יום ראשון, 25 באפריל 2010

האם סוריה העבירה לחזבאללה משלוח טילי סקאד מאיראן?

25.4.10
האזור כמרקחה: האם הדו"ח האמריקאי המצביע על העברת טילי סקאד מאיראן לחזבאללה דרך סוריה נכון?
ישראל: מאשרת, ארצות הברית: בודקת ומזהירה, סוריה: מכחישה, לבנון: "זהו שקר מוחלט" מצרים: מגבה את לבנון.

העיתון הלבנוני "אל-נהאר"
ג'אפרי פלטמן: "המקור לידיעות אודות משלוח הסקאדים מאיראן ללבנון דרך סוריה הוא מקור אמריקאי" [...]" לא נאפשר לאף צד לנקוט בצעדים שיובילו לפיצוץ האזור"


עוזרה של שרת החוץ האמריקאית לענייני המזרח התיכון, ג'אפרי פלטמן העניק ראיון בלעדי לעיתון הלבנוני, "אל-נהאר" ובו הבהיר כי: "ארצות הברית לא תאפשר לאף צד באזור לחמש את ארגון חזבאללה בנשק מתקדם כדוגמת טילי הסקאד, או כל צעד אחר, לא מחושב אשר יוביל את האזור להסלמה ופיצוץ".


"המקור לידיעות בנוגע להעברת הסקאדים הוא מקור אמריקאי ובמידה והדו"ח יתברר כנכון אזי, זהו מצב מסוכן מאוד מאוד" [....]"אנו נעשה כל שבאפשרותנו לביטלו ושמירה שמצב כזה לא ישנה". פלטמן הבהיר כי ביום ד' (21.4) התכנסה בדחיפות תת-הועדה בנושא המזרח התיכון וציין כי כל האופציות קיימות ונידונו במידה ויתברר כי סוריה אכן העבירה לחזבאללה טילי קרקע-קרקע מדגם סקאד. "אנו מעוניינים לשמור על השקט והביטחון באזור ולנוע לכיוון שלום כולל באזור, ואם יתברר שהדו"חות נכונים הדבר חמור מאוד ויוביל אותנו לערוצים בעיתיים".


כשנשאל פלטמן על פרטי השיחה שקיים עם שר החוץ הסורי, מועלם ערב כינוס תת-הועדה למזרח התיכון השיב כי ארצות הברית מחוייבת לפרוטוקול הדיפלומטי ולכן אין הוא מעוניין להדליף את תוכן השיחה עם השר אך הוסיף ואמר שהשר הסורי הכחיש את האשמות אודות העברת טילי הסקאד לחזבאללה.


העיתון הלבנוני "אל-נהאר", העיתון הלונדוני "אל-שארק אל-אווסט" והעיתון הלבנון "אל-מסותקבל"
אבו אל-ע'ייט: אחרי ששוחחתי עם ראש ממשלת לבנון, ח'רירי אני משוכנע שסיפור הסקאדים הוא שקר גדול ומגוחח"




לאחר שהתבטלה הפגישה שהייתה אמורה להתקיים בשארם א-שייח בין אסאד, מובארכ והמלך הסעודי, עבדאללה, ככל הנראה בשל הדו"ח האמריקאי אשר מצביע על כך שאיראן העבירה דרך סוריה משלוח של טילי סקאד והתייחסותו של נשיא ישראל, שימעון פרס וההזהרות הנשנות לאיראן בעקבות העברת הטילים לחזבאללה הגיע היום, שר החוץ המצרי, אבו אל-ע'ייט לביקור פתע בבירות ונפגש עם ראש ממשלת לבנון, ח'רירי. השר המצרי נשאל אודות הביקור ואודות השמועות כי למעשה מטרת הביקור הוא העברת מכתב מארצות הברית ללבנון ועל כך ענה, שהשמועות אינן נכונות וכי אינו צריך תירוץ בכדי להגיע לביקור קצר בלבנון. כשנשאל אבו אל-ע'ייט בדבר העברת הטילים לחזבאללה השיב כי: כעת לאחר ששוחחתי עם ראש ממשלת לבנון אני בטוח שזהו שקר גדול" והוסיף כי אם תהיה זאת הילה לתקוף את סוריה ולבנון מצרים תתמוך במדינות ובעמיהן". וכשנשאל מתי יגיע אסאד לביקור במצרים אמר השר כי :היחסים בין שתי המדינות דווקא במסלול הנכון וכי עומדת בפני אסאד הזמנה פתוחה לבקר בקהיר"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה