יום שלישי, 22 במרץ 2011

ראיון אישי עם עמרו מוסא, מזכ"ל הליגה הערבית

United Nations Security Council Resolution 1973 : "The resolution demands "an immediate ceasefire" and authorizes the international community to establish a no-fly zone over Libya and to use all means necessary short of foreign occupation to protect civilians.


תרגמתי עבורכם את הראיון שהעניק היום, מזכ"ל הליגה הערבית, עמרו מוסא לעיתון "אל-חיאת" (http://www.daralhayat.com/portalarticlendah/247019). רוב הראיון נסב על האירועים בלוב והמבצע הצבאי של הקואליציה הבינלאומית ורק בסוף הראיון נשאל על עתידו כנשיא מצרים. הראיון מאוד עוקצני ומעניין.

"לא חזרתי בי מעמדותי בנוגע ללוב, מהתחלה אמרתי כי גורלו של קדאפי בין אם יישאר בשלטון ובין אם לאו היא החלטה של העם הלובי"....

המראיין: הועברה עליך ביקורת קשה בנוגע לשינוי בעמדותיך לאחר שחתמת על ההחלטה של מועצת הביטחון בפריס לגבי המבצע הצבאי בלוב. למה הסכמתה? ומדוע חזרתה בך? ומה קרה בפריס?

מוסא: לא חזרתי בי מעמדותיי. עמדת הליגה הערבית ועמדותיי ברורות. אנו רוצים בהגנתם של אזרחי לוב לאפשר להם את החופש לבחור האם הם מעוניינים בהישארותו של קדאפי בשלטון או לא. זאת הייתה עמדתנו הראשונה בנוגע לפעולות בלוב במסגרת הליגה הערבית. עמדתנו השנייה הייתה בנוגע להחלטת כי לוב היא "אזור אסור לטיסה", השלישית הייתה בנוגע להחלטת מועצת הביטחון 1973. ענייננו הוא שמירת ביטחונם של אזרחי לוב ולכן כל פעולה להגנתם מקובלת אך אם המבצע מסכן את האזרחים אנו לא נתמוך בו.

המראיין: האם יש בידך אינדיקציות כי מטרת המבצע האמיתית היא לא רק הגנה על אזרחי לוב אלא הפלתו של משטר קדאפי, ולכן שונתה עמדתך?

מוסא: לא אף אחד לא דיבר על כך ולכן לא שניתי או נסוגותי מעמדותיי. אני מדבר אך ורק על הגנה על האזרחים.

המראיין: אבל כשהגעת לפאריס והסכמת על המבצע הנ"ל היית מודע לכך שכפיית "אזור אסור לטיסה" יצריך פגיעה במטרות על הקרקע? מה חשבת?

מוסא: קודם כל הבסיס לדרישות והצבת המטרות היה מה שאנו דרשנו. כשהגישו לנו את ההחלטה אנו הצגנו את הסתייגויותינו בפני מועצת הביטחון. אנו דרשנו שלא תהיה פלישה או כיבוש או מבצע מקיף ועל כך נסבה הועידה בפריס. כמובן שיכולתי להישאר ויכולתי ללכת אבל אלו היו התנאים:

א. מחויבות לשמירת שלמותה ואחדותה של אדמת לוב.

ב. כיבוד מועצת הביטחון והחלטותיה

ג. המטרה: הגנה על אזרחי לוב

המראיין: האם באמת חשבת שאפשר לכפות "אזור אסור לטיסה" וליישומו מבלי לפגוע במטרות על הקרקע מבלי מצבע צבאי על הקרקע?

מוסא: מקור צבאי הבהיר לנו כי ישנם אתרים צבאיים שיהיה צורך לפגוע בהם במטרה שאזרחים לא יפגעו. מה שאני מנסה לומר כי חובתנו היא לשמור ולהגן על האזרחים מפגיעה קבועה.

המראיין: בינתיים למעורבות הזרה בלוב יש השלכות הפוכות. מזכ"ל האו"ם יצא היום ממשרדך והותקף מחוץ לבנייני הליגה הערבית והוא הואשם על ידי תומכי המשטר שהוא סוכן של ארצות הברית.

מוסא: זה תלוי מי הם היו? היום הם נאמני מדיניות ממשלת המעבר ומחר הם יהיו נאמנים למשטר החדש.

המראיין: מהן מטרות הפעולות הצבאיות באמת? כאשר ברקע מספר מנהיגים מערביים (אובאמה) אשר קוראים להפלת משטרו של קדאפי.

מוסא: הליגה הערבית פועלת במסגרת החלטת מועצת הביטחון ויישומה ובהחלטה הזו מדובר רק על איסור טיסה לא יותר מיזה.

המראיין: האם על קדאפי להתפטר כעת?

מוסא: זו החלטה לובית. זו לא החלטה לא שלך ולא שלי ולא של אף אחד אחר. האם עליו להתפטר או לא רק העם הלובי יחליט.

המראיין: מה היא האסטרטגיה ליציאה מלוב, של כוחות הקואליציה? האם ישנו לוח זמנים מוגדר?

מוסא: הפסקת הירי על האזרחים בפיקוח בינ"ל - זה הבסיס אבל זה תלוי בהתפתחות האירועים.

המראיין: אני לא בטוח שהבנתי את דבריך נכון, האם המטרה היא לאפשר למורדים/אופוזיציה להחזיר את ההובלה לידיהם?

מוסא: המטרה היא הגנה על האזרחים בטריפולי ובאזורים אחרים. שמירה מההפגזות הקשות ושפיכת הדם.

על עמדותיו בנוגע למה שמתחולל בירדן, תימן, בחריין וסוריה לא הסכים מוסא להגיב ואמר שהאירועים יידונו במסגרת הליגה הערבית ועל כך אמר המראיין כי "אתה מעדיף לשתוק ולמלא פיך מים"...

בנוסף נשאל מוסא על מועמדותו לנשיאות מיצרים.

המראיין: אתה הצבעת נגד השינויים בחוקה. במידה ותהיה הנשיא הבא האם תכבד את תוצאות משאל העם?

מוסא: מצרים צריכה חוקה חדשה והאירועים האחרונים מצביעים על כך שיש צורך בחוקה חדשה, אך אני אכבד את תוצאות המשאל.

המראיין: מדוע הינך בטוח כל כך שתזכה בבחירות? האם זה בגלל שאתה המועמד של הצבא?

מוסא: אף אחד לא אמר שלצבא יש מועמד, או מועמד סודי. זו צורת חשיבה ישנה שמתבססת על קונספירציות. אם ישנם דיבורים כאלה בצבא אני לא חלק מהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה