יום ראשון, 3 באפריל 2011

ראיון עם שר החוץ המצרי בטלוויזיה המצרית

3.4.11


מתוך העיתון המצרי אל-מסרי אל-יום - http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=382744


שר החוץ המצרי, ד"ר נביל אל-ערבי: " אנו מחויבים להסכם השלום עם ישראל"


אמש העניק שר החוץ המצרי ראיון לערוץ הטלוויזיה "דרים" המצרית בתוכנית "עשר בערב" ובו התייחס בפעם הראשונה להסכם השלום בין ישראל ומצרים על סעיפיו השונים ופירט את דעתו בנושא.


לפני שאני אפרוס בפניכם את משנתו ניתן לסכם אותה כך: מצרים הרשמית לא מעוניינת לפגוע בהסכם המסגרת של השלום בין ישראל ומצרים אך היא בהחלט תלמד מחדש את כל סעיפי ההסכם גם כאלו שלא זכו להתייחסות ויישום בתקופת הנשיא הקודם ויערכו בהם עדכונים אשר ידרשו את מחויבותה השווה של ישראל לכל סעיפי ההסכם.

השר הכחיש כי ישנם קולות במצרים הקוראים לביטול הסכם השלום בין ישראל ומצרים והבהיר כי אמנם אינו היה שותף לחתימת הסכם השלום אך זה חשוב מאוד שמצרים תהיה מחויבת להסכם אך גם ישראל מתבקשת לכבד אותו.


השר הבהיר כי למרות שמצרים מחויבת להסכם ישנם סעיפים שיש לתת עליהם את הדעת כמו: הסעיף בהסכם קמפ דיויד העוסק בחתירה לשלום עם כלל מדינות:

"המסגרת הנזכרת לעיל, לפי המתאים, נועדה להוות בסיס לשלום לא רק בין ישראל ובין מצרים אלא אף בין ישראל ובין כל אחת משכנותיה הערביות האחרות המוכנה לנהל עמה משא-ומתן לשלום על בסיס זה: וברצונן לשים קץ למצב המלחמה ביניהן ולכונן שלום אשר בו כל מדינה באזור תוכל להתקיים בבטחה; בהיותן משוכנעות כי כריתת חוזה השלום בין ישראל ובין מצרים הוא צעד חשוב בחתירה לשלום כולל באזור ולהשגת הסדר הסכסוך הערבי-ישראלי על כל הבטיו"[1]


הפאן הזה טרם קרה אך לעומת זאת הפלסטינים מעוניינים להיות חלק מהסכם שלום עם ישראל והיא מסרבת אך זה עדיין לא אומר שישראל מפירה איזה סעיף מסעיפי ההסכם.

אל-ערבי ציין כי הוא פוסל לחלוטין את השימוש במינוח "תהליך השלום" באומרו כי: המונח מתייחס לסיום הקונפליקט ולא לניהול הקונפליקט וכעת ישנו צורך אמיתי בקיום ועידה בינלאומית ליישוב הסכסוך הישראלי-פלסטיני וההיסטוריה תכריע בסופו של דבר... אל-ערבי אמר כי המאמצים כעת צריכים לעסוק בקיום ועידת שלום בדחיפות במטרה לישב את הסכסוך זהו אינטרס ישראלי, פלסטיני אינטרס של כלל מדינות ערב ושל העולם כולו.


אל-ערבי פסל את הטענות כי מצרים כבר אינה צד בפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני ואמר: "להפך, הפלסטינים מודעים כי כעת במצרים נושבת כעת רוח חדשה ויש לה אינטרסים חדשים. זו מצרים המודעת לאחריותה ולזכויותיה והיא תדאג ליישם אותם. אין ספק שאנו נשיב לעצמנו את תפקידנו ומעמדנו האזורי והבינלאומי"


"קחו לדוגמא את המקרה בו ישראל סירבה לסגת מטאבה ובסוף נסוגה רק לאחר שהרוחות התלהטו והיה צורך בבוררות בינלאומית. לאחר הבוררות הבינלאומית בנוגע להסכם השלום ותוצאותיה שהיו לטובת יינו נדרשה ישראל לעמוד בהתחייבויותיה ונסוגה מטאבה והאדמות שבו לידי מצרים (באמצעות המשא ומתן והבוררות).


והוסיף: יתכן וישראל תאמר כי הנשיא הקודם (מובארכ) היה אוצר עבור ישראל, כי ישראל היתה יכולה "להוציא ממנו את כל מה שרצתה", וכי היום "האוצר נגמר" אין זו יכולה להיות המציאות שלאחר מהפכת 25 בינואר" [...] "בעודו מדגיש כי מצרים מחויבת לכל החלקים והנספחים של ההסכם ואין זו זכותה של אף מדינה לחרוג מחוץ להסכם זה..... אנו מחויבים לכל ההסכם ואנו מבקשים מישראל גם כן להיות מחוייבת להסכם זה". "כל הנושאים עומדים בפני משרד החוץ, לנו ועדות אשר חוקרות אשר לומדות כעת את כל הסוגיות....בנוגע לסוגיית יצוא הגז לישראל, זוהי בעיה טכנית אשר בתחום אחריותו של שר הנפט וכל נושא נתון למשא ומתן.


בנוגע להערכות הביטחונית בסיני אמר השר כי אמנם הוא עצמו אינו השתתף בחתימת הסכם השלום ואין לו קשר לסעיפים 1-4 [2] הקשורים לסיני אך יחד עם זאת: "אין ספק שיש לקחת בחשבון כי כיום מוצבים בשטח (א) 25 אלף חיילים וכ- 150 טנקים וכ-200 משוריינים ובשטח המזרחי (ב') מוצבים כוחות שמירת הגבול, ובאזור בו ישנו גבול עם ישראל ישנו כוח משטרתי. ולכן אני אומר שאי אפשר לומר שסיני הינה שטח מפורז, אמנם מספר הכוחות מוגבל אך אין זה שטח מפורז.


כל התמרונים הביטחוניים אשר מוזכרים בהסכם השלום ניתן לבדוק אותם כפי שהסעיף מצביע על כך שניתן לערוך שינויים בהסכמת שני הצדדים אך הדגיש שאין בכוונת מצרים לסגת מהסדר זה משאירה לעצמה את האופציה לעשות כן ביום מן הימים.


השר ציין את סעיף 8 בהסכם, " הצדדים מסכימים להקים ועדת תביעות לשם יישוב הדדי של כל תביעות כספיות" שעד היום מצרים לא יישמה אותו. בעבר עסקתי רבות בסעיף זה כמסגרת עבודתי בחו"ל ומסקנותיי מונחות עדיין במגירתי" .



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה