יום ראשון, 10 באפריל 2011

הפגנות היום השישי במצרים - "משפטי הטיהור"

9.4.11

מצרים -דו"ח מצב

אל-יום אל-מסרי, אל-יום אל-סבע ואל-אהראם


"משפטי הטיהור" - מדינה שלמה דורשת נקמה

"החל מסע טיהור נמרץ בקרב כל מנגנוני המשטר הישן וחיסול מעוזי הכוח האחרונים של מובארכ"

אמש שבו, על פי הדיווחים של אמצעי התקשורת כ-2 מיליון מצרים לכיכר תחריר ודרשו מהמועצה הצבאית והתביעה המרכזית להסגיר את הנשיא המודח מובארכ, משפחתו, מקורבים ובכירים רבים ולערוך להם משפטי ראווה פומביים בכיכר תחריר.

בין השמות שעלו, חוץ ממובאכ ומשפחתו היו: א. ספאוות שריף, מי שהיה דובר מועצת השורא, ממקימי המפלגה הלאומית (NDP) ואף שימש כמזכ"ל המפלגה עד מהפכת ה-25 בינואר 2011. ב. פתחי סרור, דובר מועצת העם 1991-2011 לשעבר (הפרלמנט המצרי מורכב משני בתים, מועצת העם ומועצת השורא) והיה מחליפו של מובארכ על פי סעיף 84 בחוקה הישנה. ג. זכריאן עזמי, מנכ"ל בית הנשיא לשעבר. ד. חביב אל-עאדלי, שר הפנים לשעבר. ה. ד"ר מחמד אברהים סולימאן, שר הבינוי והשיכון. ו. חסן עבד אל-רחמן, ראש שירותי בטחון המדינה לשעבר. אלו רק חלק מהשמות שהוזכרו ושאת ראשם דורשים המפגינים המצרים בכיכר אל-תחריר להביא לגרדום.

ההמון הזועם דורש לערוך משפט לא רק על שחיתות כספית אלא גם על השחיתויות הפוליטיות ועל הפשעים שנערכו נגד המפגינים במהלך מהפכת ינואר ההמון דורש נקמה על "קרב הגמל" על "רצח המפגינים" ועל פתיחת בתי הסוהר והניסיון ליצור כאוס וטרור בקרב אזרחי מצרים. ההמונים זעקו בקריאות "מהפכה, מהפכה מהפכה, אנו שבים לכיכר בפעם השנייה" והבטיחו כי במידה ומובארכ לא יובא למשפט הם יעבירו את ההפגנות לשארם א-שיח' (מקום מושבו של מובארכ מאז נפל משטרו) ויגררו אותו בכוח לכיכר.

האזרחים החלו מאשימים את המועצה הצבאית כי היא זו שמונעת מקיום משפט ציבורי למובארכ והחלו להקרא קולות בוז נגד טנטאווי, שר ההגנה וראש המועצה הצבאית העליונה.

בהפגנה השתתפו כמובן, כל תנועות המחאה, המפלגות הפוליטיות והאחים המוסלמים (מינוס המנהיג הרוחני שלהם, שיח' קרדאווי שבמקום לתת רוח גבית לתנועה שלו הוא נמצא בקטאר ועסוק בהתנגחויות מול המשטר הסורי), נוער המהפכה ותנועות חדשות שטרם מוסדו. במהלך ההפגנות נהרגו שני אזרחים מצרים ורבים נפצעו.

לאור ההפגנות הקשות של אתמול פרס היום הצבא המצרי והמשטרה המצרית את כוחותיהם לאורך שארם א-שיח'. מהבוקר מכתר הצבא את הוילה שבה שוכן מובארכ ומשפחתו ואף חוסם את הגישה לשדה התעופה ולמטוסו הפרטי של מובארכ בשל חשש כפול. אחד מהגעה של ההמון הזועם לשארם ושנית מחשש אמיתי שמובארכ ומשפחתו ינסו כעת להמלט מהמדינה ואז ההאשמה כולה תוטל על הצבא אשר איפשר לו להמלט.

חשוב לזכור כי עד היום הצבא המצרי נהנה מאהדה גדולה בקרב אזרחי מצרים ואף רבים ראו בו הגורם שסייע למימוש המהפכה. ולכן בשונה אולי, מ"הטיהורים הסטלינסטים" שפגעו קשות גם כן בצבא האדום, הצבא נישא עד היום על כתפי המפגינים ואף הביע את הסכמתו שטנטאווי יעמוד בראש המועצה הצבאית העליונה במקום עומר סולימאן (שר המודיעין לשעבר).

אם בראשית המהפכה עוד ניתן היה לאפשר למובארכ לברוח מהמדינה (כפי שעשה בן עלי בתוניס) היום זאת אינה אופציה ראלית. העם רוצה לראות את המנהיג הרודן נענש על 30 שנה של רודנות, ודבר לא יספק אותו מלבד זאת. את צדאם חוסיין הצליחו להוציא מהבור ולגזור עליו תליה, האירוניה היא שדווקא המנהיג הערבי הראשון שיצא בחריפות נגד עונש המוות שנגזר על חוסיין עתיד לזכות ליחס דומה מצד עמו.

שדווקא המנהיג הערבי הראשון שיצא בחריפות נגד עונש המוות שנגזר על חוסיין עתיד לזכות ליחס דומה מצד עמו.

"משפטו של מובארכ - דרישה לאומית"

דבר חשוב נוסף, מחמד בראדעי יצא היום בקריאה ברורה (באתר הטוויטר שלו) להמון המצרי וביקש לא להפוך את הצבא לקורבן הבא. בראדעי הדגיש כי "עתידה של מצרים תלוי באמון בין העם והצבא ורק כך ניתן יהיה לשמור על האחדות הלאומית – דיאלוג הוא הפתרון היחידי".

העיתונים מדגישים כי אכן ישנה מחלוקת קשה בקרב המועצה הצבאית העליונה לגבי עתידו של מובארכ וכיצד יש לפעול כעת. השאלה היא האם הצבא ימשיך במגמה של היענות לעם והסגרתו של מובארכ או לאו. לא ניתן יותר לשמור על הניטרלית במידה ומובארכ לא יובא לדין ועוד אזרחים יהרגו ויפצעו במהלך ההפגנות גם עתידו של מחמד חסין טנטאווי והמועצה העליונה בסכנה.


מתחת לפירמידה הקטנה כתוב: פרמית הפחד שנבנתה על ידי הפרעונים במשך 20 שנה, ועל יד הפירמידה הגדולה כתוב: פרמידת השחיתות אשר נבנתה על ידי הפרעונים במשך 30 שנה



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה