יום שני, 26 באוקטובר 2009

בחריין - שאלת נרמול היחסים עם ישראל הפרלמנט נגד הממשלה

26.10.09

העיתון הלונדוני "אל-קודס אל-ערב"

בחריין - חילוקי דעות קשים בפרלמנט בנוגע לשאלת נרמול היחסים עם ישראל
בדיונים בועדת החוץ והביטחון בפרלמט הבחרייני העלו חברי הפרלמנט הבחרייני את הסכנות בדבר נרמול היחסים עם ישראל. חברי הפרלמנט בבחריין מעוניינים להעביר את סמכות ההחלטה והחיקוק בשאלה זו לידי הפרלמנט והם מתכוונים להעלות סוגיה זו בסבב דיונים נרחב אשר יערך מחר (27.10) בין חברי הפרלמנט לבין הממשלה. ישנם חילוקי דעות ומחלוקת קשה בנושא משום שהפרלנט מתנגד לנרמול היחסים עם ישראל בעוד בממשלה: שר החוץ, יורש העצר והמלך השמיעו בעבר קולות הקוראים לדיאלוג ישיר עם ישראל בכדי לקדם ולסייע לתהליך השלום.
יורש העצר הבחרייני, סולימאן בן חמד אל ח'ליפה נפגש בעבר עם בכירים ישראלים במהלך הפורום הכלכלי העולמי בשנת 2000 ובשנת 2003 ואף כתב מאמר מערכת נרחב בנוגע לחשיבות הדיאלוג הישיר עם ישראל. גם שר החוץ הבחרייני, שיח' ח'אלד בן חמד נפגש עם מקבילתו, דאז, ציפי לבני בשנת 2007 בצידי העצרת הכללית של האו"ם בניו-יורק. מתחולל ויכוח אמיתי בבחריין לגבי השאלה למי ישנה הסמכות לקבוע ולחוקק בנושא. משרד החוץ הבחרייני, טוען כי לפי צו אמירי מס' 3 משנת 1971 זכות ההחלטה בנוגע למדיניות חוץ וקשרים בילטראלים הסמכות היא בידי משרד החוץ. יחד עם זאת, בעקבות המחלוקת האמיתית הבהיר אמש משרד החוץ הבחרייני כי: לא יהיה כל נרמול של היחסים בין שתי המדינות אלא רק לאחר שהאדמות הכבושות ישוחררו ותוקם מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים.
הערה
בחרין הינהמדינת איים אשר חיים בה כמילון וחצי תושבים מתוכם כ- 81% מוסלמים ומתוך אחוז זה כ- 65% הם שיעים. בעבר טרם זכתה לעצמאות בשנת 1971, נחשבה בחריין כפרובינציה ה-14 של איראן. מדוע חשוב לציין עובדה זאת, משום שרוב האוכלוסיה בבחריין היא תומכת מאוד גדולה של הנושא הפלסטיני ושל ארגון חזבאללה השיעי בלבנון. במהלך מלחמת לבנון השנייה הבירה הבחריינית נצבעה בצהוב ועל כל המוניות בבירה התנוסס דגל חיזבאללה. כך גם קרה במהלך המלחמה בעזה כאשר התחוללו מספר רב של הפגנות בגנות ישראל. הקשר הוא ברור. אין כיום תמיכה ברחוב הבחרייני לנרמול היחסים עם ישראל! אז גם אם ישנם יחסים כאלה ואחרים חשאיים ונערכים שיחות כאלו ואחרות. לא ניתן יהיה "לצאת מהארון" אלא רק כשתיהיה תמיכה ברחוב. גם במונרכיות או יותר נכון במיוחד במונרכיות, בכדי לשמור על יציבות המשטר יש צורך להקשיב לרחשי הרחוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה