יום שבת, 19 בדצמבר 2009

חדשות חדשות חדשות

20.12.09
העיתון המצרי "אל-יום אל-סבע" והעיתון הלונדוני "אל-קודס אל-ערבי" והעיתון הלונדוני "אל-שארק אל-אווסט"
התנגשות ראשונה בין כוחות איראנים ועיראקים על אדמת עיראק עקב השתלטות כוחות איראנים על שדה נפט דרום מזרח לבגדד או "תעלול תקשורתי זר שמטרתו ניסיון לחבל ביחסים בין עיראק ואיראן



עפ"י הידיעות התקשורתיות אשר שודרו אמש ברשתות הטלויזיה , בבוקר יום שישי השתלטו כוחות איראנים על באר נפט מס' 4 בשדה הנפט המכונה "אל-פיקא" אשר נמצע בסמוך לעיר אל-עמארה במחוז מייסן אשר נמצע כ-366 ק"מ מדרום-מזרח לבגדד. שדה הנפט "אל-פיקא" היה שדה נפט משותף בין איראן ועיראק ונמצא בגבול בין שתי המדינות. בשדה הנפט כארבע בארות אשר מפיקות כ-55 מילוין ברמיל נפט בשנה. חפירתן החלה בראשית שנות ה-70 והופסקה ב-1980 עם פרוץ המלחמה בין עיראק ואיראן. ראש הועדה הבטחונית של מחוז מייסן טוען שהכוחות האיראנים הסיגו את כוחותיהם בערב יום שבת (19.12). דובר משרד החוץ האיראני, ראמין מהמאנברסת הגיב להאשמות הזרות בדבר השתלטות הכוחות האיראנים על שדה הנפט במייסן ותיאר זאת כ"משחק תקשורתי" בעודו מציין כי ישנם ניסיונות זרים לחבל ביחסיםהטובים והידידותיים בין טהראן ובגדד וכי איראן מעוניינת לפתור את הבעיה הזו בדרך דיפלומטית בין עיראן ואיראן ללא צורך בפעולה צבאית. "אלו המרוויחים מהניסיונות לחבל ביחסים בין שתי המדינות הם אלו שהפיצו את הידיעות הללו בתקשורת".

העיתון הלונדוני "אל-קודס אל-ערבי"

פגישת פיוס היסטורית בין רוה"מ לבנון, סעיד ח'רירי ונשיא סוריה, בשאר אסאד בדמשק



לאחר סבב שיחות בסעודיה עם המלך, עבדאללה בן עבד אל-עזיז הגיע אמש (19.12) ראש ממשלת לבנון, סעיד ח'רירי לביקור ראשון היסטורי בדמשק ונפגש עם נשיא סוריה בשאר אל-אסד. מאז נסיגת הכוחות הסורים מלבנון ורציחתו של אביו, רוה"מ דאז, רפיק את ח'רירי שררו יחסים מתוחים וקשים בין שתי הבירות. סעיד אל-ח'רירי האשים את סוריה בסיוע ותכנון רציחתו של אביו. ולכן לאחר מאמצים סעודים רבים הגיע אמש ח'רירי הבן לשיחות פיוס בין שתי המדינות בהבנה מלאה שמבחינה אסטרטגית עצמאותה של לבנון קשורה קשר הדוק (במהלך כל שנות ההסטוריה) לזה של סוריה. סוריה מהווה היום הערוץ הישיר של הגעה של נשק עבור ארגון חזבאללה. וזהו בין היתר אינטרס קיומי עבור לבנון להפסיק את ערוץ העברת הנשק הזה בין שתי המדינות. הפגישה בין השניים נערכה בדלתיים סגורות בצורה חשאית וללא אמצעי תקשורת. מעבר לצעד הפיוס בין שתי המדינות, שני הנושאים העיקריים העומדים כרגע במרכז השיחות בין שתי המדינות ואשר ידונו עליהם במהלך ביקורו של נשיא סוריה בבירות במהלך חודש ינואר 2010 הוא: שרטוט הגבול בין שתי המדינות והפסקת העברת הנשק מאיראן לחזבאללה דרך סוריה.

הערה - שיפור היחסים בין שתי המדינות הוא הכרחי וחשוב גם עבור מדינת ישראל. אמנם אנחנו רק בתחילת הדרך אבל צעד כזה הוא צעד חיובי. הפסקת העברת הנשק לחזבאללה לא יקרה בקרוב. אבל תיאום בין המדינות ואי התערבות סורית במדיניות הפנים לבנונית ואי חתירה תחת השלטון הקיים הוא קריטי ללבנון. צעד זה יכול לפעול אך ורק לטובתנו ובשום פנים אין לראות בהתקרבות הזאת צעד מאיים.

נשיא מועצת השורא האיראני, עלי לארג'יאני בפגישה ראשונה מאז סיום המלחמה בעזה עם נשיא מצרים מובארכ


מאז המלחמה האחרונה בעזה (יוני 2008) לא התקיימו פגישות מדיניות בין גורמים בכירים במצרים לבין גורמים בכירים באיראן. היום הגיע נשיא מועצת השורא האיראני, עלי לארג'יאני לביקור רשמי בקהיר. בכל אחד מהקונפליקטים האזורים ישנה לאיראן תפקיד שלילי, מבחינת נקודת הראיה של מנהיגי מדינות ערב, בין אם מדובר בעיראק, המלחמה בתימן הכשלת מאמצי הפיוס בין פתח וחמאס, הכשלת עסקאת חילופי השבויים ומתן סיוע לחזבאללה. ככל הנראה לאחר תקופה של חרם טוטאלי יתכן ומצרים מנסה להגיע למכניזם מסויים עם איראן, טרם הדרדרות למבצע צבאי.

העיתון הלונדוני "אל-שארק אל-אווסט"

בראיון שהעניק נשיא הרשות הפלסטינית, אבו-מאזן לעיתון הבהיר כי: "אינני אופטימי, הפיוס הפלסטיני נכשל בגלל איראן והנהגת חמאס בדמשק". בנוגע לטיוטת הסכם הפיוס הבהיר אבו-מאזן כי ישנן כ-20 הסתייגויות שחלקן הן הסתייגויות של האמריקאים. ובנוגע לאי הגשת מועמדותו לנשיאות בבחירות הבאות השיב כי "כל הדלתות בהן נתקלתי היו סגורות[...]"אנני בורח מאחריות".

סוכנות הידיעות המאע"מית

שר החוץ המאע"מי, עבדאללה בן זייד הגיע ביום ה' (17.12), הגיע לרמאללה ונפגש עם נשיא הרשות, אבו-מאזן. הביקור נערך במסגרת חגיגות "ירושלים בירת התרבות הערבית" במטרתן חיזוק מעמדה הערבי של ירושלים והבעת סולידאריות ערבית כלפי הבעיה הפלסטינית. ידיעות נוספות בנושא היו שבניגוד למשלחת של איחוד האמירויות נמנעה כניסה של המשלחת הכוויתית ע"י ישראל לגדה המערבית בשל אי תיאום מוקדם.

העיתון הסעודי "עוכז"

10 אסירים ואסירות עומדיים במרכז חילוקי הדעות חמאס וישראל בכדי להשלים את עסקאת חילופי השבויים. מקור בכיר חמאסי מסר כי ש: חסן יוסף, ממנהיגי חמאס בגדה המערבית, מרוואן אל-ברגותי, מי שהיה ראש התנט'ים בגדה, אחמד סאעדת, מי שהיה מזכ"ל החזית העממית, עבדאללה אל-ברגותי, עבאס אל-סיד, אברהים חמד, טאהר אלמדהון והאסירות: אמנה מנה, אחלאם אל-תמימי וקאהירה אל-סעידי אלו הם האסירים והאסירות העומדים במרכז המחלוקת אשר מונעת את השלמת עסקאת חילופי השבויים. לטענת הגורם החמאסי בשל אי ההסכמה שב המתווך הגרמני לגרמניה לשבועיים וכעת שב חזרה לקהיר עם שינויים שהסכימה חמאס לבצע. למעשה הסבב הנוכחי יהיה הסבב האחרון בתיווך הגרמני.

הסלמה ביחסים בין ישראל ותורכיה בשל אי השלמת עסקאת מטוסים. מקור בכיר במשרד ההגנה התורכי מסר אמש לעיתון התורכי "זמן" כי במידה ותוך 50 יום לא תייושם עסקת מכירת המטוסים ללא טייס שהתבצעה בין ישראל ותורכיה בשנת 2005 והייתה אמורה להסתיים במהלך מאי 2008 תפנה תורכיה לבית המשפט הבינ"ל בתביעה נגד ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה