יום שלישי, 22 בדצמבר 2009

יוזמת הפיוס של אסמעיל הנייה

22.12.09
מתוך אתר האינטרנט של "אל-ג'אזירה"

יוזמת הנייה לפיוס בין חמאס ופתח - חילוקי דעות בין חמאס עזה וחמאס דמשק, התרסה נגד איראן והסכמה להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67'.

במהלך חגיגות 22 להווסדותה של חמאס בעזה הציג, ראש ממשלת חאמס ומנהיג התנועה ברצועת עזה, אסמעיל הנייה יוזמה חדשה לפיוס פנים פלסטיני. יוזמה המקובלת על כל ראשי הנהגת חמאס בעזה. דובר ממשלת חמאס טאהר אל-נונו הוסיף ואמר כי היוזמה הנוכחית לא באה להחליף את היוזמה המצרית אלא להשלים אותה ומטרתה אינה רק פיוס אלא בניית מנגנון פוליטי לאומי וכי המאמצים המצרים הם הבסיס לתיווך ואין מחליף לו. להלן עיקרי היוזמה:

  1. הצורך באחדות לאומית וסיום הפילוג באופן דחוף והרכבת ממשלת אחדות לאומית על בסיס של קונצנזוס לאומי.
  2. בניית הנהגה עבור העם הפלסטיני על בסיס מה שהוסכם בקהיר במרץ 2005.
  3. הסכמה על תוכנית לאומית שתביא לסיום הכיבוש ופירוק ההתנחלויות והקמת מדינה פלסטינית בגבולות ה-4 ביוני 1967 שבירת ירושלים, הכרה בזכות השיבה ושחרורם של כל האסירים והעצורים בבתי הכלא בישראל, כפי שהוסכם במסמך הפיוס הלאומי, הסכמי מכה ויוזמת קהיר.
  4. הצמדות למוקוומה, בהבנה שהמוקוומה היא הדרך היחידה להפסקת הכיבוש.
  5. אין תפקידו של מנגנון הביטחון הפלסטיני לשרת את האינטרסים הישראלים או לתת לגיטימציה לכיבוש הישראלי או לשמור על ביטחון מדינת ישראל.
  6. סיוע ערבי ומוסלמי לשיקום העם הפלסטיני.

ניתוח

המסמך הנוכחי חשוב מאוד בשל 2 סיבות עיקריות:

א. להערכתי מסמך זה מופנה ומתריס כלפי הנהגת חמאס בדמשק, ההנהגה האיראנית ומראה סולידריות עם ההנהגה המצרית. המסמך מצביע על כך שישנו פיצול אמיתי בין שתי ההנהגות, זו שבדמשק ומונהגת על ידי ח'אלד משעל ומגובה בסיוע איראני טהור וזו בעזה אשר מונהגת על ידי אסמעיל הנייה אשר מעוניין בגיבוי המצרי ומבין מה המשמעות של התרסה מול מצרים (מצרים למעשה אומרת תבחרו באיראן תפסידו אותנו. והרי לכם בניית גדר פלדה שתפריד בין רצועת עזה ומצרים). איראן אמנם מגבה, מממנת ושולחת נשק אך היא רחוקה ואילו מצרים קרובה ואחראית על המעבר היחידי שיש לעזה (שהוא לא לכיוון ישראל) ואם היא תחליט לסגור את הברז הרי מעשה כזה יכול להמית אסון על רצועת עזה ולשבור את המשטר של חאמס.

ב. אולי הנקודה הכי קריטית במסמך הוא ההסכמה של הנהגת חמאס בעזה לפרגמטיזם שלמעשה מתבטא בהסכמה להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67' שבירתה מזרח ירושלים עם הכרה בזכות השיבה ושחרור כל האסירים המוחזקים בישראל. כלומר מה שפסקה זו באה להראות לנו הוא שהנהגת חמאס עזה מוכנה לקבל את פתרון שתי מדינות לשני עמים בגבולות 67'. תנועת החמאס בשונה מאש"ף ומהפ"ח שהן תנועות חילוניות הינה תנועה דתית מוסלמית שעל פי אמנת התנועה אין לוותר על אף חלק מפלסטין. כל מדינת ישראל היא מדינת ווקף מוסלמי ולכן המוקוומה תסתיים אך ורק כאשר כל הארץ תשוחרר מהכיבוש הציוני. אך במסמך זה מציגה התנועה פרגמטיות ובמידה והיא מחוייבת למסמך (למרות שבעבר התנועה הפרה כמעט כל הסכם שחתמה עליו) הרי שישנם חלקים פרגמטים בחמאס שניתן לשאת ולתת עימם בהווה ובעתיד ולהגיע לידי הבנות. ואכן מתנהלות שיחות ישירות ועקיפות בין הנהגת חמאס עזה לבין גורמים בישראל (עמוס גלעד בנוגע לתהדייה ארוכה ופתיחת מעברים בין ישראל ועזה) וגורמים אמריקאים ואירופאים. כמובן שחמאס דמשק אינה מסכימה לצעד זה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה