יום שלישי, 3 במאי 2011

ראיון עם מוסא אבו-מרזוק - הפיוס הפנים פלסטיני

3.5,11

חמאס - לקראת חתימת הסכם הפיוס

תנועת ההתנגדות הפלסטינית ואף לא מילה אחת על התנגדות


الدكتور موسى أبو مرزوق نائب رئيس المكتب السياسى لحركة حماس


אני שולחת לכם את תרגום של הראיון שהעניק היום לעיתון המצרי "אל-יום אל-סבע" (http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=403584&SecID=12) סגנו של ראש הלשכה המדינית של חמא"ס, ד"ר מוסא אבו-מרזוק:


"אנו עובדים עם הממשל המצרי החדש" [....]"המשטר הקודם פיזר שקרים עליינו וייחס לנו את פיצוץ צינור הגז והכנסייה (באלכסנדריה)"


"אני אופטימי בנוגע להצלחת הפיוס הפנים פלסטיני. המצב השתנה כעת והלחצים שמפעילות כעת ישראל וארצות הברית על אבו-מאזן לא יצליחו לחבל משום שאבו-מאזן בחר בפיוס הפנים פלסטיני כחלופה ללחצים מצד ישראל".

שאלה: מהם לדעתך סיכויי ההצלחה של יוזמת הפיוס לאור הלחצים והאיומים מצד ישראל וארצות הברית על מנהיגי תנועת הפת"ח ונשיא הרשות, אבו-מאזן?


תשובה: לאור ניסיונות העבר, הערוצים הקודמים היו קשובים לישראל בנוגע לפיוס ונכשלו (היוזמה התימנית, היוזמה הסעודית והיוזמה המצרית), אך המצב כיום השתנה. ניסיון התיווך בין ישראל והרשות כשל, אין שם שיתוף פעולה. אותו הדבר קרה עם האמריקאים ועם נושא ההתנחלויות. האמריקאים העלו את אבו מאזן גבוה על העץ, אחר כך נסוג אובאמה מהתחייבותו והשאיר את עבאס על העץ, ולא אפשר לו לרדת. כל הדרכים החסומות לא השאירו לעבאס ברירה והובילו אותו לפיוס. זו כבר לא רק שאלה של חמאס או פת"ח אלא של כל העם הפלסטיני. כל נשיא שירצה שיהיה לו מקום בקרב עמו חייב לשמור על אחדות עמו, אדמתו ועצמאות החלטותיו.

שאלה: האם אבו-מאזן יצליח לעמוד בפני הלחצים האלו?


תשובה: אני חושב שאבו-מאזן יצליח לעמוד בלחצים והפעם ההסכם הזה יוביל לפיוס פנים פלסטיני אשר יסיים את הפילוג.

שאלה: יש כאלה שמפקפקים בכוונות הפיוס. יש האומרים שעוד לא נגעתם בסוגיות הרציניות וכי השטן נמצא בפרטים הקטנים?


תשובה: ישנן כוונות אמתיות ואתגר רציני עבור כולנו שהפיוס יצליח.


שאלה: האם עסקתם בפרטי ההסכם הקודם או שתפתחו דף חדש שעליו נשמע במהלך הימים הקרובים?


תשובה: אין כאן דיאלוג חדש, זהו דיאלוג מתמשך זה זמן רב בין הפלגים הפלסטינים בנוגע לסוגיית הרכב הממשלה, הסוגיות הביטחוניות, אש"ף והבחירות. בנוגע לדמויות הציבוריות העצמאיות הגענו להסכמות רחבות בנושא זה. בנוגע לאש"ף והבחירות גם כן הגענו להבנות ובנושאים הביטחוניים הגענו להסכמה על כ- 90% מהנושאים. כעת יש ליישמם ולכן בנוסף להסכם הפיוס אנו חותמים על "הבנות קהיר" שהן למעשה מענה להסתייגויות שהיו במסמך המקורי.


שאלה: האם אתה חושב שתהיה הסכמה בינלאומית בנוגע להכרזה על מדינה פלסטינית בספטמבר?


תשובה: קשה לחזות מה יקרה. דבר אחד ברור וזה שישראל חוששת מאוד מסוגיית ההכרה הבינלאומית במדינה הפלסטינית. כעת ההסכמים הזמניים בינה ובין הרשות עסקו בסוגיות הליבה במשא ומתן ללא שימוש באלימות או כל דרך אחרת. אך הניסיונות האלה לא השיגו דבר, ומה יעשו שיגיעו לספטמבר??? אין ספק שארצות הברית תעמוד לצד ישראל בספטמבר בעוד הרוב יעמדו לצד העם הפלסטיני.


שאלה: אחרי שנים של יובש ביחסי מצרים וחמאס האם יש שינוי?


תשובה: כן יש שינוי משום שבעבר אמצו את גישת מצרים בנוגע לבעיה הפלסטינית. זה השפיע בשני מישורים: א. בנוגע לתמיכה פתרון הסכסוך במשא ומתן וב. מצרים סירבה להמצאות חמאס בגבולה או שתהיה ממשלה או הנהלה בעזה או אפילו שניקח חלק בהחלטות על עתידו של העם הפלסטיני. אני בטוח שמצרים מתייחסת באופן שווה לכל הפלגים הפלסטינים, במיוחד הפת"ח וחאמס כפי שזה בה לידי ביטוי במהלך דיאלוג הפיוס.


אני מאמין שהמשטר הנוכחי מבין שחמאס לא מהווה בעיה למצרים. כל אדם בעל היגיון ברצועת עזה לא מעוניין ליצור בעיות למצרים. לא כמו המשטר הקודם אשר ניסה ליחס לנו את פיצוץ צינור הגז עם ישראל או פיצוץ הכנסיה (באלכסנדריה) מה שהתברר כשקרים והמצאות.


שאלה: האם סוכם כבר הסכם בינכם לבין מצרים בנוגע לסידורים הנדרשים לפתיחת מעבר רפיח?


תשובה: חמאס עברה על ההסכם שנחתם בזמנו בין מחמד דחלאן לישראל לשנה ושאחר כך הוארך בעוד 6 חודשים ולאחר מכן בוטל לאחר הנסיגה הישראלית מרצועת עזה. נושא המעבר הוא עניין מצרי-פלסטיני ואין לישראל כל קשר לכך. וסגירתו כחלק ממדיניות המצור היא דבר לא אנושי ולא חוקי.


שאלה: האם אתם מוכנים לנהל את המעבר מהצד הפלסטיני?


תשובה: אין לנו בעיה, ניהול המעבר הוא לא עניין חדש עבורנו. יש לנו ניסיון רב בנושא.


שאלה: האם לגישה החיובית הזו יש קשר לאחמ"ס במצרים?


תשובה: המצב הפנים מצרי מתעצב כעת וזוהי סוגיה פנית מצרית שלחמאס אין קשר אליה וחשוב שחמאס תכבד את המדיניות הרשמית של הממשלה החדשה במצרים. יש צורך להבדיל בין חאמ"ס כתנועה לשחרור פלסטין והאחים המוסלמים שהיא סוגיה פנים מצרית.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה