יום שני, 9 במאי 2011

מצרים - הרשתות החברתיות

יום שני 09 מאי 2011

מלכוד 22

מצרים - הרשתות החברתיות

איך קורה שאותן רשתות חברתיות: פייסבוק/טוויטר/בלוגים/יוטיוב אשר באמצעותן גויסו מיליוני מצרים לכיכר תחריר, עשו מהפכה, הפילו משטר מושחת ומדכא וקראו לרפורמות ודמוקרטיזציה, הן אלו אשר יתכן ויובילו למלחמת אזרחים בן-דתית במצרים.

אז גם במקרה הזה העלילה שלנו מתרחשת בעיירה קטנה ונידחת בשם אימבאבה (Imbaba), פרבר קטן בדרום קהיר שאלמלא לא נהרגו בו שלשלום (7.5) 12 אנשים, נפצעו בו כ- 232 אזרחים מצרים 13 במצב אנוש, הועלו בו שתי כנסיות באש ובתי קפה נשרפו לא היינו יודעים על קיומו.

100 ימים אחרי פרוץ המהפכה במצרים העיירה אימבאבה עולה באש, הפילוג הבן-דתי עולה מדרגה או כפי שאמר מרטין לותר קינג הבן (1967):

" Where do we go from here: Chaos or Community?"

על פניו, זהו בכלל סיפור אהבה קלאסי (רומאו ויוליה מצריים).

הכל התחיל בגלל אישה נוצרייה בשם עביר פחרי (Abir Fahri) שהתאהבה, בערך לפני שנה, בגבר מוסלמי בשם יאסין ת'אבת (Yassin Thabit). עביר ברחה ממשפחתה, התאסלמה, התחתנה ועברה לגור עם יאסין. אחרי כמעט חצי שנה ב- 5 במרץ הגיעה עביר לבקר את משפחתה הנוצרית אימבאבה (אשר לא אישרה את נישואיה למוסלמי) ומשפחתה לא אפשרה לה לחזור לחיק אהובה ומנעה ממנו לפגוש אותה. עד פה סיפור קלאסי.

כאן מתחילות הרשתות החברתיות לפעול. לפתע נשמעו קריאות בפייסבוק ובטוויטר שקראו למוסלמים וסאלפים (מוסלמים רדיקאלים) להגיע בדחיפות לכנסיית מרימינה (Marimina Church ) באימבאבה שם על פי השמועות מוחזקת עביר בניגוד לרצונה על ידי בני משפחתה הנוצרים.

איש בשם מסרי סלאם מצייץ בטוויטר: "אחותנו המוסלמית נחטפה ומוחזקת בכנסייה באמבאבה ברחוב אל-קסר. אחיינו גשו לשם מייד, גשו לשם מיד!


שלשום בלילה (7.5) הגיעו מאות מוסלמים סאלפים וצבאו על פתח הכנסייה בדרישה להסגיר את עביר. משלא נענו, נכנסו קבוצה של שיח'ים סלאפים לכנסיה (לפנות בוקר) במטרה לחפש את הבחורה, אך לא מצאו דבר.

כוחות הביטחון והצבא הופיעו במקום לפנות בוקר ואז המצב החל להתדרדר. יש ידיעות שטוענות שבקבוקי אלכוהול נזרקו מגגות הבתים על החיילים ואז החל הירי. ישנן ידיעות שטוענות כי הנוצרים מתוך הכנסייה, במטרה להרחיק את המוסלמים ירו באוויר באש חיה ויש שטוענים שבני משפחתה של עביר, שגרים בקרבת הכנסייה ירו מהגג בכדי לפזר את ההמונים.

לאחר מכן נפוצו ידיעות שמשהו ניסה להעלות באש את הכנסייה אך תושבי השכונה הגיעו במהרה למקום וכיבו את השריפה. במקביל הועלו תמונות בבלוגים של כנסייה גדולה נוספת ברחוב אל-וואחדה (האיחוד), כנסיית הבתולה (The Virgin Church) שהועלתה באש וגם מספר חנויות של נוצרים ביניהם בית קפה הוצתו.


יש כאלה שטוענים שהסאלפים הם אלו שהחלו לירות באש חייה ויש עדי ראיה שטוענים שבריונים מחוץ לאימבאבה הם אלו שהחלו לירות. הצבא וכוחות הביטחון (CSF – Central Security Forces) החלו להשתמש בגז מדמיע בכדי לפזר את ההמונים. 777 ניידות משטרה פוזרו ברחבי העיירה, הושם עוצר על העיירה וגל של מעצרים נרחב החל (ע"י שימוש בחוק הפלילי) – 190 נעצרו והובאו לבין הדין הצבאי. זה 24 שעות הצבא ערוך סביב הכנסיות ובאזורים נרחבים בעיירה נותקו קווי הטלפון והאינטרנט.

כניסת הטנקים המצריים לרחובות אימבאבה

הראשון שהגיב ושלח בחשבון הטוויטר (האמיתי) שלו הודעה היה המועמד לנשיאות ד"ר מחמד בראדעי, בזאת הלשון:

Mohamed ElBaradeiUrgent measures required to combat religious extremism & intolerance before Egypt slides into the dark ages

אחריו הודיע אמש (8.5) שר המשפטים כי "החוק ללוחמה הטרור" הופעל מאתמול בצהרים וראש ממשלת מצרים, ד"ר שרף הודיע היום (9.8) כי הממשלה תנקוט ביד ברזל נגד אותם קבוצות שינסו להוביל את מצרים למלחמת אזרחים. ד"ר אחמד אל-טיב, שיח' אל-אזהר קרא היום לכנס בדחיפות ישיבת חירום בכדי לסכל את ניסיונות העמקת השסע הבן-דתי במצרים על ידי גורמים זרים. המופתי של מצרים, שיח' עלי ג'ומעה אמר היום כי "יד נסתרת מנסה להפיץ פחד וכאוס" ואף תיאר את השתלשלות האירועים "כמשהו שהשכל לא תופס" והזהיר מרוחות של מלחמה אשר מנשבות להן ברחבי מצרים בגלל ניסיונות זרים להרוס את תדמיתה של מצרים ואת הצלחת המהפכה.

גם המועמד השני לנשיאות, עמרו מוסא הגיב היום בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "המצב באימבאבה מאשש את חומרת הסכנה הנשקפת לחברה המצרית ואני קורא לממשלה לנקוט ביד קשה כלפי אלו שעומדים מאחורי זה".

الوضع في امبابة يؤكد خطورة الوضع المجتمعي في مصر وادعو الحكومة الي الضرب بيد من حدديد علي المتسببين فيها

כל ההתנגשות הדתית הזאת על רקע רומנטי זה טוב ויפה אך לדעתי זה לא הסיפור האמיתי. משהו הדיף ריח מוכר ולא טוב ואחרי מספר נבירות העליתי בחכתי שתי נקודות מעניינות:

  1. חשבונות הטוויטר שמהם נשלחו ההודעות על חטיפתה של עביר ועל הצורך לשחררה, נמצאו על שרתים בסעודיה.
  2. עביר לא נחטפה, שלומה טוב, ואותם טווטרים שהיו מיוחסים לה, בהן כביכול קראה לעזרה, לא היו ולא נבראו.

כעת אני אקח אתכם אחורה בזמן לאירוע בעייתי מאוד שהדיף ריח דומה.

ב- 30 לאפריל התפרסמה ידיעה בעיתון הארץ:

"רמטכ"ל צבא מצרים, סמי ענאן, הזהיר את ישראל לא להתערב בפתיחת מעבר רפיח"

רמטכ"ל צבא מצרים, סמי ענאן, הזהיר היום (שבת) את ישראל מפני התערבות בהחלטה לפתוח את מעבר רפיח. לדבריו, שפורסמו בעמוד הפייסבוק שלו, "מדובר בעניין מצרי-פנימי ולישראל אין זכות להתערב בו".

בתגובה: נתניהו הביע בשבועות האחרונים בשיחות עם שגרירים אירופים ועם סנאטורים אמריקאים דאגה מההקצנה בהתבטאויות המצריות כלפי ישראל.

בנוסף הגיב בכיר במערכת הביטחון ואמר שהדברים - שפורסמו בעמוד הפייסבוק של ענאן - "לא היו אמירה רשמית", אך הם מהווים התפתחות מדאיגה, במיוחד בעקבות היחסים הטובים שהיו בעבר בין הגנרל ענאן והרמטכ"ל הקודם גבי אשכנזי.

אלא מה, שחשבונות הפייסבוק האלו כמו הטווטרים של גברת עביר היו מזויפים. מה שעורר את זעמה של המועצה הצבאית העליונה במצרים הוא שבאותם אתרים שכביכול היו רשמיים פורסמו הודעות על גלי מעצרים של נוער המהפכה ע"י כוחות הצבא במטרה להחזיר את הסדר והחוק לרחובות קהיר. ולכן הכעס ברחוב המצרי שוב הופנה רובו כלפי שר ההגנה וראש המועצה הצבאית, הגנרל טנטאווי (שמעמדו גם ככה לא יציב - בעקבות הירי של הצבא על המפגינים - בהפגנות שדרשו את מעצרו של מובארכ).

אי לכך הוציאה ב- 4.5 המועצה הצבאית הודעה רשמית כי האתרים האלו מזויפים ונמצאים על שרתים מחוץ למצרים ומטרתם לייצר קרע בן דתי בעם המצרי ולערער את יציבות מצרים. "גורם זר מחוץ למצרים רוצה לערער את האמון בין העם לצבא" (שגם ככה התערער - בעקבות הירי של הצבא על המפגינים - בהפגנות שדרשו את מעצרו של מובארכ).

http://www.facebook.com/Egyptian.Armed.Forces

ניתוח ומסקנות:

בשני המקרים, גורם זר, מחוץ למצרים שיושב על שרתים חיצוניים העביר אינפורמציה שקרית באמצעות הרשתות החברתיות שבמקרה הראשון הובילה לבהלה וזעם במערכת המדינית והביטחונית של ישראל שבלעה את הפיתיון בלי להניד עפעף והחלה לירות "חיצי רעל" לכל עבר, ואילו במקרה השני הובילה להרוגים ופצועים בקרב אזרחי מצרים. העמקת השסע הבן-דתי, ניסיון ליצור קרע בין העם והצבא וכאוס ברחובות.

אותה רשת חברתית, אשר אפשרה למיליוני ערבים להעביר אינפורמציה במדינות בהן העיתונות אינה חופשית, התאגדות אסורה וחופש הביטוי לא קיים ולומר את דברם, ולמעשה להניע את ה"אביב הערבי" - הפסקת הדיכוי והפלת המשטרים המושחתים והדיקטטוריים היא אליה וקוץ בה. הרשתות הנחמדות הללו ועל פניו הלא מזיקות "נושכות". כפי ש"מקרות זרים" טוענים שמשהו החדיר וירוסים למחשבים בתוכנית הגרעין של איראן, "דבר שיעקב את התקדמותה במספר שנים" משהו עלה על הפטנט וכעת מנסה "לחבל" בתוצאות המהפכה במצרים. עם ע"י חרחור ריב בין ישראל ומצרים ועם על ידי התססת החברה המצרית מבפנים באמצעות העמקת השסע הבן-דתי במטרה שהדבר יוביל למלחמת אזרחים.

אין ביכולתי לדעת מי עומד מאחורי שני האירועים הבעייתיים הללו. אבל אני חושבת שהמגמה הזאת מספיק מסוכנת ובעייתית בכדי להיות מודעים אליה להיזהר ולהתריע מפניה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה