יום שלישי, 8 בדצמבר 2009

שיחות אסטרטגיות תורכיה-ארה"ב

8.12.09
מתוך אתר האינטרנט של "אל-ג'אזירה"

כישלון מדיני כפול - תורכיה לא נותנת גיבוי למדיניות ארה"ב נגד איראן ולא מגבה את האסטרטגיה החדשה של אובאמה באפגניסטאן

אתמול ה- 7.12 נערכו שיחות אסטרטגיות בין נשיא ארה"ב, אובאמה וראש ממשלת תורכיה, ארדואן, סביב שלושה נושאים מרכזיים:
  • תוכנית הגרעין של איראן
  • אפגניסטאן
  • הכורדים

הנשיא האמריקאי כשל בשיכנועו של ראש ממשלת תורכיה לתמוך במדיניות ארה"ב בנוגע לאיראן ואפגניסטאן למרות שבנושאים אחרים הקשורים למזרח התיכון היו הסכמות ושיתופי פעולה. במסיבת העיתונאים שהעניק ארדואן טרם שובו לתורכיה התייחס לשלושת הנושאים ואמר:

איראן

תורכיה מתנגדת בכל תוקף להפעלת סנקציות על איראן. תורכיה לא רואה תחליף פרקטי לדיפלומטיה ופתרון שלומני לקונפליקט. ארדואן העביר ביקורת קשה על החלטות מועצת הביטחון להפעיל שרשרת של סנקציות על איראן באומרו שהן לא פרקטיות ולא ניתנות לאכיפה.

אפגניסטאן

תורכיה תעמוד בהבטחתה לאמן את כוחות המשטרה והצבא באפגניסטאן ואף תסייע לבנוע מערכות בריאות וחינוך במדינה אך לא תסכים לשלוח כוחות צבא נוספים לאפגניסטאן.

בנושא הכורדים

בנוגע ללוחמה במפלגת ה-PKK הכורדית ימשיך שיתוף הפעולה המודיעיני בין תורכיה וארה"ב אשר החל בשנת 2007. תורכיה מינתה ועידה אשר תפקידה למצוא פתרונות לאפליה נגד המיעוט הכורדי בתורכיה (12-15 מיליון כורדים בתורכיה) למרות שארה"ב מעוניינת שממשלת תורכיה תמצא מכניזם לשיתופם של הכורדים בממשלה התורכית.

הערה

כפי שנאמר בעיתונות הישראלית שראש ממשלת ישראל יצא מהפגישה האחרונה עם אובאמה בפנים חמוצות ובשפתיים קפוצות אפשר לומר כעת, שאובאמה בהחלט (לפחות משפת הגוף שלו) יצא מהשיחות עם התורכים מאוכזב וכועס. למרות שהיה חשוב לנשיא ארה"ב לחזור ולומר כמה חשובה תפקידה המרכזי של תורכיה במציאת מכניזם לסיכול תוכנית הגרעין האיראני ולשמירת היציבות במזרח התיכון, זכה הנשיא האמריקאי בתמורה ל"אצבע משולשת". תורכיה מוכנה להיות המתווכת בכל תהליך שיתבקש אך אם הדיפלומטיה תגלוש לאלימות אין בכוונת תורכיה לקחת חלק פעיל בקונפליקט זה, כנ"ל גם נגד אפגניסטאן. בתקופה האחרונה כל השיחות האסטרטגיות בנוגע למזרח התיכון מתנהלות כמעין דיאלוג בין חרשים. הדבר מזכיר מאוד את הדיאלוג שהתנהל בשנת 1938 בין מעצמות המערב לבין גרמניה של היטלר. בעוד היטלר דיבר על גזע עליון ועל הרייך השלישי דיברו מדינות המערב על שלום ופיוס באירופה. בעוד היטלר מהטל בצרפת ובריטניה ובידו האחת חותם על הסכמי מינכן ידו השנייה חותמת על הסכמי ריבונטרופ ומולוטוב - חלוקת פולין בין ברית המועצות וגרמניה. אלה מדברים על שלום ודמוקרטיה ובינתיים עוד מכוניות תופת מתפוצצות בלב עיראק, פקיסטאן וסומליה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה