יום שני, 8 במרץ 2010

איראן-סוריה-חזבאללה-חמאס - "אסטרטגית ההגנה"

8.3.10
העיתון הכוויתי "אל-סיאסה"
ייסוד "קוורטט" איראן-סוריה-חזבאללה-חמאס לשת"פ צבאי והקמת מפקדה צבאית בלבנון כחלק ממערך ההתנגדות לישראל
נסראללה דורש להכיר בנשק של הפלסטינים בלבנון כחלק ממערך "המוקוומה" נגד ישראל
אופוזיציה לחזבאללה בבירות בעקבות חשיפת (חלקית) כוונות "פסגת המלחמה וההסלמה" שהתקיימה בסוף חודש פברואר בדמשק בין נשיא איראן, נשיא סוריה ומזכ"ל חזבאללה ובנוסף הפגישה בין ראש הזרוע המדינית של חמאס, משעל בטהראן ופגישתו עם נשיא איראן ועם האיתוללה חמנאי. הרביעייה הגיעה להבנות והחלטות וכעת הציר מעוניין לכפות את החלטות אלו על ממשלת לבנון. לדוגמא - קבלה והכרה בצורך לכלול את הנשק של הפלסטינים אשר נמצא מחוץ למחנות הפליטים כחלק ממערך "אסטרטגית ההגנה" ולהכיר בו כחלק מ"המוקוומה" (ההתנגדות) נגד מדינת ישראל. המקור שמסר לעיתון הכוויתי את האינפורמציה מבהיר כי אין זה רצונה של חזבאללה לפתוח מחדש את הדיון בנוגע להתחמשות התנועה (כחלק מהדיאלוג הפנים לבנוני) אלא להתמקד ב"אסטרטגית ההגנה" אשר מטרתה לפי ראות התנועה ליצור תוכנית הגנתית ללבנון אשר יהיו לה שני זרועות: (א) הצבא (ב) חזבאללה. בין שני הגופים יהיה תיאום אך לכל אחד מהגופים תהיה הנהגה צבאית ותוכניות מלחמה נפרדות ועקרונות של עצמאות. כלומר חזבאללה לא מעוניינת שיגעו בסטטוס קוו הקיים כיום אך להעניק לסטטוס קוו תוקף משפטי , מעין "הסכם קהיר" חדש בין חזבאללה והמדינה ללא התנגדות הצבא והמדינה.

הסכם קהיר נחתם בקהיר ב 3 בנובמבר 1969 כהסכם חשאי בין אש"ף לבין ממשלת לבנון. ההסכם העניק לאש"ף את הזכות לפעול מאדמת לבנון. ההסכם העניק תוקף חוקי לנוכחות הפלסטינית בלבנון ולפעולותיה על אדמתה. כמו כן ניתן לאש"ף חופש פעולה מדיני וצבאי, ואישור להוציא לפועל פעולות טרור נגד ישראל מתוך לבנון. ההסכם העניק לפלסטינים הגנה מפני ניסיונות לפרקם מנשקם, אף שהסעיף זה עומד בסתירה למדיניות ממשלת לבנון ובניגוד לחוק הלבנוני. ישראל ראתה בהסכם זה הפרה של הסכם הפסקת האש שלה עם לבנון משנת 1949. למרות זאת זכה ההסכם לאשרור של המנהיגות הלבנונית, ולהגברת הפעילות הפלסטינית בלבנון במהלך שנות השבעים. תמיכת לבנון בהסכם הפסיקה עם פלישת ישראל ללבנון בשנת 1982, אך ההנהגה הפלסטינית ובראשה יאסר ערפאת המשיכה לדבוק בו.

המקור של העיתון הוא מקור אופוזיציוני לחזבאללה והנוכחות האיראנית בלבנון. המקור טוען כי במהלך "פסגת המלחמה" בדמשק התקבלו החלטות סודיות ודרמטיות בנוגע לעתיד הקרוב של לבנון. אחת ההחלטות הקריטיות היא ייסוד מפקדה משותפת אשר תכלול מפקדים של "משמרות המהפכה" אשר אמורים להגיע במהלך השבוע לאזור דאחיה בדרום לבנון, קצינים סורים (בלי דרגות - במסווה), קצינים של חזבאללה וכמו כן יגיעו אנשי הזרוע הצבאית של חמאס, הג'האד האסלאמי והחזית העממית - המפקדה הכללית ללבנון. האיתוללה חמנאי נתן אור ירוק לחמאס להצטרף למפקדה שתוקם, בעת ביקורו בטהרן בשבוע שעבר.

מה ש"הפיל את האסימון" בקרב ממשלת לבנון הייתה הכרזתו של אבו-מוסא (מפקד פת"ח אל-אנתפאדה היושב בדמשק) בעת ביקורו בבירות כי: הינו מוכן להעביר את המפקדה הצבאית של הפליטים הפלסטינים בלבנון אשר נמצאת מחוץ למחנות הפליטים למקום אחר עליו יחליט הצבא, וכי יש צורך להכיר בנשק הפלסטיני והכלילו במערך "אסטרטגיה ההגנה" אשר עליה הוסכם במהלך "פסגת המלחמה" האיראנית-סורית כי יש לאפשר למפקדה הצבאית הפלסטינית להישאר מחוץ למחנות הפליטים (בניגוד להסכם שהתקבל ב-2006 בו נקבע כי לפלסטינים מותר להשתמש בנשק רק בתוך מחנות הפליטים) והחלטה נוספת על הצורך לכלול את הנשק הפלסטיני ב"אסטרטגית ההגנה" וכך העלה מחדש את הנושא שמאז הסכם 2006 לא נגעו בו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה