יום שלישי, 16 בפברואר 2010

משמרות המהפכה באיראן

16.2.10
מתוך העיתון הכוויתי "אל-סיאסה"

"משמרות המהפכה " - קו ההגנה הראשון של המערכת הפוליטת והצבאית באיראן או האם הפכה איראן לדיקטטורה צבאית"

הרחבות משמרות המהפכה במהלך שלושים השנים האחרונות מאז המהפכה האיסלאמית והפיכתו לכוח עצום אשר בפועל חולש על התחום הצבאי, מדיני, חברתי וכלכלי.

מה זה "משמרות המהפכה"?
* משמרות המהפכה נוסדו מייד לאחר המהפכה האסלאמית בפברואר 1979 במטרה להגן על המשטר מפני אתגרים וסכנות בתוך המדינה ומחוצה לה ושמירה על עקרונות המהפכה העיקרי שבהם הוא שמירה על העומד בראש הרפובליקה האסלאמית, המנהיג העליון, האיתוללה, עלי חמנאי אשר מייצג את השלטון העליון באיראן.

* מליציות הבסיג' נמצאות אף הן תחת פיקוד "משמרות המהפכה". הבסיג' הוא כוח של מתנדבים אשר היה אחראי על התקפות טקטיות נגד עיראק במהלך מלחמת איראן-עיראק בשנים 1980-1988. הבסיג' מהווים היום את כוחות השיטור באיראן אשר אחראים בין היתר על השמירה על הצניעות והילכות האסלאם. מספרם מוערך במיליונים.

* "כוחות ירושלים" כפופים אף הם ל"משמרות המהפכה". אלו הן יחידות למבצעים מיוחדים ולהן שלוחות מחוץ לאיראן. ארצות הברית מפעילה סנקציות על חברות ואנשי עסקים את מקושרים באופן ישיר או עקיף אליהם ומסייעים להם באופן זה במימון לוחמים בעיראק, לבנון ואפגניסטאן.

מה הן היכולות הצבאיות של "משמרות המהפכה"?
* בראשית הדרך היו "משמרות המהפכה" אחראים על ביטחון הפנים אך עם פרוץ המלחמה עם עיראק הפכו לכוח הלוחם במלחמה. כיום מונים חברי משמרות המהפכה כ-125 אלף לוחמים אשר פועלים בים, יבשה ובאוויר, באופן נפרד מצבא איראן אשר כולל כ- 350 אלף חיילים.

* משמרות המהפכה השתתפו בעבר בקרבות קונבנציונאליים בעיראק אך גם פיתחו טקטיקות לא קונבנציונאליות אשר חבלו בכל נתיבי הסחר במטרה לפגוע ביצוא ויבוא הנפט של עיראק. כיום הבסיג' הוא הכוח אשר אחראי על השמירה על נתיבי הסחר של יצוא ויבוא הנפט במפרץ הפרסי והוא שיהיה האחראי לשיבוש נתיבים אלו במידה ויהיה צורך.

*כמו כן שולטים "משמרות המהפכה" על מערך הטילים האסטרטגים (טילים התקפיים ולא הגנתיים) באיראן והיו אלו שפעלו לחידוש ושדרוג המערכות הטכנולוגיות של טילי ה"שיהב-3" שיכול להגיע למרחק של 2000 ק"מ.

כיצד פועלים "משמרות המהפכה" בתוך המנגנון הפוליטי"?
*אחראי על שימרת עקרונות המהפכה ותפקידם להתריע בפני סכנות כלפי המדינה והמשטר.

* כוחם של "משמרות המהפכה" גבר עם היבחרו של אחמדינג'ד לנשיאות בשנת 2005. כאשר שני שליש מהקבינט שלו (21 אנשי קבינט) מורכב מאנשי משמרות המהפכה לשעבר.

*"משמרות המהפכה" עורכים תמרונים צבאיים, יש לגוף מערך תקשורתי ומוסדות חינוכיים שמטרתם חיזוק הנאמנות ל"משמרות המפכה".

מה הם יעדי "משמרות המהפכה" במגזר העסקי"?
*לאחר שהסתיימה המלחמה עם עיראק השתתפו "משמרות המהפכה" בתהליך הבנייה מחדש של איראן והם אף הרחיבו את שליטתם על תחומי יצוא ויבוא הנפט, הגז וההגנה על ערוצי הסחר והבנייה.

*עפ"י משרד האוצר האמריקאי, משמרות המהפכה שולטים היום על תחום הנדל"ן והבינוי וחברות הקשורות למשמורת המהפכה מוערכות במיליארדי דולרים. כמו כן מצביע משרד האוצר כי משמרות המהפכה אחראיים גם על תחום השוק השחור והברחות סחורה לתוך איראן.


הערות
אין לי ספק שזאת לא כל האינפורמציה שניתן לדעת על "משמרות המהפכה" אלא רק תמונה כללית על הארגון. אך החשיבות שבדבר הוא שישנו עיסוק בכל העיתונים הערבים במהלך השנה האחרונה בכוחו ההולך וגובר של משמרות המהפכה וכוחו ההולך ונחלש של השלטון.

עד היום נחה הדעה כי מי ששולט על איראן מאז המהפכה האסלאמית בשנת 1979 הם חכמי הדת, האיתוללות. לא נשיא המדינה ולא הצבא אלא "ויליאת אל-פיקא". כשעלה דיון על כוחו של השלטון באיראן, האם הכוח נמצא בידיו של אחמדינג'ד או שמא הוא רק בובה בידיים של האיתוללה, עלי חמנאי טענו הכל כי מי שלמעשה אחראי על המדיניות באיראן ועל התקדמות תוכנית הגרעין ורעיון יצוא המהפכה הוא המנהיג הדתי העליון ולא נשיא המדינה. אך כעת עלינו לשאול את עצמנו האם באמת זאת התמונה הנכונה ואולי, מי ששולט באיראן באמת הן "משמרות המהפכה". במידה ואכן הצבא שולט נשאלת השאלה, אם עד היום הייתה איזו שהיא מחשבה שניתן להפיל את המשטר באיראן, אינני סבורה כי זאת משימה שכעת ניתנת לביצוע. במידה ומדינה של כ- 72 מיליון תושבים נשלטת על ידי צבא היכולת להפיל את המשטר קשה אף יותר ואולי אף לא אפשרית באמצעים המקובלים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה