יום ראשון, 7 במרץ 2010

בעיית התחמשות מחנות הפליטים הפלסטיניים בתוך לבנון

7.3.10
העיתון הלונדוני "אל-שארק אל-אווסט"
מחריף המשבר בנוגע לחימוש התנועות הפלסטיניות בלבנון האם למסדם או לפרקם מנשקם?!.

ראש ממשלת לבנון, ח'רירי: מבהיר לפלגים הפלסטינים בלבנון כי רק לבנון היא האחראית על בטחון מחנות הפליטים. נושא התחמשות הפלסטינים בלבנון בתוך מחנות הפליטים ומחוצה להן עלה שוב על סדר היום וזאת לאחר הכרזתו של ראש תנועת פתח אל-אנתפאדה, אבו-מוסא אלמקיים אשר שוהה בדמשק כי תנועתו מוכנה להעביר את המפקדה הצבאית אשר ממוקמת כיום מחוץ למחנות הפליטים בלבנון למקום אחר עליו יחליט צבא לבנון., וכי ניתן לכלול את הנשק הפלסטיני כחלק מהמערך ההגנתי האסטרטגי של לבנון, בהתייחסו לנשק הפלסטיני כנשק של המוקוומה לצד הנשק של חזבאללה במאבקה בישראל. ראש התנועה של פת"ח אל-אנתפאדה בלבנון, חסן זידאן אמר: "מדוע הנשק שלנו אינו יכול להכלל באסטרטגיה ההגנתית לשמירת לבנון", בעודו מדגיש כי פת"ח אל אנתפאדה היא חלק מהמוקוומה בלבנון. דברים אלו נאמרו במסגרת פורום הדיאלוג הפנים לבנוני אשר יזם נשיא לבנון, מישל סולימאן תחת הכותרת הרבתית "אסטרטגיה הגנתית" או בפרט "נשק חזבאללה".


כתב העיתון "אל-שארק אל-אווסט" ראיין את חבר הפרלמנט הלבנוני, איש החיזבאללה, חסן חבאללה ושאל אותו האם התנועה מסכימה שהנשק של הפליטים הפלסטינים יכלל בחימוש תנועת חזבאללה נגד ישראל ועל כך השיב כי אין זה זכותנו לקבל או לסרב להצעת פת"ח אל-אנתפאדה בנוגע להעברת מפקדתה או להצטרפותה למוקוומה (ההתנגדות האלימה) וכי הסכם זה צריך להיות בין מדינת לבנון לפלסטינים ואנו לא ניקח את תפקיד המדינה ואין זה תפקידה של חזבאללה לטפל בנוכחות הפלסטינית המזויינת בלבנון. חבאללה הוסיף כי: ישנו הסכם אשר הושג ע"י לבנון בעבר בנוגע למיסוד הנשק הפלסטיני ע"ב דיאלוג אשר אנו תומכנו בו ועודדנו. ואין ספק שגם כעת ההסכמה צריכה להתקבל בדיאלוג ובהסכמת כל הצדדים. חבאללה הבהיר כי: "האסטרטגיה ההגנתית" על פי ראיית חזבאללה וכפי שהציגה אותה התנועה במהלך הדיאלוג היא לכלול את הנשק הפלסטיני וכי האסטרטגיה ההגנתית היא מענה לצורך הלבנוני להגן על המולדת במידה ותעמוד מול סכנה. ההודעה המנסטריאלית קובעת כי העם, המוקוומה והצבא אחראים על השמירה על המדינה.


לעומת פת"ח אל-אנתפאדה הבהיר בכיר בחזית העממית - המפקדה הכללית, אבו-ראמז מוצטפא בלבנון כי החזית לא מסכימה עם דבריו של ראש תנועת פת"ח אל-אנתפאדה בדבר הוצאת המפקדה הצבאית מתוך מחנות הפליטים למקום אחר בהסכמה עם צבא לבנון., וכי יש לדון בנושא ולהסכים עליו. במסגרת הדיאלוג הכולל כחלק מהבעיה הפלסטינית הכוללת בלבנון - בעיית הבטחון, הבעיה המדינית, סוציאלית וזכויות הפליטים הפלסטינים ואנו נכבד את מה שיוסכם עליו כחלק מהאינטרס הפלסטיני-לבנוני.


ראש ממשלת לבנון ח'רירי טרם צאתו לכווית (אמש) הבהיר כי "הפליטים הפלסטינים הם אחים שלנו" [....] "אך מי שיעבור על החוק האחריות בידיו" בעודו מזכיר את החלטת לבנון בנוגע לפתח אל אסלאם אשר עברה על החוק הלבנוני במחנה הפליטים נהר אל-ברד בצפון לבנון, אירוע בו נכנס צבא לבנון לתוך מחנה הפליטים וכתוצאה מהעימות האלים נהרגו כ- 110 אנשים וכ- 25 אלף תושבי המחנה נאלצו לעזוב את בתיהם.
ח'רירי הבהיר כי כוונתו להציב בפני ההנהגה הפלסטינית אשר לה מפקדות צבאיות מחוץ למחנות עמדה ברורה וכנה כי "לבנון היא האחראית על בטחון הפלסטינים ועליינו הלבנונים האחריות גם כן לדאוג לפליטים לחיים בכבוד".
ח'רירי סרב לומר כי מחנות הפליטים מהווים סכנה ליציבות לבנון במידה והמצב במחנות הפליטים ידרדר. ח'רירי הבהיר כי התקבלה החלטה בשנת 2006 בנוגע לנשק הפלסטיני והוחלט למסד אותו בתוך המחנות ולפרקו מחוץ למחנות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה