יום ראשון, 10 באפריל 2011

ראיון עם שר הנפט של מצרים

10.4.11


העיתון המצרי "אל-שורוק" - http://www.shorouknews.com/ContentData.aspx?id=428286


שר הנפט המצרי - מסנגר על משרדו ועל הסכם יצוא הגז לישראל והודף את כל האשמות המגוחכות והמספרים ההזויים שמוטחים בו חדשות לבקרים



עבדאללה ע'ראב, שר הנפט המצרי: אנו מייצאים גז לישראל בעלות של יותר מ-3 דולר ומרווחים יותר ממה שמרוויחה ארצות הברית על יצוא גז.

בצילן של החקירות המתנהלות בימים אלו במצרים נגד שר הנפט הקודם והקולות שעולים כל יום שישי מכיכר תח'ריר הקוראים להפסקת אספקת הגז לישראל ודעת הקהל אשר העובדה שמצרים מספקת 40% מצריכת החשמל של ישראל לא ערבה לאזניהם, יוצא שר הנפט הנוכחי, עבדאללה ע'ראב להגן על משרדו ולהעמיד את הדברים על דיוקם.



"אלו שישבו בכיסא זה לפני עסקו יותר בפוליטיקה מאשר בנפט, מאז שסוגיית אספקת הגז המצרי "נחטפה" על ידי ארמון הנשיאות ונוהלה משם" [....] "לכן קודמי לא נשאר הרבה זמן בתפקידו (בהתייחסו למנהדס מחמד לטיף) ואף אני נתקל בלחצים דומים".



ע'ראב אשר מכהן בתפקיד שר הנפט כחודש ימים מבקש שלא ינסו להצר את צעדי משרדו בכל הנוגע ליצוא הגז לישראל. השר לא מרגיש שיש עדיין טעם לדבר על איש העסקים סאלם שייסד את EMG - החברה האחראית על יצוא הגז לישראל, ולאחר מכן מכר אותה לאמריקאים ולישראלים. אך גם כשהו מנסה להתחמק מסוגיות אלה הפוליטיקה אינה מרפה וככל הנראה אין לשר את הפריבילגיה להמשיך ולהתחמק כל עוד ההמון בכיכר אל-תח'ריר אוחז בגרונו ואינו מרפה. עליו לענות לכל אלו שבהפגנות יום שישי דורשים את הפסקת אספקת הגז לישראל במידה ולא יעלו את המחיר כנדרש. גם אם יצליח להתחמק מהסוגיה הראשונה הקשורה ביצוא הגז לישראל עדיין ישנה הסוגיה השנייה שעליו יהיה לתת את הדין והיא התמיכה והסובסידיה לשוק האנרגיה המקומי אשר קשור לרווחתם של כלל אזרחי מצרים.



"אפילו כעת האנשים לא מאמינים לנו שאנו לא מייצאים גז לישראל בשווי 1.3 דולר לממ"ק, אנשים עדיין מאמינים שנעשה כאן מחטף, תמיד יהיו אלה שיגידו שניתן היה להשיג מחיר טוב יותר" [...] "לומר לכם שהמכיר הנוכחי מספק בעיני? התשובה היא לא. תמיד יכול להיות מחיר טוב יותר. אני ודמייני, כולנו היינו מעוניינים שמחיר הגז יהיה 14 דולר ויותר" [...]" מה שאנשים שוכחים המשא ומתן על מחיר הגז נעשה תחת לחץ של חוזים, בעיות טכניות ופוליטיקה מה שמגביל את היכולת לשאת ולתת".


"אם יש כאלה שחושבים שהם יכולים להעריך את ההפסד היומי באספקת הגז לישראל בכ- 13 מיליון דולר, אגיד ומה אומר? מהו המחיר שעלינו לשאת ולתת עליו עם ישראל? לא ברור לי על בסיס מה אומדים "כל המומחים הגדולים" את שווי ההפסד. אני מקווה שכולנו מבינים שאין "מחיר קבוע" שבאמצעותו ניתן לחשב את גודל ההפסד, משום שאין מחיר גלובאלי לגז.



" יש כאלה שלא יאמינו לי שאנו מרוויחים כיום יותר מארצות הברית על יצוא הגז. אנו מוכרים אותו ביותר מהמחיר האמריקאי אשר עומד היום על 1.5 דולר אבל עדיין פחות מהמחיר באירופה".


השר מתבקש להשיב על מספר שאלות הנוגעות באופן ספציפי בהסכם עם ישראל ועל כך משיב:


"הסכמנו כי כל שלוש שנים ניתן לבחון מחדש את החוזה".


"אנו לא נושאים ונותנים רק על מחיר הגז עם ישראל אלא עם כל המדינות להן אנו מייצאים גז" [...] "אך אין אני יכול לנקוב במחיר קבוע לכולן. אנו נושאים ונותנים עם כ-20 חברות ואין בכוונתי להודיע מבעוד מועד מהו המחיר, כי הרי אז אין סיכוי שניתן יהיה ליישמו. למה לי לשים את עצמי בעמדה שאני אכשל בה?. כבר התחלנו במשאים ומתנים, אך אין אני מתכוון לנקוב בשמות החברות שכבר נועדתי עמן ועם אלו אני עוד אמור להיוועד אך בסוף אני אשב עם כל החברות שלמדינותיהן אנו מייצאים גז. טרם נפגשתי עם החברה הישראלית, שלחנו אליהם מכתב וכעת כל שנותר הוא לקבוע את מועד המפגש".



"אנו נערכים לצמצום יצוא כמויות הגז ממצרים אך לא נפגע במחויבויות שלנו" [...]" יחד עם זאת אנו בודקים אופציה של אי חידוש כמה מההסכמים בעתיד" [...] "אני אומר לכל המתנגדים, תארו לעצמכם מה יקרה במידה ונקשור את נפשנו למחירי יצוא הגז של מדינות אחרות אשר חתמנו עמן חוזה ב- 2000/2001?"



מה יקרה אם מחיר הגז יצנח לאחר שנקבע שער גבוהה, ואנו נקשור את המחיר שלנו למחיר של מדינות אחרות? לו נייצא את הגז ב- 3 דולר ומחירו יצנח לדולר אחד, לא נפסיד?"[...]" מחיר יצוא הגז מארה"ב בשנת 2008 הגיע ל-14 דולר, לאחר מכן צנח לדולר וחצי. אנו מייצאים ביותר מדולר וחצי ולכן הרווחים שלנו גדולים מאלו של ארה"ב אך לא יותר משל אירופה. אנו מייצאים כיום גז לישראל ביותר מ-3 דולר ולכן זה יותר ממה שהאמריקאים מרוויחים".



"כשר הנפט אין לי את הסמכות להפסיק את היצוא לישראל אפילו אם הייתי מעוניין בכך"[...]" יש לנו חוזה עם הצד השני ואנו מחויבים לו"

"בתפקידי כשר הנפט, אני עובד עם החברות ולא מתעסק מי הם הבעלים של החברה ומה הזהות שלה".


"כל אלו שמלינים על תפקודו של משרד הנפט ומנסים להצר את צעדינו בנוגע לאספקת הגז לישראל, צריכים לזכור שישנם כ-200 אלף פועלים אשר עובדים בשוק הנפט והגז"[..]" וכמו כן אל למפגינים לשכוח כי בכל תקופת המהפכה סופק הגז והדלק לכל האזרחים ולא החסרנו מאזרחינו דבר"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה