יום ראשון, 20 במרץ 2011

סוריה יוצאת נגד איראן ותומכת בפומבי בבחריין - קצת רקע והשתלשלות אירועים


המצאות כוחות אל-ג'זירה מותרים עפ"י החוק ובהתאם לחוזי ההגנה שנחתמו בין 6 החברות במשפ"ם ולכן אין זה כיבוש

מיד לאחר שובו מטהרן הבהיר שר החוץ הסורי, ווליד מועלם כי: המצאות כוחות אל-ג'זירה (Al-Jazeera Shield" Force" - הכוחות המשותפים של המועצה לשיתוף פעולה מפרצי GCC, האמונים על בטחון חצי האי ערב ואשר כוללים חיילים כוויתים, סעודים, עומאניים, בחריינים, איחוד האמירויות וקטארים והבסיס שלהם ממוקם בגבול בין סעודיה ועיראק באזור שנקרא Hafer al-Batten ) מותרים עפ"י החוק ובהתאם לחוזי ההגנה שנחתמו בין 6 החברות במשפ"ם ולכן אין זה כיבוש.

רקע והשתלשלות האירועים בבחריין:

  • רקע - בבחרין כ-מיליון ו-200 אלף אזרחים כאשר 75% מהם הם שיעים. משפחת המלוכה- אל-ח'ליפה היא סונית והיא ששולטת בממלכה מאז 1971 כאשר ניתנה לה העצמאות והבריטים יצאו ממנה באופן מוחלט.

  • איראן - מאז ומתמיד ראתה איראן בבחריין את הפרובינציה ה-14 שלה אך לאחר מו"מ ארוך עם הכוחות הבריטים ששלטו באי הקטן הוחלט להעניק לו עצמאות ואיראן ויתרה, לפחות באופן רשמי על הטביעות שלה כלפי האי הבחרייני. בפועל איראן עדיין רואה בבחריין כאזור שליטה שלה ובשנת 2007 נחשפה תוכנית איראנית לקניית כל רצועת החוף הבחרייני. בנוסף התגלו תאי טרור איראנים רדומים רבים בבחריין.

  • ארה"ב - משנת 1995 יושב הצי החמישי של צבא ארצות הברית בבחריין (בנוסף למפקדה המרכזית שיושבת בקטר, לבסיס של המרינס שיושב באזור אריפג'אן שבכווית וכוחות חיל האויר והנייבי שבסיסם באל-עיין ליד אבו-דאבי).

  • הבעיות הפנים בחרייניות - למרות האהבה הגדולה למשפחת המלוכה ישנה בעיה אמיתית בבחריין. לרוב השיעי אין ייצוג בפרלמנט ובמועצת העם. כל השרים הבחריינים הם סונים. למרות ההצלחה בבחירות לפרלמנט הם תמיד נשארים באופוזיציה ומחוץ לתפקידים הממשלתיים. עם ההפיכה בתוניס ובמצרים התעצמו ההפגנות בבחריין שקראו לשינוי, דרשו חוקה חדשה וביקשו יתר דמוקרטיזציה.כל עוד ההפגנות היו שקטות הצליח המשטר הבחרייני להכיל אותן והבטיח דיאלוג ורפורמות והעניק לכל בית אב בחרייני כ-1500 דולר כמענק הכנסה חודשי. באמת החלה רגיעה ודיאלוג בין הצדדים. אך מאז שאיראן החלה להפעיל את התאים הרדומים בבחריין, ציידה אותם בנשק והתסיסה את ההמון. ההפגנות החלו להיות אלימות והושמעו קריאות לסילוק הכוחות האמריקאים מבחריין. כתוצאה מכך הכניסו הבחריינים כוחות משטרה גדולים למרכז מאנאמה. המשטר הבחרייני לא יכול, לבדו לעמוד מול הפגנות אלימות ואין הוא מעוניין להפעיל לבדו כוח צבאי.

  • חוסר האונים הבחרייני הביא ב- 12.3 את שר ההגנה האמריקאי גייטס לביקור פתע במאנאמה ומתן אור ירוק לכוחות אל-ג'אזירה לסייע לבית המלוכה הבחרייני. (בשל אוזלת ידם של האמריקאים ואי רצונם להתערב בינתיים באופן אקטיבי בנעשה במפרץ). לאחר שהממשלה בבחריין הכריזה על מצב חירום בבירה מאנאמה נכסו ב- 15.3 כוחות אל-ג'זירה (סעודים, קטארים ומאע"מים). הסמל השיעי בכיכר הפנינה במאנאמה הופל והחל גל מעצרים נרחב של פעילי אופוזיציה שיעים.

  • שר החוץ האיראני, סלאחי הודיע מייד שאיראן רואה בפלישה של המפרציות לבחריין צעד אלים ולא חוקי ובמידה וכוחות אלו יפעילו אלימות איראן לא תעמוד מהצד ותפעל. התגובה לא איחרה לבוא והמלך הבחרייני ושר החוץ הסעודי נעמדו על הרגליים האחוריות ודרשו מאיראן לא להתערב בענייני הפנים של בחריין והמפרציות. גם שרת החוץ האמריקאית, קלינטון ושר החוץ המאע"מי הצהירו מפריס על גינוי מלא של ההצהרות האיראניות.

  • החשש הכבד ממעורבות איראנית אקטיבית הביא את יועצו של המלך הסעודי (ובנו) עבד אל-עזיז בן עבד אל-עזיז להגיע בדחיפות לדמשק ולבקש מהנשיא הסורי להתערב ולדרוש מאיראן לא להתערב. הנשיא הסורי שלח את שר החוץ שלו, ווליד מועלם לטהראן ונועד עם היועץ לביטחון לאומי, סעיד ג'לילי , לו העביר איגרת דחופה לנשיא אחמדינג'ד.

  • השר הסורי העניק גיבוי מלא למפרציות ולבחריין בפרט ואמר כי זו זכותן החוקית של מדינות המפרץ לשלוח את כוחות ההגנה "אל-ג'זירה" לבחריין וכי אין זה נחשב כיבוש של האי על ידי כוחות זרים. מועלם הוסיף ואמר כי: "סוריה היא חלק מהאומה הערבית ואנו פועלים לשיפור היחסים בין איראן ומדינות ערב, מה שמצריך שינוי ברור של עמדתנו. יחד עם זאת אנחנו מכבדים את איראן. השר הבהיר כי היחסים הסורים - סעודים הם אסטרטגיים והם אבן הפינה של הביטחון והיציבות במזרח התיכון.

כמו כן אני מצרפת תמונות מיום שישי האחרון בבחרין אשר פרסם בלוגר בחרייני:






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה