יום ראשון, 13 בדצמבר 2009

חדשות חדשות חדשות

13.12.09
העיתון הלונדוני "אל-קודס אל-ערב"

1. שר החוץ הבחרייני העביר ביקורת חריפה על הרחקת ששת מדינות המפרץ מהדיאלוג האסטרטגי של ששת המעצמות בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית.



במהלך פורום "דיאלוג מאנאמה" אשר מתקיים בימים אלה (11-13 בדצמבר)מתח שר החוץ הבחרייני, שיח' ח'אלד ביקורת על כך שמדינות המשפ"מ (סעודיה, בחריין, קטאר, כווית, איחוד האמירויות, עומאן) הורחקו מהשיחות האסטרטגיות אשר מקיימות ששת המעצמות בנוגע לתוכנית הגרעין של איראן. השר שאל "כיצד יתכן שישנו דיאלוג בנוגע למפרץ והמפרציות לא לוקחות בו חלק [....] וכי הדיאלוג מתנהל מאחורי גבן של מדינות המפרץ[...] זאת טעות קריטית בדרך ניהול המשא ומתן מול איראן וזאת גם הסיבה הראשית לכשלון המו"מ.

הערה - עוד הוכחה ניצחת לחוסר ההבנה המוחלט של מדינות המערב כלפי הבעיות המזרח תיכוניות. השר הבחרייני מעלה נקודה מאוד קריטית, עוד נניח שמדינות המערב חושבות שהן יכולות להכתיב תנאים למו"מ באזור אבל במקרה של תוכנית הגרעין האיראנית והמפרץ הפרסי, איך אפשר לנהל משא ומתן בלי המדינות שיפגעו באופן ישיר מכל סנקיציה כלכלית על איראן או לחילופין אם תהיה הסלמה שתהפוך למאבק אלים. המחשבה בה ששת המעצמות חושבות שהן ישבו בוינה ויקבלו החלטות ואז יבואו ויכפו אותן על שאר המדינות לקבל את ההחלטות היא, טפשית ולא ניתנת לביצוע. כמעט כמו החלטות חבר הלאומים מ-1920 לגבי גרמניה. הן קיבלו החלטות ובסוף יידעו את גרמניה - התוצאות ידועות לכל ואין צורך לחזור על פרטי ההסטוריה. אמנם מנאומו של אובאמה במהלך פרס הנובל, רוחו הייתה רוח של מלחמה ולא שלום ויתכן שלשם פניו מועדות אך גם אם במלחמה עסקינן, לדעתי יש צורך לשלב את מדינות המפרץ בשיחות, גם אם בפורומים יותר מצומצמים. השר לא היה זועם אם היו נערכות התייעצויות גם בפורמים חשאיים יותר עם מדינות המפרץ. זה מצב רע מאוד אם גם מדינות המפרץ יחלו לאט לאט ליזלוג לכיוונה של איראן (עומאן וקטאר כבר שם).

2. הפיוס הסעודי-מאע"מי - המלחמה במורדים החות'יים בצפון תימן - איחוד המטבע והקמת הבנק המרכזי - הסכנה האיראנית הם הנושאים אשר יעמדו במרכזה של ועידת המשפ"ם 2010

ממשיכים חילוקי הדעות הקשים בין איחוד האמירויות וסעודיה בנוגע לבעית שרטוט הגבול הקבוע בין שתי המדינות ובנוסף ריבים קשים בנוגע למקום מושבו העתידי של בנק המפרץ המרכזי ישנו צורך לטהר את האווירה וכווית אשר תארח את הכנס השנה מתווכת בין שתי המדינות. איחוד האמירויות הודיע כי לא תהיה מוכנה להצטרף לקרן המטבע המפרצית אם סעודיה לא תסכים שהבנק המרכזי ישב באבו-דאבי בירת האמירויות. שר החוץ הסעודי, סעוד אל-פייסל כבר ביקר באבו-דאבי ואף הציע כי לאחר חמש שנים שהבנק ישב בסעודיה הוא יעבור לאלתר לאבו-דאבי אך מאע"מ סירבה להצעה. כעת המריבה נדחקה מעט הצידה וזאת בשל שתי בעיות בטחוניות חמורות יותר: המלחמה הסעודית במורדים החות'יים בצפון תימן יחד את ממשלת תימן וגלי הטרור והלוחמה בצפון מזרח עיראק. בנוסף ידונו המדינות בהדרדרות היחסים בין סעודיה ואיראן אשר החל להסלים לאור המלחמה בסעדה נגד המורדים השיעים (החות'יים).

העיתון הפלסטיני "אל-פלסטין"

3. האני אל-מצרי, חבר משלחת הפיוס הפלסטינית מסר כי גם לאחר הסבב האחרון בקהיר והפגישה עם שר המודיעין המצרי, עומר סולימאן נשארו המחלוקות לגבי הטיוטא בעינן ולכן במצב בנוכחי לא ניתן לחדש את הדיאלוג בין חמאס ופת"ח. אל-מצרי הסביר כי עומר סולימאן הבהיר כי מצרים לא מוכנה לערוך כל שינוי בטיוטא המקורית ולא להוסיף שום הסתייגויות והערות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה