יום ראשון, 22 במאי 2011

שם המחזה: מצרים – האחים המוסלמים

‏20 מאי, 2011

שם המחזה: מצרים – האחים המוסלמים

"אני מתבונן בעולם חסר צורה שעדיין לא נולד"


מערכה ראשונה: נוער האחמ"ס – קריאה לרפורמה בתוך התנועה

פברואר 2011

דרישות צעירי האח"ס לרפורמה

בוועידה באלכסנדריה ב-23.2.2011 הציגו "מתאמי מהפכת צעירי האחמ"ס" כ-120 תביעות, ואיימו לצאת בהפגנות המוניות ב-17.3.2011 בהשתתפות למעלה מ-30 אלף איש, במידה שלא תהא היענות לתביעות אלה. בין דרישותיהם:

1. לפזר את לשכת המנהיג הכללי [הנוכחית] בראשותו של ד"ר מוחמד בדיע, ולערוך בחירות מחודשות וחופשיות תחת פיקוח משפטי. עד לבחירות, הם דורשים להקים ועדה זמנית שתנהל את התנועה בתקופת המעבר, בראשותו של המנהיג הכללי הקודם, מוחמד מהדי עאכף, שהיה המנהיג הכללי הראשון שבחר לפרוש.

2. לפרק את מועצת השורא של התנועה, להפרידה מלשכת המדריך הכללי ולבחור את חבריה בבחירות חופשיות.

3. להותיר את לשכות האחמ"ס במחוזות על כנן לתקופת מעבר עד לבחירת מועצות מנהלים חדשות

4. להקים מפלגה של האחמ"ס, שתהיה נפרדת מהתנועה, ששמה ייקבע ע"י הצבעה ושמנהיגה ייבחר באמצעות בחירות.

5. להכיר במעמד הנשים בתנועה ע"י הכנסת שתי נשים לפחות ללשכת המדריך הכללי, ביטול אגף הנשים בתנועה ומתן זכות הצבעה לנשים בסוגיות פוליטיות.

6. פיתוח תכניות החינוך של התנועה וכלי התקשורת שלה, ובכלל זה הקמת עיתונים וערוצי טלוויזיה בלווין שישמשו כביטאוני התנועה.

העיתון המצרי אל-שורוק ב - 27.2.2011 הביא את דבריו של פעיל האחמ"ס, אחמד נזילי,: "לאחר הצלחת מהפכת ה-25 בינואר ונפילתו של מובארכ, תתחולל בימים הבאים מהפכה בתנועה שתוביל להתפתחות גדולה בתפקודה... הנסיבות השתנו לחלוטין. עניינים רבים שנדחו, עומדים עתה על הפרק. התקופה הבאה תהיה עדה לאינתיפאדה בתוך האחים..., שכן הלחצים הביטחוניים שהופעלו על התנועה בעבר נגמרו.

העיתון המצרי, אל-מצרי אל-יום דיווח ב- 1.3.2011 – כי המתאם הכללי של מהפכת צעירי האחמ"ס, כמאל סמיר פרג, הבהיר שמועצת השורא של התנועה ולשכת המנהיג הכללי גובשו בנסיבות של הגבלות ביטחוניות, ואילו לאחר הפלת משטר מובארכ, יש לערוך בחירות מסודרות להנהגת התנועה. המדריך הכללי צריך להיות חבר התנועה לפחות חמש שנים, בין הגילאים 30-55, שהיה חבר בלשכת המנהיג הכללי או באחת הלשכות של האחמ"ס במחוזות מעל 10 שנים. הוא הוסיף: "האחיזה הביטחונית מנעה מאתנו לפעול בפומבי, אך המצב השתנה לאחר מהפכת ה-25 בינואר, וקבוצות רבות דורשות לערוך רפורמה בתנועה..."

מערכה שנייה: ההנהגה הוותיקה מול הנהגה חדשה - שינוי הכחשה והדחקה

מרץ 2011

הנהגת האח"ס: הקריאה למהפכה זרה לתנועה

אל-מצרי אל-יום 8.3.2011 - בכירי האחמ"ס דחו אפשרות של מהפכה, והבהירו כי הם פתוחים לשמוע רעיונות ודעות מכל חברי התנועה. המנהיג הכללי של האחמ"ס, ד"ר מוחמד בדיע, וסגנו ח'ירת אל-שאטר, ערכו מספר פגישות עם נציגי צעירי התנועה. הם שמעו את תלונותיהם והצעותיהם והעבירו אותן לעיון הגופים הרלוונטיים בתנועה.

חבר לשכת המנהיג הכללי של האח"ס, ד"ר עסאם אל-עריאן הפחית מערכם של הדיווחים על מהפכה פנימית בתנועה, ואמר כי מדובר בהסתה. לדבריו, הנהגת האחמ"ס "לעולם לא תשים מחסומים בפני חופש הביטוי או תימנע מתקשורת עם צעיריה, שהם הבסיס של התנועה..." חבר נוסף בלשכת המדריך הכללי של האח"ס, ד"ר עבד אל-רחמן אל-בר, אמר כי צעירי התנועה תמיד מתנהגים בצורה הגיונית ואחראית, ואילו קריאתם למהפכה זרה לערכים של האחמ"ס. אל-בר ואל-עריאן הכחישו כי נפגשו עם הצעירים המארגנים את המחאה.

סגנו של המנהיג הכללי של התנועה, ח'ירת אל-שאטר, ששוחרר מהכלא לאחר המהפכה במצרים, אמר כי הדיבורים על מהפכה פנימית בתנועה הם תופעה תקשורתית שאין לה קיום במציאות. לדבריו, הדרישה לערוך רפורמות בתנועה, כגון שינוי התקנון, אינה ייחודית רק לצעירים. עניינים רבים ייבחנו עתה מחדש, כולל מצע המפלגה של התנועה, יחסה לנשים ולקופטים ועוד. הוא הוסיף כי בעבר לא ניתנה הזדמנות מספקת לצעירים ולנשים בתנועה, מחשש שלא יעמדו בלחצי המשטר, הדיכוי והמעצרים, אך הזמנים השתנו.

אתר האינטרנט הרשמי של תנועת האח"ס דיווח כי צעירי התנועה דוחים את הפרסום ביומון העצמאי אל-מצרי אל-יום בנושא מהפכה מתוכננת, וכי היומון אינו מהימן ותלוי במנגנון ביטחון המדינה המפוקפק. לפי דיווח זה, הקשרים בין צעירי התנועה למנהיגיה חזקים מכדי להזדעזע מפרסומים כאלה.

כעבור מספר ימים פורסם באתר הרשמי של האחמ"ס ראיון עם המתאם הכללי של מהפכת צעירי האחמ"ס, כמאל סמיר פרג, בו הכחיש כל כוונה לחולל מהפכה, ואמר כי דבריו נופחו על ידי התקשורת ולא הובנו כהלכה. פרג הבהיר כי כל רצונו הוא לכנס את הוועידה השנתית של התנועה על מנת לנהל דיאלוג על השינויים הדרושים בה לאור השתנות הנסיבות. הוא הוסיף כי הוא מכבד את ההנהגה הקיימת של התנועה, והודה כי טעה באופן שבו בחר להעלות את תביעותיו.

מערכה שלישית: ההנהגה הוותיקה של האחמ"ס מודיעה על הקמתה של מפלגה חדשה

אפריל 2011

העיתון המצרי אל-יום אל-סבע מדווח כי יריית הזינוק נורתה וארגון האחים המוסלמים הודיע ב- 30.4, בסופו של היום הראשון של ועידת החירום של מועצת השורא כי הוקמה לה מפלגה חדשה, "מפלגת החירות והצדק" אשר תתמודד בבחירות הבאות לפרלמנט המצרי.

ד"ר בדיע שעומד מינואר 2010 בראש התנועה, נמנה עם הזרם השמרני ומי שהעדיף בראשית דרכו, למקד את פעילות התנועה בהטפה ובשמירה על עקרונותיה, על חשבון השותפות עם השלטון. הודיע כי הפור נפל ובמסיבת עיתונאים חגיגית, בסוף יומה הראשון של ועידת החירום של מועצת השורא של ארגון האחים המוסלמים מכריז לו בדיע על הקמתה של מפלגה חדשה בשם "מפלגת החירות והצדק"

להלן עיקרי דבריו כפי שהופיעו בעיתון המצרי, אל-יום אל-סבע:

"מהפכת מצרים המבורכת באה כמתנה מאלוהים לעם כולו וכי האחים המוסלמים הם כמו הלב של העם אשר מזרים דם רענן ואנרגטי לפני האומה, לגופה ולמשק כנפי העבודה שלה"

בדיע הדגיש את החשיבות בעבודה משותפת עם כלל המפלגות והתנועות הפוליטיות במצרים המוסלמיות והקופטיות. "כל המפלגות מעוניינות לקדם את טובתה של מצרים" [....] "הצדק והעוצמה צריכים להיות מתועלים ראשית לטובתה של מצרים ואחר כך לעולם כולו".

"היום יכול העולם כולו לראות כי ארגון האחים המוסלמים הוא מציאות ולא רק מילים ריקות"[....] "במצרים שררה במשך תקופה ארוכה מציאות של אי-צדק ומשטר דיקטטורי שמטרתו הייתה להצר את צעדיו של הארגון ולמנוע ממנו לגדול. אך אלוהים העניק לנו כוח להביא את הטוב לכל חלקי מצרים, וכי אחד מהישגי המהפכה הוא שאלוהים כעת העניק לארגון את החופש להראות לכל את טוב ליבו של הארגון". [....]" עליינו להשתחוות לאלוהים על שהעניק לעם המצרי את החופש, וכעת עליינו להפשיל ברצינות שרוולים ולפעול, לא על ידי מילים אלא על ידי ג'יהאד והקרבה"[....] "כפי שעד היום פעלנו בחדרים קטנים, בכל הכוח למען עבודת צדקה, כעת עליינו להכפיל את מאמצינו בתחומים נוספים".

בדיע הבהיר כי היחסים בין הארגון למועצה הצבאית העליונה וממשלת המעבר יציבים והוסיף כי כעת "על כולנו לשאת בנטל למען בני האומה המצרית" וכמו כן ציין כי אחד הפירות הטובים שהניבה המהפכה הוא הצלחת המאמצים אשר הובילו למימוש הפיוס הפנים פלסטיני. "זהו צעד שהגשים את חלומם של כל המצרים, הערבים והמוסלמים".

מזכ"ל הארגון, ד"ר מחמוד חוסיין הדגיש כי אין שאיפתה של המפלגה החדשה לזכות ברוב בפרלמנט בבחירות הבאות אלא לזכות ב- 30%-40% מהמושבים.

מערכה שלישית - ישן מול חדש - מהפכה שקטה

מאי 2011

עבד אל-פותוח בן ה-60, חבר מועצת השורא של התנועה הודיע במסיבת עיתונאים ב- 13.5 כי הוא פורש מארגון האחמ"ס ומציג את מועמדותו לבחירות לנשיאות מצרים באופן עצמאי. עבד אל-פותוח מייצג את דור הצעירים בתנועה ונחשב לאחד המנהיגים המתונים בה. צעירי האחמ"ס שלא מוכנים להסתפק בשותפות ב- 30%-40% מהמושבים בפרלמנט, כלומר להיות גוש חוסם (מאמינים כי יוכלו להשיג 50% מהמושבים) וללא מועמד לנשיאות. מיד עם הודעתו של עבד אל-פותוח הודיע אחמד אל-ג'עלי, אחד ממנהיגי נוער האחמ"ס כי צעירי התנועה מסירים את תמיכתם במפלגת החירות והצדק ומעבירים את תמיכתם לאל-פותוח..

בנוסף העניק אל-פותוח מצידו ראיון ראשון (12.5) לעיתון המצרי שורוק ואלו היו דבירו:

שאלה: האם הצגת מועמדותך לנשיאות יוצרת חילוקי דעות?

תשובה: החלטתי להגיש את מועמדותי הצריכה מחשבה רבה, משום שאיני פועל מתוך אמביציה אישית. אני נמצא כעת רק בשלב ההתחלתי של קבלת ההחלטה להתמודד. אני לא פועל למען האינטרסים האישיים שלי אלא בכדי לשרת את מולדתי, אך ההחלטה הסופית תלויה בחקיקת חוק הבחירות לנשיאות שטרם פורסם. עליינו ללמוד את המערכת הפוליטית החדשה שתקום בין אם זו תהיה מערכת פרלמנטרית או נשיאותית. יחד עם זאת החלטתי לא להמתין ולהתחיל לפעול בכיוון זה כבר מעכשיו.

שאלה: בעבר אמרת כי אם ביום מן הימים ישתנה המצב המדיני במצרים אתה תפרוש מהאחמ"ס ותקים מפלגה. האם אתה מתכוון כעת להקים מפלגה חדשה?

תשובה: כבר לפני 3 שנים אמרתי כי יש צורך להפריד בין הפעילות הפוליטית לפעילות הדעווה (הערה - פעילות "הדעווה" היא מערך התמיכות שמעניקה האחמ"ס לתומכיה ולציבור המצרי בתחומים מגוונים החל מדת וחינוך וכלה ברפואה ורווחה), ולא לערב ביניהן בשביל לא ליצור בלבול. כעת הקימו האחמ"ס מפלגה שאמורה להיות עצמאית למרות שכבר כעת היא מעוררת תגובות שליליות. אני מדגיש כי מועמדותי לנשיאות תהיה עצמאית ואינה מייצגת אף מפלגה או קבוצה ולכן אני לא חושב כעת על הקמת מפלגה חדשה.

שאלה: אילו נקודות שליליות אתה רואה בתהליך הקמת המפלגה החדשה של האחים המוסלמים?

תשובה: ראשית, אני מעוניין לדבר על התהליך הפרוצדוראלי והשיווקי של המפלגה הזו. המפלגה התפצלה מתוך תנועת האחים המוסלמים ולכן המפלגה תמיד תהיה שחקן בידי הארגון. תמיד יהיו שם מאבקי כוח ושליטה והדבר יעיב על פעילות הדעווה של התנועה. ההתעסקות במערכת הנשיאותית ובחירת הנציגים לפרלמנט ירחיקו עת התנועה מהיעוד המרכזי שהוא מתן שירות לקהילה ולחברה ככל הנדרש.

התנועה היא זו שהכריזה מי יהיה היו"ר, המזכ"ל וסכן היו"ר, זה יוצר חוסר איזון ובלבול במדינה. הם צריכים לזנוח את הדרך הזו ולאפשר למפלגה לבחור באופן עצמאי את העומדים בראשה.

שנית ולא פחות חשוב, מאז הקמתה של תנועת האחים המוסלמים, היא אינה כפתה על איש את הדוקטרינה שלה אז כיצד היא מתכוונת לכפות על חבריה את הדוקטרינה אות המצע הפוליטי כעת?! אין מקום לקשר בין האחמ"ס לפעילות מפלגתית.

שאלה: האם אתה מתכוון שתהיה קריאה להצביע עבורך בצורה מרוכזת?

תשובה: אני לא מאמין. אני מאמין כי הבחירות צריכות להתנהל בצורה אינדיבידואלית בה כל אדם צריך לפעול על פי המצפון שלו ואסור שזה יעשה בכפייה. כמו שאני לא רוצה שמשהו יכפה על ילדי ויאמר להם עבור מי להצביע. אנו קובעים את עתיד מצרים כאשר אנחנו בוחרים במועמד כזה או אחר לפרלמנט או לנשיאות ולכן יהיו אשר יהיו הם צריכים לזכות בקונצנזוס לאומי. כמו כן זו זכותי, בבוא השעה לפנות לאנשים ולבקש מהם שיצביעו בעבורי, אך בסופו של דבר זו החלטה מצפונית של כל אחד ואחד.

שאלה: המעמד החוקי של האחמ"ס עדיין בעייתי, גם אחרי המהפכה. מה לדעתך המסגרת החוקתית שבה האחמ"ס יוכל לפעול?

תשובה: אתם שואלים אותי שאלה שאין לה בכלל מקום, משום שבמדינה שומרת חוק עליינו לקבל אותו ולכבד את החוק גם אם זה סותר את דעתי האישית. אין מקום לאף ארגון/תנועה/קבוצה שפועלת במצרים מחוץ לחוק. אסור לנו לאפשר זאת. והאחמ"ס מאז הקמתה בשנת 1928, בראשית דרכה, למרות דעותיו של חסן אל-בנא, אנו פעלנו במסגרת החוק גם כשהחוק סתר את דעותינו האישיות.

שאלה: מהו חזונך והמצע הפוליטי שלך כמועמד לנשיאות?

תשובה: העשייה שלי תתמקד בארבעה נושאים:

הנושא הראשון – החינוך המדע והמחקר. הם האמצעי לפיתוחה וקידומה של החברה ולכן יש להעביר לתחומים אלו חלק גדול מתקציב המדינה גם אם זה יבוא על חשבון הנוחות האישית של האזרחים.

הנושא השני – העמקת החירויות והדמוקרטיה במצרים, על ידי חופש הביטוי, חופש העיתונות וההתאגדות ושאר החירויות . כמו כן זכותם של אזרחי מצרים לחופש הדת והפולחן מבלי החשש לבריאותם הרוחנית והפיסית.

הנושא השלישי – הרחבת פעילות מנגנוני המשפט והצדק ועצמאות המערכת המשפטית. בכדי שנוכל להשיג צדק עליינו להעלות את שכר השופטים ואלו העוסקים במערכת השיפוט והחוק ולספק להם את צרכיהם בכדי שיוכלו להתמקד אך ורק בתחום זה ללא הפרעה חיצונית.

הנושא הרביעי – פיתוחה של מצרים, בכדי שמצרים תהיה מדינה עצמאית לחלוטין בתחום הכלכלה וברמת החיים בתחום החקלאות והתעשייה ובכך כל מדינה תהיה מעוניינת להשקיע במצרים, אך בשביל שזה יקרה יש צורך לשמור על החוק ועל ביטחונם האישי במדינה. כל אלו היו מטרות המהפכה והם אלו שיובילו עם הזמן לכך שלא נצטרך את סיוע מארצות הברית או מכל מדינה אחרת.

שאלה: מה לדעתך צריכה להיות שיטת המשטר במצרים?

תשובה: לדעתי השיטה הטובה ביותר היא משטר נשיאותי פרלמנטרי. משטר נשיאותי בלבד יוצר פרעונים והפרלמנטארי לבדו יוצר "באגים" במערכת. כשיש מערכת נשיאותית ומערכת פרלמנטרית נוצר איזון.

שאלה: מה דעתך על אירועי אמבאבה בפרט והמתח הבן-דתי באופן כללי? וכיצד יש ליישב את הבעיה הזו?

תשובה: קודם כל יד לטפל בבעיה במסגרת החוק. ועל האזרחים להבין שאף אחד לא נמצא מעל החוק. אסור שיהיה בשום פנים ואופן הפלייה על רקע דתי במדינה, לא בקבלה לעבודה, לאוניברסיטה או לכל משרד ממשלתי. אנחנו נמצאים כעת במדינה חופשית בה תפקיד הכנסיות והמסגדים בגדר פעילות דתית רוחנית ומתן תמיכה וסיוע למאמינים ולא יתכן שהם יהוו מקומות לפעילות מפלגתית או פוליטית.

שאלה: יתכנו משטר איסלאמיסטי בשלב הבא מעורר חשש בקרב הקופטים האם אתה לוקח את הסוגיה הזו בחשבון?

תשובה: זה רק מחזק את דעתי בנוגע לצורך להתמודד. יחסי עם הנוצרים מושתתים על אהבה ואמון ואני הראשון שהתנגדתי לסעיף בדוקטרינה של האחים המוסלמים אשר מונעת מנשים וקופטים לרוץ לנשיאות.

שאלה: האם אתה מאמין שהמועצה הצבאית העליונה תסכים לקבל נשיא שחבר באחים המוסלמים?

תשובה: אין לכך קשר למועצה הצבאית העליונה וזה יהיה מסוכן מאוד עבור מצרים במידה ולצבא יהיה מעורבות ישירה או עקיפה בפעילות המדינית או המפלגתית. אסור שזה יקרה. תפקידו ההיסטורי של הצבא הוא לשמור על גבולות המדינה ועל החוקה. במידה והצבא יתערב לטובת מועמד כזה או אחר באופן ישיר או עקיף או ינסה למנוע ממועמד כזה או אחר להתמודד זאת תהיה סכנה עבור מצרים.

שאלה: במערב חוששים ממצב בו בראש המדינה יעמוד איסלאמיסט במיוחד לאור העמדה האסלמיסטית כלפי ישראל

תשובה: אז הקהילה הבינ"ל לא מקבלת את רצונם של 85 מיליון אזרחים כלפי ישראל. המצרים כולם לא מעוניינים בנרמול היחסים עם ישראל, לא רק האסלאמיסטים. אין מקום כעת לחשש כזה. פתרון הסכסוך הישראלי-ערבי חייב להיפתר בצורה צודקת אשר שומרת על זכויות הפלסטינים. השבת הצדק וזכות השיבה.

המצב אחרי המהפכה שונה מהמצב שקדם למהפכה. בעבר שמענו שהנשיא האמריקאי חייב לקבל אישור מנשיא ארצות הברית ושעמדתו לא תהיה מנוגדת לזו של הציונים. אך כעת העם המצרי הוא זה שיקבע את עתיד המדינה ואת נשיאיה ולא נסכים לקבל תכתיבים. זה עלבון לומר כי העולם בחוץ לא יקבל עמדה כזו או אחרת. אנחנו לא נשלט על ידי גורם חיצון אלא על ידי העם המצרי.

שאלה: אתה מסכים להכיר בישראל כמדינה?

תשובה: הצעתי בעבר כי פלסטין תהיה מדינת כל אזרחיה, בה יחיו מוסלמים, נוצרים ויהודים וינהלו את מדיניותם באופן דמוקרטי, אך אני משוכנע כי הציונים אינם מעוניינים בפתרון מדינה אחת ולא בפתרון שתי מדינות השוכנות זו לצד זו.

המערכה החמישית: הוותיקים – מורידים כפפות ומפשילים שרוולים

העיתון המצרי אל-אהרם (19.5) הביא את דבריו של ד"ר בדיע מתוך נאום שנשא במסגד עמרו בן אל-עאס: "נגמרה התקופה בה לא עורבבו הדת והמדינה וענייני המדינה מענייני הדת" [......] "זכותם של אזרחנו לדעת את זכויותיהם" [....] "לאחים המוסלמים אין אמביציות אישיות ולכן לא תעמיד מועמד לנשיאות (בתגובה ישירה להודעת המועמדות של אל-פותוח), אך אנחנו רוצים להיות משרתים נאמנים של ארצנו ולשמור עליה מדיקטטור חדש או פרעה חדש" [.....] אנחנו בדיאלוג ישיר עם המועצה הצבאית העליונה ואף מסרנו לידיה 3 מסמכים המתארים את הבעיות הלאומיות של מצרים והדרכים לפתרונן. אך בראש ובראשנה החשוב ביותר הוא האמונה באל" בנוסף הוסיף ד"ר בדיע כי " כולנו נטה יד אחת ונשמור על המהפכה נגד השחיתות והדיקטטורה, משום שטעמנו את טעם החופש" [....] " לאחמ"ס אין אג'נדה אישית נגד התקשורת במצרים למרות ניסיונה למשוך את האחמ"ס למאבקים פנימיים"

מערכה שישית: אפילוג – מגמות בהווה

כמה מילים לפני שאחתום את המאמר הזה. תנועת האחים המוסלמים הוותה צל כבד שחור ומאיים על דרומה של מדינת ישראל, והחשש הגדול מהיום בוא אותה תנועת אופוזיציה תשתלט על מצרים ותאחוז ברסן השלטון הפחידה מאוד את כל מקבלי ההחלטות בישראל ואת אזרחיה.

"פעם היה אדם שפחד מצילו ותיעב את עקבות רגליו. כדי להיפטר מהן רץ. ככל שהחיש את פעמיו, רבו טביעות רגליו. ככל שהגביר את מהירותו, היה צלו הולך לצדו. הוא חשב לעצמו שהוא עדיין איטי מדי, על כן מבלי שיפוש אף לרגע, רץ במהירות רבה עד שאזלו כוחותיו ומת. הוא לא הבין שלו היה עומד בצל – היה צלו נעלם. ולו היה עוצר במקומו, לא היה מותיר עקבות".

הסיבה לכתיבת המאמר הזה היא בראש ובראשונה בכדי לנסות ולבין את המגמות והשינויים העוברים על תנועת האחים המוסלמים לאחר מהפכת ינואר 2011: ישן מול חדש, דת מול פוליטיקה, אופוזיציה מול רוב, לפני שנערכים לקראת העתיד לבוא.

  • המאבק בין חדש וישן - האחים המוסלמים במצרים אינם עוד גוף אחד הומוגני ומאוחד אשר צבוע בצבע אחד – שחור. מאז מהפכת ה- 25 בינואר נגלה לעיננו המאבק הפנימי שהיה קיים בתוך התנועה אך כעת זקף את ראשו ונגלה ברוב תפארתו, תנועת האחים המוסלמים התפצלה ועוברת מהפכה פנימית בין הדור הישן בהנהגתו של ד"ר מחמד בדיע (השמרן) לבין הדור הצעיר של האחמ"ס אשר החליט לפרוש מהתנועה ולתמוך במועמדותו של אבו אל-פותוח.

  • המאבק בין דת ופוליטיקה – בעבר העדיפה ההנהגה הישנה והשמרנית להתרכז בפעילות הדעווה החברתית-סוציאלית במצרים, פעילות המהווה את בסיס הלגיטימציה של התנועה. בנוסף, מכיוון שנאסרה התמודדותה של התנועה כמפלגה בפרלמנט (בעקבות סעיף 6 בחוקה אשר קבע שאסור שמצע של מפלגה יהיה דתי), נותרה התנועה, כתנועת אופוזיציה (בודדים יכלו להתמודד באופן עצמאי משנת 2005) . לאחר המהפכה ולאחר שהוחלט על השינויים בחוקה הישנה (עד שתוחלף בחוקה חדשה) החליטה ההנהגה הישנה "להתלכלך" בבוץ הפוליטי והודיעה על הקמת מפלגה חדשה "מפלגת החירות והצדק" שראשיה הם חברים בתנועת האחים המוסלמים. יחד עם זאת הוחלט כי המפלגה לא תציג מועמד לנשיאות וכי מפלגה זו אינה מעוניינת לזכות ברוב בפרלמנט בבחירות הבאות אלא להסתפק ב- 30%-40% שהם שליש מהמושבים ולהוות גוש חוסם ולא שולט.

לעומתם, הדור הצעיר רוצה ללכת עד הסוף. הנהגתו הודיעה על העברת תמיכתם מההנהגה הישנה להנהגה חדשה בראשותו של אל-פותוח המתון (שטרם הודיע על הקמה של מפלגה חדשה). בנוסף הכריזו כי הם אינם מסתפקים בשליש מהמושבים בפרלמנט אלא מעוניינים לזכות בלמעלה מ-50% מהמושבים בפרלמנט – כלומר להיות מפלגה שולטת. בשני המקרים הפור נפל והפוליטיקה תתערבב בדת והדת תתערבב בפוליטיקה.

  • האסטרטגיה הפוליטית ­ - הדור הישן מבין כי לצד הסמכות ישנה אחריות וכי האחריות מביאה לפרגמטיזם. ברגע שהאחריות לפרנסה, מקומות עבודה, תיירות כלכלה ומסחר ומחירי מזון יושבים על כתפיהם של העומדים בראש המדינה הם אינם יוכלו עוד לנקוט בעמדה קיצונית ולדבוק בדוקטרינה הישנה שהתווה חסן אל-בנא. לכן אין הם מעוניינים, לעת עתה, לשלוט במדינה אלא להיות שותפים ומתווי דרך אך לא להיות אלא שעול השלטון והאחריות נופלים על כתפיהם.

לעומת הדור הישן, הדור הצעיר והמשולהב, שמרגיש כעת כמו אסיר שנעתקו שלשלאותיו, מעוניין לרוץ קדימה ולא להסתכל יותר אחורה. זהו דור שאינו נרתע מתיקון הדוקטרינה הישנה ואף מעוניין להתוות את הדרך של מצרים כדמוקרטיה, לאחוז ברסן השלטון ואף לשלוט במדינה, מתוך אמונה שבשל עמדות יחסית מתונות סיכוייהם לזכות ברוב, בבחירות הבאות גדול.

  • ישן וחדש מול ישראל וארה"ב – דווקא בנקודה הזו, כשמדברים על הטווח הקצר, ישנה אחדות דעים, בקרב הדור הישן והדור הצעיר. למרות שטרם המהפכה עוד הכריזה התנועה כי אם תשתתף בפרלמנט, תדאג לביטול הסכם השלום עם ישראל. כעת במצרים שאחרי המהפכה, אף אחד לא מזדרז לדרוש את ביטול ההסכם. כולם צעירים וותיקים מדברים על הפסקת הנורמליזציה בטענה שזהו רצון העם אבל גם הדור הישן וגם הדור החדש מבינים היטב כי למען שיקום מצרים הפוסט מהפכנית ובכדי לקדם את רצון המהפכה – דמוקרטיה , מבלי ליפול למצב של מלחמה בן דתית וכאוס כלכלי ובטחוני יש צורך בסיוע הכלכלי האמריקאי. ואם זה לא היה ברור, אמש (19.5) הבהיר הנשיא האמריקאי, ברק אובאמה כי "ארה"ב תעזור לממשלות שיעמדו בחובותיהן הבינלאומיות וישקיעו מאמצים במלחמה בשחיתות" כלומר התנאי הוא שמירה על התחייבויות בינלאומיות (למתן סיוע ומחיקת חובות). ולכן ביטול ההסכם פירושו ביטול הסיוע.

לסיכום - כפי שמצרים עוברת תהליך של טרנספורמציה לאחר מהפכת ינואר 2011 כך גם תנועת האחים המוסלמים עוברת תהליך זהה של השלת עור הנחש והתהוותו של עור חדש. אי לכך הארגון עוד יעבור זעזועים ושינויים טרם קבלת הצורה הסופית ולכן מוקדם עדיין לקבוע מה יהיה תפקידו בעיצוב מדיניות הפנים והחוץ של מצרים הדמוקרטית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה