יום שלישי, 19 בינואר 2010

מצרים VS סעודיה, סוריה וכווית בנוגע למפגש רשמי בקהיר בין עבאס ומשעל

19.1.10
העיתון הפלסטיני "אל-מנאר" והעיתון הכוויתי "אל-ג'רידה"
העולם הערבי כמרקחה
בעוד סעודיה, כווית וסוריה מנסות לכנס פסגה פיוס בין עבאס ומשעל מצרים מסרבת לקבל את משעל בקהיר טרם חתימתו על ההסכם כפי שהוא וללא שינויים

במהלך השבועיים האחרונים נעשים מאמצים קדחתניים ע"י סעודיה, כווית וסוריה במידה לכנס פסגה בקהיר ובה יגושרו הפערים בין חמאס ופת"ח וייחתם הסכם הפיוס בין כל הפלגים הפלסטינים. מנהיגי ערב הבהירו לאמריקאים כי חתימת הסכם הפיוס בין חמאס ופתח לא תפגע במאמצי התיווך האמריקאים לחידוש המשא ומתן בין ישראל והרשות. מקור דיפלומטי ערבי בכיר מסר כי בתקופה האחרונה הופעלו לחצים כבדים מצד ארצות הברית במטרה לסכל את מאצמי התיווך. הסעודים - הסורים והכוויתים החלו בהכנות לקראת קיום פגישה בין מנהיגי הפלגים בקהיר בראשית חודש פברואר תחת חסות מצרית ובהשתתפותן של סעודיה, כווית, סוריה, ירדן, לוב וקטאר. כחלק מהמאצים לשכנע את המצרים להסכים למפגש כזה יגיע שר החוץ הסעודי לביקור רשמי בדמשק ושר החוץ הסורי, מועלם יגיע לביקור רשמי בקהיר. העיתון הכוויתי לעומת זאת מדווח כי מצרים הבהירה לכווית וסעודיה כי אינה מוכנה לקבל את משעל בקהיר לפני שיחתום על הסכם הפיוס כפי שהוא ללא שינוי. במהלך סבב ביקוריו האחרון של משעל במספר מדינות ערביות, ביקש משעל מכווית וסעודיה לנסות ולתווך בין חמאס ומצרים לאור הסלמת היחסים, לאור תקרית הריגתו של קצין מצרי בגבול עזה ע"י אש פלסטינית שנורתה מהרצועה.

כמה הערות ומחשבות

ישנן מספר סוגיות שכדאי לציין מבלי שאוכל לומר בפה מלא שהתגבשה בדעתי תמונה מלאה לגבי המתרחש.

א. ידוע כי לא יחתם אף הסכם בין הפלגים הפלסטינים טרם סיום עסקת חילופי השבויים בין ישראל וחמאס.

ב. עסקת חילופי השבויים, ככל הנראה תקועה בשל אי הסכמה לגבי שחרורם של מספר דמויות מפתח. מידיעות לפי עיתון "פלסטין" שמתפרסם ברצועה נאמר שבמהלך השבוע תגיע שום משלחת רמת דרג מצרית בכדי לראות כיצד ניתן לגשר על הפערים שנותרו.

ג. ארצות הברית וישראל אינן מעוניינות בחתימת הסכם פיוס בין פתח וחמאס.

ד. חמאס שברה את הכלים ואינה מוכנה לחתום על טיוטת הפיוס של מצרים ללא מספר שינויים שהתנועה דורשת.

ה. גם בתוך חמאס ישנו פיצול בין חמאס עזה (הנייה) לבין חמאס דמשק (משעל)

ו. מאז אי חתימת הסכם הפיוס שהיה אמור להחתם בחודש אוקטובר 2009 לאחר עיד אל-אדחה מנסות סעודיה, כווית וסוריה לנסות ולמצוא פתרון. מצרים מתנה פסגה בין עבאס ומשעל בקהיר אך ורק במידה וחמאס תחתום על ההסכם כפי שהוא וללא שינויים. בעוד מדינות ערב מנסות לשכנע את מצרים לאפשר כינוס שבו יופעל לחץ ערבי על שני הצדדים לחתום במהלך הכינוס על הטיוטא.

ז. מצרים החליטה לבנות גדר פלדה שתפריד בין רצועת עזה ומצרים בשביל למנוע הברחות של נשק וכניסת מחבלים דרך הגבול המשותף.

המגמות הן סותרות והשטח תוסס ואין פתרון באופק כי הפערים מאוד גדולים. ראינו מה קרה כאשר ניסו לכפות הסכם בין חמאס ופתח במכה בשנת 2007 ההסכם נחתם בפברואר וביוני אותה שנה חמאס עשתה הפיכה צבאית בעזה והרשות התפצלה לשתיים. נצטרך להמשיך ולעקוב ולהיות ערנים לפרטים הקטנים שהולכים ומצטברים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה