יום שלישי, 25 במאי 2010

ראיון עם נשיא הרשות הפלסטיני, אבו מאזן לטלויזיה המצרית

25.5.10

העיתון המצרי "אל-יום אל-סבע"

אבו-מאזן: "רק בהסכם ניתן יהיה לפתור את הבעיה הפלסטינית" [....]"הסכנו על הצבת כוחות בינלאומיים בגבולותנו" [...] "העם הפלסטיני הוא כמו "מטוס חטוף" שנחטף ע"י איראן" [....]"במידה ונתניהו וממשלתו מעוניינים, ניתן להגיע להסכם סופי תוך שבוע עד שבועיים, אך טרם חתימתו צריך להגיע לקונצנזוס עממי"



בראיון לתוכנית הטלויזיה המצרית "בלב מצרים" שהעניק נשיא הרשות הפלסטינית, אבו-מאזן התיחס הנשיא הפלסטיני למספר סוגיות:

המשא ומתן בין ישראל והרשות - "הפתרון לבעיה הפלסטינית הוא רק במשא ומתן, כל עוד אין לנו אופציות אחרות" [...] "לדוגמא, בעבר סירבנו לשאת ולתת בשל ההתנחלויות, אך כעת האמריקאים נתנו לנו ערבויות בכדי שאף צד לא יעשה פרובוקציות כלפי הצד השני" [...] יחד עם זאת ציין, שישראל לא מעוניינת לשאת ולתת והערבים לא מעוניינים במלחמה נגד ישראל" [...] עבאס הבהיר כי הסנטור ג'ורג' מיטשל הגיע לרמאללה פעמיים מאז תחילת השיחות העקיפות. "בפעם הראשונה הגיע עם מספר שאלות ואנו נתנו תשובות ואף ציידנו אותו בכל ההסכמים וההבנות שהיו עד כה. ושב אלינו השבוע פעם שנייה עם עוד 16 שאלות בענייני ביטחון וגבולות, אך הפעם לא היו לנו עדיין תשובות לכל השאלות ולכן הבטחנו להשיב לו על השאלות תוך שבוע" [...] "הסכמנו שיוצבו על אדמתנו כוחות בינלאומיים ואין על כך חילוגי דעות, אנו הסכמנו על כך עוד בתקופת אולמרט לאחר שנועדנו עם מצרים וירדן וזאת משום שכוחות אלו יצטרכו להיות מוצבים על הגבול עם שתי המדינות הללו. ודעתן הייתה כדעתנו" [...] "משום שהייתה הסכמה על כך בינלאומית, החלפנו בינינו מפות ודעות עם אולמרט, אך הוא סיים את תפקידו טרם יישוב ההחלטות בשטח". עבאס אמר כי מטרתו להגיע להסכם עם ישראל במטרה להקים מדינה פלסטינית. עבאס ציין כי מדינות ערב עומדות לצד הרשות וכי הקמתה של מדינה פלסטינית הוא אינטרס לאומי אמריקאי כפי שאומרים אובאמה ושרת החוץ האמריקאית, קלינטון, וזה חזון צודק ולכן יש לסייע לנשיא האמריקאי להגיע לתוצאה המיוחלת. בנוגע לדעה הקיימת כי חידוש המשא ומתן הוא תוצאה של חולשה, אומר עבאס כי "אלו שמחזיקים בדעה זאת אין ביכולתם לקדם את פתרון הבעיה הפלסטינית בדרך שהיא לא משא ומתן" בעודו מדגיש כי "בועידת הליגה הערבית בעיר סירת שאל את מנהיגי מדינות ערב האם הם מעוניינים לצאת למלחמה כוללת בישראל והם ענו "לא", האם הם מוכנים למצב של לא מלחמה ולא שלום והם ענו "לא", אז אמרתי להם, אם כן הפתרון הוא שלום".


היוזמה הערבית לשלום - אבו מאזן שיבח את היוזמה הערבית וכינה אותה אמיצה ומעודדת, בעודו מדגיש כי הערבים מוכנים לויתורים מרחיקי לכת ביוזמה זו. עבאס הדגיש כי ניסה לקדם את היוזמה בתקשורת הישראלית, האמריקאית והסינית במטרה להגיע אל האזרחים והתגובות היו מאוד חיוביות ולכן נשיא ארצות הברית התקשר אליו וביקש ממנו להמשיך.


ירושלים - "ביקשתי מאנשי עסקים ערביים לבנות בירושלים בכדי להגן עליה שלא תאבד וזאת משום שבינתיים, עמרו מוסא (מזכ"ל הליגה הערבית) טרם קיבל לידיו את תרומות מדינות ערב עבור ירושלים, כ- 500 מיליון דולר, אך אני מקווה שיגיעו במהרה הכספים כי חובה עלינו לשמור על ירושלים ולהגיע אליה" עבאס ציין כי עד כה הסיוע האמריקאי גדול פי כמה וכמה מהסיוע של מנהיגי מדינות ערב.


יוזמת הפיוס המצרית בין פת"ח וחמאס
- "אנו חתמנו עליה ללא הסתייגויות אך עד כה חמאס מסרבת לחתום עליה, איראן היא זאת שנתנה הוראה מפורשת לא לחתום"[...] "המצב בפלסטין הורע מאוד, לדוגמא - יש זיהום חמור של המים, כמו כן תפוצה של מחלות זיהומיות ותמוהה מדוע חמאס לא מקבלת החלטה אמיצה במטרה להציל את העם הפלסטיני" [...] "הטענה שאנו הפסקנו את החשמל בעזה היא שקרית. 58% מהתקציב של הרשות מועבר לתקציב עזה: שירותי מוניציפאליים, חינוך ובריאות ואנו ממשיכים להעביר את התקציב" [....]" אני משוחח עם בכירי חמאס מידי יום ואם הייתי מעוניין להיפגש עם ח'אלד משעל לא הייתי צריך להשתמש באמצעי התקשורת, הבהרתי למשעל שראשית עליו לחתום על יוזמת הפיוס המצרית ומיד לאחר מכן נפגש"[....] עבאס הבהיר כי לא נשא נשק מאז ראשית ימי האינתפאדה משום שהפעולות הצבאיות הרסו אותנו לדוגמא - אם תסתכל על תמונות של רמאללה בתקופת האלימות אתם תראו רק עפר ואפר וההיגיון אומר כי אם אנו לא משתמשים נגד ישראל אנו משתמשים בו נגד הפלסטינים" [...] עבאס תיאר את העם הפלסטיני כ"מטוס חטוף" ואמר כי "ההחלטה לגבי הפיוס, לא בידינו אלא בידיים של איראן, האחדות של העם הפלסטיני נחטפה"

החרם על מוצרים המיוצרים בהתנחלויות - עבאס ציין כי ישנן ועדות של מתנדבים שעברו מבית לבית וניסו לשכנע את האזרחים שלנו להחרים את התוצרת המיוצרת בהתנחלויות בפלסטין. "אנו מחרימים תוצרים שמיוצרים על אדמותיינו ולא מחרימים את ישראל, אלא את הפעילות הקולוניאלית של המתנחלים"


הנשיאות - עבאס הבהיר שוב כי אינו ירוץ פעם נוספת לנשיאות, והסיבות רבות, "יש לי 3 נכדים שאני מעוניין לבלות איתם בתקופה הקרובה אין אני מתכוון לעזוב את המדינה" [....] "יש כעת ואקום גדול". עבאס ציין כי הוא ביקש מהמועצה המחוקקת למנות לו סגן אך עד כה המועצה מסרבת. יחד עם זאת מוסדות הממשלה מתפקדים היטב וכמו כן מנגנוני הביטחון. בשל מצבו הבריאותי ובשל העובדה שטרם קיימים ברשות את המוסדות וטיפולים הרפואיים להם הוא נזקק, הוא נאלץ לצאת לאחרונה פעמים רבות לטיפולים רפואיים מחוץ לרשות.


קצת אופטימיות - כשנשאל עבאס האם הוא אופטימי לגבי האפשרות בקרוב תוקם מדינה פלסטינית, ברת קיימא, השיב כי זה תלוי בנתניהו ובממשלתו. "השלום צריך להיות אינטרס של נתניהו" [...]"עם ההבנות שהגענו אליהם עד כה, במידה וממשלת נתניהו תהיה מעוניינת ניתן תוך שבוע עד שבועיים לחתום על הסכם לפתרון סופי שיהיה עליו קונצנזוס"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה