יום ראשון, 10 באוקטובר 2010

פיסגת הליגה הערבית בסירת שבלוב

10.10.10
מתוך העיתון המצרי "אל-מסרי אל-יום" והעיתון הכוויתי "אל-סיאסאה"
פסגת הליגה הערבית - מתכוננים "ליום שאחרי"
עבאס מציג תרחישים אפשרים במידה ושיחות השלום בין ישראל והרשות יכשלו


אמש (9.10)נועדו כ-15 מנהיגי הליגה ערבית בעיר סירת בלוב. כמו כן התכנסה כחלק מפסגת הליע"ר ועדת המעכב של הליגה אשר עוסקת בתהליך השלום בין ישראל והפלסטינים וביוזמת השלום הערבית. הועדה התכנסה וערכה כשעה וחצי בדלתיים סגורות. במהלך הועדה נסקר המצב הנוכחי והוחלט להעניק לממשל אובאמה חודש נוסף בכדי לשכנע את ישראל להמשיך את ההקפאה בבניה בהתחלויות ולהפסיק את מפעל ההתישבות. "לא ימשכו שיחות השלום כל עוד הבנייה בהתנחלויות לא תוקפא לחלוטין" גם בגדה המערבית וגם במזרח ירושלים. נשיא הרשות, אבו מאזן ניצל את כינוס הועדה להעלות תרחישים ל"יום שאחרי" כישלון השיחות בין ישראל והרשות. בשל הסקפטיות הרבה בנוגע לאפשרות שיחתם הסכם שלום בין ישראל והרשות עד 2011, ומכיוון שנכון להיום, מבחינת הרשות החזרה לאלימות אקטיבית אינה אופציה, העלה עבאס מספר תרחישים אשר הודלפו מתוך הישיבה בנוגע לאפשרויות להקמת מדינה פלסטינית שלא במסגרת הסכם שלום עם ישראל ואלו התרחישים בסדר המוצג:

1. הכרה אמריקאית במדינה פלסטינית בכל הגדה המערבית בגבולות 67'.
2. פנייה לאו"ם להכרה בין לאומית במדינה הפלסטינית בגבולות 67'.
3. הליכה למועצת הביטחון של האו"ם, פירוק הרשות ודרישה להכלת פרוטקטורט/חסות של מועצת הביטחון של האו"ם על פלסטין.

עבאס הבהיר כי במידה והשיחות יכשלו לא יהיה טעם בהשארת הרשות הפלסטינית (תוצר ישיר של הסכמי אוסלו).

הסורים לא הסכימו להשתתף בועדת התיאום, למרות שהם חברים בה וזאת משום שראשית, סוריה מתנגדת לחידוש המו"ם אם ישראל לטענת נשיא סוריה "עצירת הבנייה בהתנחלויות אינה מספיקה, אנו מדברים פה על אדמות כבושות ועל שאלה של זכויות של להכיר בהן" כמן כן טען שר החוץ הסורי, ואליד מועלם כי המשחק גם ככה מכור, ישראל תמשיך את הקפאת הבנייה בחודשיים הקרובים בכדי לאפשר לאובאמה למצות את מעמציו וזאת הייתה דרישה כחלק מחתימת הסכם מכירת מטוסי ה-F-35 שנחתמה שבוע שעבר בוושינגטון על ידי שני הצדדים (למרות שהדברים לא נאמרו במפורש). הסורים סרבו לשחק את המשחק ולהעמיד פנים.

לעומת הסורים הזדרז שר החוץ המצרי, אבו אל-ע'ייט להבהיר לא מדברים עדיין על שום הליכה למועצת הביטחון של האו"ם וכי האופציות האלו טרם נדונו אלא מעוניינים כעת לאפשר לממשל אובאמה למצות את כל מאמצי השיחות הישירות בין שני הצדדים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה