יום שלישי, 6 ביולי 2010

גמאל מובארכ הוא הנשיא הבא של מצרים

6.7.10
העיתון המצרי "אל-מסרי אל-יום"

ד"ר אברהים כמאל: "במידה ונשיא מצרים מובארכ לא יתמודד בבחירות 2011 , בנו גמאל מובארכ יהיה המועמד של המפלגה השולטת (המפלגה הלאומית הדמוקרטית) לנשיאות מצרים"



הפעם בחרתי להביא בפניכם את אחד הראיונות[1] המעניינים שערך העיתון המצרי "אל-מסרי אל-יום" אמש (5.7) עם אחד מאנשי העסקים הבכירים במצרים ואחד החברים הבכירים במפלגת השלטון, המפלגה הלאומית הדמוקרטית, ד"ר אברהים כמאל.

כמה מילים על ד"ר אברהים כמאל. חוץ מעשייתו הפוליטית, ד"ר כמאל הינו מייסד החברה הראשונה במצרים ליצור מטוסים אזרחיים ופועל בנוסף במספר מגזרים של התעשייה המצרית (בתחום התיירות), כמו כן מכהן בשש השנים האחרונות כנשיא המועצה המצרית-אמריקאית לשיתוף פעולה. ד"ר כמאל סיים תואר ראשון בתעשייה באוניברסיטת קהיר ובשנת 1970 סיים את הדוקטורט במנהל עסקים באוניברסיטת מישגן בארצות הברית. ד"ר כמאל הינו חבר קרוב של נשיא מצרים.

בחרתי לא להביא בפניכם את כל הראיון שכלל 5 עמודים ודיונים לא פחות מעניינים על מצב העוני, התקשורת והתעשייה במצרים אלא התמקדתי בשלושה תחומים מרכזיים בראיון והם: א. הבחירות הבאות לנשיאות במצרים ושאלת ירושת תפקיד נשיא הרפובליקה. ב. המערכת הפוליטית במצרים: שאלת התמודדותו של ד"ר מחמד אל-בראדעי וכניסת תנועת האחים המוסלמים לפרלמנט. ג. בניית כור גרעיני במצרים

הראיון התקיים בצורה של שאלות ותשובות ולכן בחרתי להשאיר את המבנה הזה כפי שהוא.


שאלה: מהי הערכתך לגבי המצב הפוליטי במצרים כיום? והאם כפי שאחדים טוענים שזוהי "אחיזת עיניים" שלא תביא לרפורמות אמיתיות?

תשובה: ישנם שינויים במצרים, שניתן להתייחס אליהם כשינויים מדיניים, כפי שקרה במקרה של מפלגת הוופד ( מפלגת האופוזיציה ) בניסיונותיה לשנות, וכמו כן ישנה פעילות חקיקה רבה ואף השינויים המבניים בתוך המפלגה הלאומית השולטת. ואף כניסתו לארנה הפוליטית של ד"ר מחמד אל-בראדעי. ברצוני לתת לו עצה אישית, ואומר לו כי תהליך שינוי החוקה טרם הבחירות לנשיאות אינו מציאותי. ובמידה וינסה, כאזרח לשנות את המערכת הפוליטית עליו להבין שפעילות שינוי החוקה ניתן רק מתוך המערכת ולא מחוצה לה.

שאלה: איך תיראנה פני הנשיאות במצרים לאחר הבחירות ב-2011?

תשובה: הנשיא חייב יהיה לקבל החלטה.... במידה ויחליט להגיש את מועמדותו לקדנציה נוספת בבחירות ב-2011, אזי מובארכ ימשיך להיות נשיא מצרים, וכולנו מכירים אותו. ובמידה והנשיא יחליט לא להתמודד בבחירות הבאות מכל סיבה שהיא אזי המועמד של מפלגת השלטון יהיה, בנו גמאל מובארכ, דמות המייצגת מנהיגות טובה. רבים ממנהיגי העולם כיום הם בני גילו של גמאל ובמהלך 15 השנים האחרונות הוא פועל יום ולילה למען האינטרס של הכלל ואף ערך ביקורים בכל המחוזות באופן רציף ללא הרעש התקשורתי. ( אני אוסיף כמה פרטים אודות גמאל : גמאל מובארכ, המכונה גם ג'ימי, נולד ב-1963. גמאל הצעיר סיים את חוק לימודיו באוניברסיטה האמריקאית בקהיר שנים ספורות לאחר שאביו הפך לנשיא מצרים, בעקבות רציחתו של הנשיא הקודם, אנוואר סאדאת.

הוא קיבל תואר "MBA" (תואר שני בניהול עסקים) והחל לעבור בסניף קהיר של ה"בנק אוף אמריקה", שאינו הבנק המרכזי של ממשלת ארה"ב אלא בנק פרטי, הגדול ביותר בארה"ב. מובארק הצעיר הצליח מאד בתפקידו והועבר כעבור זמן קצר לסניף החשוב בהרבה של הבנק בלונדון. במהרה מונה הכוכב המצרי למנהל הסניף, והתמחה בתחום ההשקעות.

לאחר כהונה בבנק אוף אמריקה עבר מובארק הצעיר לייסד, יחד עם עוד כמה שותפים (כולל סייף אל-איסלאם קדאפי, בנו של שליט לוב) את "מדאינווסט בע"מ", חברת לניהול קרן השקעות שנוכחותה באינטרנט דלה ביותר (אתר האינטרנט "נמצא בבנייה" ואינו מכיל אפילו מידע בסיסי על החברה). בנוסף הוא גם עסק בייעוץ השקעות וייסד את "קרן העתיד", עמותה ללא כוונת רווח העוסקת בהכשרה מקצועית. 2002 מונה גמאל הצעיר, ששב מעסקיו בלונדון, בידי אביו הנשיא לתפקיד מזכ"ל ועדת המדיניות של המפלגה הדמוקרטית הלאומית. מדובר בתפקיד השלישי בחשיבותו במפלגה אחרי היו"ר, שהוא הנשיא, וסגן היו"ר.)

שאלה: האם גמאל מובארכ, מרוויח או מפסיד לדעתך מתפקידו הפוליטי?

תשובה: אין אני רוצה לבחון את הימצאותו של גמאל מובארכ בעשייה הפוליטית במושגים של רווח והפסד, משום שהמצב כיום מאוד רגיש ואני מתאר שגמאל רק מעריך את תפקידו ועושה וימשיך לעשות כל שביכולתו למען עתידה של מצרים. אני אשמח לראותו כנשיא מצרים הבא בכדי שיוכל להמשיך ברפורמות שכבר החל בהן בתוך מפלגת השלטון גם בכל המדינה וכך יתרום לפיתוחה ויציבותה של מצרים.

שאלה: מה דעתך בנוגע לקריאתו של ד"ר מחמד אל-בראדעי לערוך שינויים בחוקה?

תשובה: עם כל הערכתי לד"ר אל-בראדעי, אשר איני מכירו באופן אישי אלא רק דרך פועלו; והוא אישיות מצרית מכובדת אשל פעל רבות למען המולדת המצרית, במיוחד במישור המדיני, אך אני סבור כי כאשר ד"ר אל-בראדעי מבקש לערוך שינויים בחוקה כתנאי להשתתפותו בבחירות, הוא למעשה מראה שאין הוא בקיא ומבין את כל הדרישות הבסיסיות וההיבטים הדרושים לכל מי שמעוניין למעשה להיות מועמד לנשיאות במצרים . אזרח מצרי יכול להעמיד עצמו לנשיאות
[2] רק אם הוא חלק מאחת המפלגות אשר יבחרו לפרלמנט אשר יערכו ב 2010. מתוכן ניתן יהיה להעמיד מועמד לנשיאות. החוקה גם מאפשרת למועמד עצמאי לרוץ לנשיאות אך הוא צריך ליצג דמויות או קבוצות מהפרלמנט או ממועצת השורא או מהעיריות של המחוזות במצרים. יחד עם זאת ברור שזו דרך קשה יותר והדרך הפשוטה היא להצטרף לאחת המפלגות ולעמוד בראשה. אני מתאר כי במקרה של ד"ר אל-בראדעי ישנה יותר ממפלגה אחת שתשמח לקבל אותו, אך התנאים המוקדמים שהוא מציב ובראשם שינוי החוקה הם מוגזמים ולא ריאליסטים. החלטת הד"ר אל-בראדעי היא החלטה שלו, אבל אני כאזרח מאחל שהבחירות יהיו אמיתיות וכניסתו של בראדעי יאפשרו לבחירות הבאות להיות שונות מהבחירות הקודמות במיוחד אילו המועמד שיעמוד בראש המפלגה הלאומית הדמוקרטית יהיה אישיות אחרת מהנשיא המכהן מובארכ.

שאלה: מדוע למרות שקבוצת האחים המוסלמים היא קבוצת האופוזיציה הגדולה ביותר ואף מהווה את הבלוק השני בגודלו במועצת העם אחרי מפלגת השלטון ועדיין לא מאפשרים לה להתמודד בבחירות?

תשובה: עד היום איני יודע אם תנועת האחים המוסלמים היא תנועה פוליטית או תנועה דתית? ועד היום מאז הקמתה בשנת 1928 העניין טרם הוחלט. במידה והיא תנועה פוליטית, אני כאזרח מתנגד לפעילות של התנועה ולמצע שלה משום שמצרים מכילה ומייצגת את כל הדתות: יהודים, נוצרים ומוסלמים ולא רק את המוסלמים. ואילו היא תנועה דתית הרי לפי החוקה אסורה השתתפות של תנועה דתית בבחירות. ואילו האחריות הייתה בידיי לא הייתי מאפשר לאחים המוסלמים להשתתף בשום בחירות. אך לצערי קיימת סוג של סובלנות במערכת הפוליטית אשר אפשרה להם להיכנס לבחירות במערכת הקודמת (2005) ולזכות ב-88 מושבים במועצת העם.

שאלה: מספר דו"חות מצביעים כי ניתן להקים כור גרעיני למטרות שלום באזור דבעה )אשר בחוף הצפוני של מצרים). הינך עומד בראש המתנגדים לבנות הפרוייקט במקום הזה מדוע?


תשובה: אמצעי התקשורת שרטטו תמונה בה אנשי עסקים מתנגדים להקמת כור גרעיני באזור דבעה ואין זאת האמת, משום שאיש העסקים היחידי לו דעה אחרת בנוגע לפרוייקט זהו אני, אזרח מצרי בשם אברהים כמאל. ישנו ניסיון לשכנע את דעת הקהל העולמית כי אנשי עסקים חומדים את אדמות הפרוייקט למטרות רווח אישי, וזה לא נכון. ראשית ברצוני להיות ברור ולהבהיר האם באמת יש לי אינטרסים באזור זה והתשובה היא שאכן לאחת החברות שלנו ישנו פרוייקט הגובל באזור זה בחוף הצפוני ואנחנו בשלבי היישום של הפרוייקט הזה. יחד עם זה מצרים החליטה להפסיק את בניית תחנות החשמל המתבססות על אנרגיה גרעינית מיד לאחר האסון בצ'רנוביל שבאוקריינה. ישנם היום באזור זה 6 מלונות ולדעתי האישית אזר החוף הצפוני, אילו ימשיך להתפתח יהיה אחד מאתרי התיירות הפנים הגדולים במצרים אתר חופש משמעותי עבור התיירות מאירופה, אבל זה כבר מצריך תוכניות אחרות. כורים באזור זה יכולים להוביל לקטסטרופה וזאת משום שהרוחות במצרים הן צפון מערביות וכך אם יהיה אסון בחוף הצפוני כל הנשורת תגיע לקהיר מיד והדבר קטסטרופאלי. זה יהיה אסון מצטבר שישפיע על ילדנו ונכדנו.

[1] http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=261365&IssueID=1822

[2] במצרים מתקיימות בחירות רב-מפלגתיות. למעשה, הבחירות במצרים אינן חופשיות, והן בנויות כך שהמפלגה השלטת תנצח בכל מקרה. למרות זאת, רפורמות דמוקרטיות שנעשו עקב הלחץ האמריקאני לדמוקרטיזציה 2003 ו-2004, גרמו לכניסתם של חברי פרלמנט שלא מהמפלגה השלטת (בעיקר מהאחים המוסלמים), לפרלמנט המצרי בתור עצמאיים. למובארכ להפסיק בצעדיו לדמוקרטיזציה, ולגבש רפורמות מרחיקות לכת שאמורות להבטיח את יציבות שלטון מפלגתו. באופן זה, הוכנסו במרץ 2007 34 תיקונים לחוקה המצרית, המחזקים את מעמדו של מובארכ ומגבירים את האפשרות שלו להעביר את הנשיאות לבנו גמאל מובארכ. תיקונים אלו קובעים כי לא יתאפשר למפלגה בעלת אופי דתי להתמודד בבחירות במצרים וכי נשיא המדינה, כלומר, חוסני מובארכ יוכל לפזר את הפרלמנט ללא צורך במשאל עם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה