבריו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, מיום ה- 30.11 - קווי המדיניות החדשה של ארגונו, וכיצד מדיניות זו עתידה להשפיע על מדינת ישראל.

המוקוומה - המערב/ארה"ב
נסראללה מבהיר כי רק הדרך האלימה, לא הדיאלוג והמשאים ומתנים הם אלו שיוציאו את המערב/ארצות הברית מתוך המזרח התיכון. מול היהירות המערבית של ישראל וארצות הברית הדרך היחידה היא כוח (המשעשע הוא שגם אנחנו חושבים שערבים מבינים רק כוח - מתברר שאנחנו בכל זאת דומים). לדידו של נסראללה דרך ההתנגדות האלימה הוכיחה את עצמה המעצמה העולמית-ארה"ב והמעצמה האזורית-ישראל, פעם אחר פעם זוכות לתבוסות צבאיות ואינן מצליחות ליישם את מדיניותן במזרח התיכון. והדוגמאות הן: אפגניסטאן, עיראק, פקיסטאן, סודאן, לבנון והפלסטינים. לטענתו - ארה"ב
היא מעצמה בירידה (לצערי הרב, גם לדעתי, במדיה ולא יהיה שינוי חד במדיניות החוץ של ארצות הברית אנו בהחלט עדים למעצמה בירידה. למרות שיש להם את הצבא הכי חזק בעולם וקוקה קולה ונייקי הם המותגים הנמכרים בעולם. בשביל שמעצמה תהיה מעצמה צריכה להיות לכך גם הכרה בינ"ל בעליונות שלה ודעתי לא כך הדבר כיום.)

המוקוומה-ישראל
מבחינת מדינת ישראל ישנם שני איומים קיומיים: השאלה הפלסטינית ואיראן. חזבאללה רואה בקיומה של ישראל איום קיומי. בעוד ישראל מעוניינת לפתור את הבעיה עם הפלסטינים במשא ומתן ואת הבעיה האיראנית במאבק, בעיני חזבאללה לבעיה הישראלית יש רק פתרון אחד, והוא אלים. נסראללה מבהיר כי ארגונו לא יתפרק מנשקו ולא יפסיק להתחמש כל עוד ישראל קיימת, "עד שלא תוחזר פיסת האדמה האחרונה המוקוומה העממית לא תפסק". כלומר מי שיהיה מעוניין לפרק את חזבאללה מנשקו יאלץ לעשות זאת בכוח.

עניינים פנים לבנונים
נסראללה מבהיר כי הוא מעוניין בדמוקרטיה אמיתית. כלומר הפתרון שנמצא כעת (כפוי) הוא לא פתרון דמוקרטי. אמנם השיעים בלבנון הם לא הרוב בלבנון אך מבחינה עדתית הם המיעוט הגדול ביותר בלבנון ולכן אם באמת יהיו בחירות דמוקרטיות בלבנון, ללא התערבות סעודית ומערבית חזבאללה יזכה לרוב הכיסאות בפרלמנט וכך גם יוכל למנות שרים מטעמו. נסראללה מבהיר שטרם ניתן ליישם בלבנון את המשטר שקיים היום באיראן, משטר חכמי דת. עוד לא הגיע השעה לכך - לא מתאים למודל הנוכחי הקיים כיום בלבנון.

חזבאללה-איראן
אין חדש תחת השמש. חזבאללה רואה את איראן מנהיגת העולם המוסלמי (טענה שיש בה מן האמת. אין סוגיה היום במזרח התיכון שאין לאיראן קשר ישיר או עקיף אליה. בניגוד למנהיגים אחרים שהולכים סחור סחור ורק לעיתים ניתן לשמוע מהם, את דעותיהם האמיתיות, דואג המשטר באיראן לומר, ברוב המקרים, את מדיניותו, שחור על גבי לבן. הוא מעביר ביקורת על מנהיגי מדינות ערב אשר חוששים מהמדיניות האיראנית במקום לחבור אליה ובכך מסייעים לישראל.

לבנון-פלסטינים
חזבאללה לא מוכנה להעניק אזרחות לפליטים הפלסטינים. כלומר בכל הסדר עתידי בין ישראל והרשות הפלסטינית ומדינות ערב צריך לקחת בחשבון שיהיה צורך למצוא פתרון לפליטים הפלסטינים, מחוץ למדינות בהן הם חיים כיום בין אם במחנות פליטים ובין אם לאו. כ-3 וחצי מיליון פליטים פלסטינים מפוזרים, כמעט, בכל אחת ממדינות ערב: ירדן, סוריה, לבנון, עיראק, כווית, מאע"ם, תוניס ויהיה צורך למצוע פתרון קבע היכן לשכן אותם ומי מוכן יהיה לקלוט אותם במידה ויחליטו לא לשוב למדינה הפלסטינית אשר תקום.

ישראל-פלסטינים ותהליך השלום
אין הכרה במדינת ישראל
(בטח שלא ביהדותה של המדינה) מבחינת חסן נסראללה: "אסור שהאומה האסלאמית ועמי האזור יכירו ביישות הזו, לא משנה איזה לחץ ואתגרים יעמדו בפנינו" כלומר חזבאללה מייעצת לפלסטינים לזנוח את דרך המשא ומתן כפי שהיא מתנהלת היום. לדידם, המורווחת היחדיה מניהול מו"מ שכזה היא מדינת ישראל. הוא מבטיח כי חזבאללה לעולם תעמוד לצד אחיהם הפלסטינים ומזהירה את הפלסטינים מפני המשך ניהול המו"מ עם ישראל "רק על ידי המוקוומה ישוחררו האדמות הכבושות".

כמה הערות
  • האמנה אינה משאירה מקום לאופטימיות. חזבאללה לא מכירה במדינת ישראל, המאבק האלים ימשך ועוד צפויים למדינת ישראל מלחמות רבות בגבולה הצפוני. נסראללה מציג עמדה מאוד ברורה, אשר לא משתמעת לשתי פנים. מעמדן המדיני של ישראל ושל ארה"ב במזרח התיכון ובקרב הקהילה הבינ"ל הולך ונחלש (בלשון המעטה) ומדיניות המוקוומה(המאבק האלים) הצליחה להוכיח את עצמה עד כה במזרח התיכון.

  • הטרור הולך וגואה, משנת 2001 ארצות הברית מנהלת שתי מלחמות בהן היא נכשלת כשלון חרוץ. משנת 2006 ישראל ניהלה שתי מלחמות כושלות בהן לא הצליחה להשיג את היעדים אשר הציבה בפניה. חזבאללה מתחזקת וחמאס מתחזקת. מי שאומר שהצלחנו להשיב את כוח ההרתעה שלנו משום שכיום לא נורות קטיושות על גבול הצפון וגראדים על דרום ישראל משקר לעצמו. ההפוגה היא זמנית הסיבוב הבא בוא יבוא והרבה יותר מוקדם מהפעם הקודמת. גם בזירה המדינית זוכות ישראל וארצות הברית בכשלונות צורבים. התחמשות גרעינית מואצת - צפון קוריאה לא מתפרקת מנשקה, ישראל לא מתפרקת מנשקה ואיראן עברה את הקו האדום ליצור פצצות גרעיניות. אין דמוקרטיה אמיתית במזרח התיכון - לא בעיראק, לא באפגניסטאן, לא בפקיסטאן, לא בלבנון, לא בסעודיה, לא בכווית, לא ברשות הפלסטינית ולא באיראן. ותהליך השלום בין ישראל והפלסטינים לאחר 18 שנים של ניסיונות הגיע למבוי סתום, המתונים נחלשים והרדיקאלים מתחזקים. מעמדה של ישראל בעולם הולך ונחלש, יש הרואיםבמבצע בעזה, פשעי מלחמה ורק לאחרונה אנו עדים לכך שאירופה קרובה להכריז על ירושלים כבירה של ישראל ופלסטין.

  • כאשר באים לשרטט את האסרטגיה המדינית והצבאית של מדינת ישראל ולברר מה הן הסכנות הקיומיות והלא קיומיות אשר נצבות בפניה חובה לקחת בחשבון את האמנה המדינית של חזבאללה. באותה מידה שיש צורך להתחשב באמנה של חמאס ושל הפלסטינים ומי שקורא אותן היטב מבין שלא יתכן שלום בין ישראל והפלסטינים ובין ישראל לארגון חזבאללה. שתי האמנות של חמאס וחזבאללה לא מכירות, בכלל, בזכות ישראל להתקיים(לא כמדינה חילונית ולא כמדינה יהודית). בעתיד, יתכן ואפשר יהיה להגיע להסדרים מדיניים עם התנועות הלאומיות של לבנון ושל הפלסטינים, כפי שבתוקופתו של שלמה המלך היו הסדרים מדיניים וברית בין שלמה מלך ישראל לחירם מלך צור, כאשר מלך צור העריך מאוד של חוכמתו של המלך שלמה ולכן לא רק שכרת עימו ברית אלא אף סייע לו בבניית בית המקדש הראשון בירושלים. את האסטרטגיה והחזון העתידי של מדינת ישראל יש "לבנות צמוד קרקע" ומציאות ולא כ"מגדל באוויר". וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ, הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה; וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר. וַיֹּאמְרוּ, הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם, וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ. וַיֵּרֶד ה' לִרְאֹת אֶת הָעִיר וְאֶת הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם. וַיֹּאמֶר ה', הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה, הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת; וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת. הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ. וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר. עַל כֵּן קָרָא שְׁמָהּ בָּבֶל, כִּי שָׁם בָּלַל ה' שְׂפַת כָּל הָאָרֶץ, וּמִשָּׁם הֱפִיצָם ה', עַל-פְּנֵי כָּל-הָאָרֶץ[2]. דוגמאות יותר עדכניות אנו רואים כיום בנפילתה לחובות עתק של דובאי, ומשבר הסאבפריים בארה"ב או לחילופין ראיון הדמוקרטיה במזרח התיכון שנשבר לאלף רסיסים (ויש עוד דוגמאות רבות).

1. ספר ירמיהו, פרק א פסוקים 13-14
2. ספר בראשית, פרק י"א פסוקים 1-9

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה