יום חמישי, 29 באוקטובר 2009

חוליות טרור ג'יאהדסטיות בבחריין

29.10.09
העיתון הסעודי "אל-ווטן"

חוליית טרור נוספת נתפסה בבחריין


קצין בחרייני בכיר: טרוריסטים תכננו לפגוע בחיילים אמריקאים. אמש בבית המשפט במאנאמה החל משפטו של אחד הנאשמים בתכנון פיגועי טרור בבחריין. אחד מקציני המודיעין הבכירים במנגנון שירותי הבטחון הלאומיים של בחריין העיד במשפטו וסיפר כי הטרורטיסט חבר בחולית טרור ג'יאהדיסטית שבה היו חברים טרוריסטים בעלי אזרחות בחריינית אך גם ערבים ממדינות נוספות. המואשם הספציפי גוייס באמצעות האינטרנט ע"י אדם שני המכונה "משרת המוג'אהדין" והוא האיש אשר היה אמור לחבור לנאשם ולהעביר לו את חגורות הנפץ. שני הנאשמים היו אמורים לבצע יחדיו את הפיגוע בכדי להעצים את היקף הנזק והחבלה. הקצין הוסיף ומסר כי בידי המחבל נמצאה התוכנית המלאה כולל מפות ואתרים מרכזיים בבחריין. לפי התוכנית שנחשפה, היו אמורים שני חברי חוליה אלו להתפוצץ בלב הנמל המרכזי של בחריין - "נמל סולמן" במטרה לפגוע במספר רב ככל האפשר של חיילים אמריקאים (הערה - בחריין מהווה כיום בסיס הקבע של הצי החמישי של צבא ארצות הברית). חוליית הטרור התאמנה בירי בשטחי בחריין אך את אימוני הצליפה ערכו בירדן. הסיבוב השני במשפטם של חברי חוליית הטרור יערך ב-12 בדצמבר 2009.

יום רביעי, 28 באוקטובר 2009

חדשות חדשות חדשות

28.10.09

סעודיה VS איראן
מלחמה מדינית ותקשורתית הולכת ומחמירה בין איראן וסעודיה



העיתון הלונדוני "אל-קודס אל-ערבי"
1. במהלך התקופה האחרונה מתנהל קרב של האשמות הדדיות מעל ערוצי התקשורת בין איראן וסעודיה. האשמות בדבר תמיכה באופוזיציה של כל אחת מהמדינות (סעודיה מואשמת בענקת תמיכה כלכלית לאופוזיציה באיראן ואילו איראן מואשמת כי היא מעניקה תמיכה כלכלית ותחמושת לארגוני אופוזיציה בסעודיה ובגבול שבין סעודיה ותימן). נשיא איראן, אחמדינג'אד מזהיר את סעודיה מפגיעה בזכויותיהם של עולי החג' האיראנים. הלוחמה המדינית מעל ערוצי התקשורת בין שתי המדינות עולה שלב כאשר אמש בפגישה של נשיא איראן עם בכירי המועצה הגבוהה לעניני חג' איים הנשיא על סעודיה באומרו כי מדינתו תנקוט בצעדים שתמצא לנכון במידה והעולים לרגל האיראנים אשר עושים את החג' לא יזכו ליחס יאה בסעודיה. קיים חשש שהתרחיש הקרה בשנות השמונים כאשר עולים איראנים השתתפו בהפגנות אלימות נגד ישראל וארה"ב והתקוטטו עם שוטרים סעודים אירוע אשר הוביל להריגתם של 400 עולי חג' ולמשבר קשה בין שתי המדינות. גם המנהיג הרוחני, חמנאי הזהיר מפני היחס המחפיר לו זוכים עולי החג' השיעים בסעודיה, באומרו שצעדים אלו לא משרתים את המאמינים המוסלמים אלא את ארגוני המודיעין הזרים וביקש מהממשלה הסעודית לשנות את מדיניות זאת. בנוסף לנושא זה מתחולל מאבק ממשי בין סעודיה ואיראן בנוגע למלחמה בתימן. הסעודים נותנים סיוע כלכלי לצבא תימן ולנשיא עלי עבדאללה סלח ואילו האיראנים מעבירים נשק וכסף למורדים החות'יים. הסעודים טוענים כי הסיוע האיראני למורדים בצפון תימן מיועד לערער את היציבות בגבול תימן וסעודיה.

מצטפא אלעני, ראש מדור ביטחון לאומי וטרור במרכז למחקרים אסטרטגים בדובאי אמר כי המרכז עוקב זה זמן מה אחר המתקפות התקשורתיות של איראן נגד סעודיה. מאז נבחר אחמדינג'אד לקדנציה שניה ישנה עמדה ברורה באיראן נגד סעודיה.


2. שר החג' הסעודי, פואד בן עבד אל-סלאם אל-פרסי הזהיר מניצול מצוות החג' למטרות פוליטיות. אל-פרסי אמר בתגובה להשמצות מצד המנהיגות האיראנית ומיוחד המנהיג הרוחני חמנאי והנשיא, אחמדינג'אד, כתגובה על הביקורת שנאמרה מפיהם כי: עולי החג' השיעים זוכים בסעודיה ליחס מחפיר בתקופת החג'. "דבריהם זה ניצול ציני של החג' למטרות פוליטיות"

יום שלישי, 27 באוקטובר 2009

חדשות חדשות חדשות

27.10.09
אתר האינטרנט "אל-ג'אזירה"

יחסי תורכיה - איראן - "כבדהו וחשדהו"

1. מיד עם סיום הביקור הרשמי של ראש ממשלת תורכיה, ארדואן בפקיסטאן הגיע לביקור רשמי בן יומיים באיראן. ראש הממשלה התורכי נפגש עד כה עם נשיא איראן, אחמדינג'אד ואמר כי תורכיה תומכת בתוכנית הגרעין האיראנית ואחמדינג'אד הוסיף ואמר כי ממשלתו מעודדת ותומכת במדיניות בה נוקטת תורכיה נגד ישראל. בנוסף אמר ארדואן כי איראן היא מדינה חברה לתורכיה וכי המערב נוקט במדיניות לא הוגנת כלפי תוכנית הגרעין האיראני, בעוד איראן מבקשת לוותר על תוכניתה, אותן מדינות הן בעלות יכולת גרעינית מלאה.

הערה - ניתן לחשוב שתורכיה מעדיפה כעת ברית חזקה עם איראן והתרחקות מהברית החזקה עם ישראל. אני חושבת שאל לנו לטעות ולשפוט מהר מידי, אמנם כפי שציינתי בעבר, זאת לא מראית עין, אלא בהחלט חלה התקרבות אמיתית בין שתי המדינות: בריתות כלכליות שיתופי פעולה דיפלומטים, תמרונים, ראיונות אוהדים והעברת הכספים האיראנים לבנקים בתורכיה לעומת התרחקות אמיתית מישראל ותקיפת המדיניות הישראלית כלפי הפלסטינים. יחד עם זאת אל לנו לשכוח שאיראן ותורכיה במשך כמעט חמש מאות שנה היו אוייבות חריפות, מאז עליית האמפריה העות'מאנית ועד נפילתה הייתה הממלכה הפרסית (הסאסנית) לא ניתנת לכיבוש וזאת למרות ניסיונות חוזרים ונשנים של הסולטנים העות'מאנים לכבשה. איראן לעולם הייתה העלבון של העות'מנים אשר לא הצליחו לכבוש אותה ולהכניעה. מטרת המאבקים הייתה כדי להכריע, ראשית, מי מהן תהיה הכוח השליט במזרח התיכון המוסלמי, ושנית, היכן בדיוק יעבור הגבול ביניהן. הגבול התייצב לבסוף, ונקבע בידי ועדה משותפת. לימים הוא היה לגבול המזרחי של הרפובליקה התורכית ושל הרפובליקה העיראקית, אף שבגבולה של עיראק נשארו כמה מחלוקות לא-מיושבות. היריבות בין העות'מאנים לאיראנים על הגמוניה אזורית יושבה כאשר האפילו על השתיים והחליפו אותן כוחות חיצוניים, שהיריבויות והמאבקים ביניהם, לפעמים באזור ולפעמים מחוצה לו, שלטו בהיסטוריה הפוליטית שלו כמעט מאתיים שנה. נגד הכוחות החיצוניים היריבים האלה ונגד בני חסותם המקומיים ניהלה האימפריה העות'מאנית קרב מאסף ארוך, מר, ובסופו של דבר כושל. בתורכיה כ- 72 מיליון אזרחים ובאיראן כ-70 מיליון, נוצרה מעין מצב שוויוני בין שתי המדינות והבנה בשתיקה שאף אחת מהמדינות לא מתערבת בענייני הפנים של השנייה. בעוד איראן מיצאת את מדיניות ה"אסלאמיזציה" בכל המזרח התיכון בענייני הפנים בתורכיה היא אינה מתערבת (גם אין צורך משום שתהליך האסלאמיזציה בתורכיה מתחולל באופן אצמעי וטבעי ללא עידודה וסיועה של איראן). לכן גם לתורכיה יש אינטרס ברור מדוע לאיראן אסור להיות מעצמת גרעין, משום שכך היא תזכה להיות מעצמת הגרעין המוסלמית הראשונה במזרח התיכון. (פקיסטאן שייכת לאסיה) צעד אשר יפר את האיזון העדין בין שתי המדינות מזה מאות בשנים.

יום שני, 26 באוקטובר 2009

חדשות חדשות חדשות

26.10.09

העיתון המצרי "אל-יום אל-סבע"

"ישראל לא תעז לתקוף את מתקני הגרעין שלנו"


1. שר החוץ האיראני הצהיר כי "ישראל חלשה מאוד ואין לה את "אומץ הלב" לתקוף את מתקני הגרעין האיראנים". מותקי הסביר כי הישות הציונית חלשה מאי פעם בעבר ואנו לא מאמינים כי יש ביכולתה לפעול נגד שכנותיה. הוא הוסיף ואמר כי בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית, כולם מסכימים כיום כי לא ניתן להרוס בהפצצות את ה"ידע המדעי" האיראני ואנחנו לא חושבים כי לישראל האומץ הדרוש לעשות זאת.



הפגנות באיסטנבול - קריאה לניתוק היחסים הדיפלומטים עם ישראל




2. פגנות בתורכיה - דרישה לניתוק היחסים הדיפלומטים עם ישראל. למעלה מ-500 מפגינים הפגינו אמש מחוץ לקונסוליה הישראלית באיסטנבול, כמחאה על האירועים האלימים במסגד אל-אקצא. המפגינים ביקשו ממשלת תורכיה לנתק את היחסים הדיפלומטים בין ישראל ותורכיה כצעד הזדהות עם הפלסטינים. כמו כן קראו המפגינים בקריאות "מות לישראל".

ראיון עם ח'אלד משעל - דמשק

26.10.09
מתוך "אל-ג'אזירה"


"הקפאת יוזמת השלום הערבית"... "הקפאת המשא ומתן עם ישראל"....."כשלון התיווך האמריקאי"...."כשלון הפיוס הפנים פלסטיני"


אירועי אמש במסגד אל-אקצא

ראש הזרוע המדינית של חמאס, ח'אלד משעל קרא אמש למדינות ערב להקפיא את היוזמה הערבית לנרמול היחסים עם ישראל בעקבות ההסלמה הישראלית אמש, במסגד אל-אקצא. משעל, בנאום שנתן אמש במהלך מסיבת עיתונאים מדמשק דרש מהרשות להפסיק את ניהול המשא ומתן החשאי עם ישראל כתגובה לאירועי אמש בירושלים. משעל טוען כי אירועי אתמול הם השלב הראשון לחלוקתו של מסגד אל-אקצא כפי שקרה במסגד אבראהים בחברון. זאת הייתה הפעם הראשונה בה הפסיקה ישראל את הספקת החשמל למסגד והשתיקה את המואזין אשר קורא למתפללים לתפילה. משעל טען כי ישראל מנסה ליצור עובדות בשטח בכל הנוגע לירושלים, למרות שהמו"מ בין ישראל והרשות נמשך. לכן כל עוד ההתקפות הללו נמשכות, צריכה הרשות להפסיק את המשא ומתן עם ישראל. משעל שלח איגרת לראש ממשלת תורכיה, ארדואן בבקשה שיתערב בנעשה במסגד הקדוש לאסלאם לפני שיהיה מאוחר מידי.

ניסיונות התיווך האמריקאים

בנוגע לנסיונות התיווך המדיני בין חמאס וישראל, אמר משעל כי הנשיא האמריקאי נכשל בשכנוע ישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות לתקופה של שנה ובנוסף אימץ הממשל האמריקאי את דרישת ישראל להכיר בה כמדינה יהודית.

הפיוס הפנים פלסטיני

פת"ח מעוניינים לזכות בשליטה על רצועת עזה על ידי עריכת בחירות מפוקפקות, בתיאום עם ישראל. משעל טוען כי יש בידי חמאס הוכחות המצביעות על כך שמנהיגי הפת"ח מעוניינים ללכת לבחירות לפני חתימת הסכם פיוס.

בחריין - שאלת נרמול היחסים עם ישראל הפרלמנט נגד הממשלה

26.10.09

העיתון הלונדוני "אל-קודס אל-ערב"

בחריין - חילוקי דעות קשים בפרלמנט בנוגע לשאלת נרמול היחסים עם ישראל
בדיונים בועדת החוץ והביטחון בפרלמט הבחרייני העלו חברי הפרלמנט הבחרייני את הסכנות בדבר נרמול היחסים עם ישראל. חברי הפרלמנט בבחריין מעוניינים להעביר את סמכות ההחלטה והחיקוק בשאלה זו לידי הפרלמנט והם מתכוונים להעלות סוגיה זו בסבב דיונים נרחב אשר יערך מחר (27.10) בין חברי הפרלמנט לבין הממשלה. ישנם חילוקי דעות ומחלוקת קשה בנושא משום שהפרלנט מתנגד לנרמול היחסים עם ישראל בעוד בממשלה: שר החוץ, יורש העצר והמלך השמיעו בעבר קולות הקוראים לדיאלוג ישיר עם ישראל בכדי לקדם ולסייע לתהליך השלום.
יורש העצר הבחרייני, סולימאן בן חמד אל ח'ליפה נפגש בעבר עם בכירים ישראלים במהלך הפורום הכלכלי העולמי בשנת 2000 ובשנת 2003 ואף כתב מאמר מערכת נרחב בנוגע לחשיבות הדיאלוג הישיר עם ישראל. גם שר החוץ הבחרייני, שיח' ח'אלד בן חמד נפגש עם מקבילתו, דאז, ציפי לבני בשנת 2007 בצידי העצרת הכללית של האו"ם בניו-יורק. מתחולל ויכוח אמיתי בבחריין לגבי השאלה למי ישנה הסמכות לקבוע ולחוקק בנושא. משרד החוץ הבחרייני, טוען כי לפי צו אמירי מס' 3 משנת 1971 זכות ההחלטה בנוגע למדיניות חוץ וקשרים בילטראלים הסמכות היא בידי משרד החוץ. יחד עם זאת, בעקבות המחלוקת האמיתית הבהיר אמש משרד החוץ הבחרייני כי: לא יהיה כל נרמול של היחסים בין שתי המדינות אלא רק לאחר שהאדמות הכבושות ישוחררו ותוקם מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים.
הערה
בחרין הינהמדינת איים אשר חיים בה כמילון וחצי תושבים מתוכם כ- 81% מוסלמים ומתוך אחוז זה כ- 65% הם שיעים. בעבר טרם זכתה לעצמאות בשנת 1971, נחשבה בחריין כפרובינציה ה-14 של איראן. מדוע חשוב לציין עובדה זאת, משום שרוב האוכלוסיה בבחריין היא תומכת מאוד גדולה של הנושא הפלסטיני ושל ארגון חזבאללה השיעי בלבנון. במהלך מלחמת לבנון השנייה הבירה הבחריינית נצבעה בצהוב ועל כל המוניות בבירה התנוסס דגל חיזבאללה. כך גם קרה במהלך המלחמה בעזה כאשר התחוללו מספר רב של הפגנות בגנות ישראל. הקשר הוא ברור. אין כיום תמיכה ברחוב הבחרייני לנרמול היחסים עם ישראל! אז גם אם ישנם יחסים כאלה ואחרים חשאיים ונערכים שיחות כאלו ואחרות. לא ניתן יהיה "לצאת מהארון" אלא רק כשתיהיה תמיכה ברחוב. גם במונרכיות או יותר נכון במיוחד במונרכיות, בכדי לשמור על יציבות המשטר יש צורך להקשיב לרחשי הרחוב.

יום ראשון, 25 באוקטובר 2009

חדשות חדשות חדשות

25.10.09

העיתון הפלסטיני "אל-מנאר"
1. צוות של אנשי ביטחון ומודיעין אמריקאים הגיעו במהלך הימים האחרונים למספר מדינות ערביות וצפון אפריקאיות במטרה לערוך סבב פגישות הדרכה והתייעצות מול מנגנוני הביטחון והמודיעין במדינות אלו. מטרת ההערכות וסבב הפגישות היא הרצון למנוע ולסכל ניסיונות פיגוע נגד מטרות, מתקנים ומוסדות אמריקאים במדינות אלו. כוחות הביטחון והמודיעין האמריקאים בשיתוף בכירי מודיעין וביטחון ישראלים ערכו סבב פגישות חשאיות, במהלך השבועות האחרונים בניקוסיה (קפריסין), אדיסאבבה (אתיופיה), דובאי (מאע"ם) ואסלאמבאד (פקיסטאן), מדינות בהן כבר סוכלו ניסיונות פיגוע ואף נתפסו בהן חוליות טרור.
2. במהלך השעות האחרונות נערכו מאמצים דיפלומטים נרחבים, בשל הדאגה של מנהיגי מדינות ערב מאי חתימתה של חמאס על הסכם הפיוס המצרי ומחשש להדרדרות והסלמת היחסים הפנים פלסטינים בין פת"ח וחמאס. כחלק ממאמצים אלו אף הגיע נשיא ארה"ב לשעבר, קרטר בטיסה בהולה מג'דה (סעודיה) לקהיר לביקור בהול. המדינות אשר שותפות למאמץ זה הן: סעודיה, ירדן, סוריה וקטאר. לבסוף הסכימה מצרים והשלחה הזמנה רשמית לראש הזרוע המדינית של חמאס, ח'אלד משעל (מי שעד כה שם את המכשולים לחתימת הסכם הפיוס) להגיע לקהיר וזאת למרות שקהיר הודיע שתאפשר את הגעתו של משעל רק אם הוא יקבל על עצמו את היוזמה המצרית (ללא שינויים נוספים). מצרים הודיע כי זה יהיה נסיון התיווך האחרון מצידה, ובמידה ולא יחתם הסכם עד סוף החודש בין הפלגים הפלסטינים, מצרים תסיר את אחריותה מהסכסוך הפנים פלסטיני ותעביר את הנושא לטיפול הליגה הערבית.
האתר הרשמי "אל-ג'אזירה"


3. היום (25.10) בבוקר ארעו שני פיגועי תופת בלב הבירה העיראקית, בגדד. הפיגועים שטרם ברור אם מדובר מחבלים מתאבדים או הפעלת מכוניות תופת התפוצצו ליד משרד המשפטים ובניין עירית בגדד. כתוצאה משני הפיצוצים ישנם 106 הרוגים ו-500 פצועים.

יום שבת, 24 באוקטובר 2009

חדשות חדשות חדשות

24.10.09

העיתון המצרי "אל-יום אל-סבע"
1. הודעת נשיא הרשות, אבו מאזן, היום ברמאללה בנוגע לבחירות היא עדות ל"מות" הסכם הפיוס הפנים פלסטיני. עבאס הודיע כי בכוונתו לערוך את הבחירות לרשות במועדן המקורי, כלומר, ב- 24.10.2010. הצהרה אשר מתפרשת ע"י חמאס כ"חיסול" הסכם הפיוס בין הפלגים וזאת משום שביוזמה המצרית דובר על דחיית מועד הבחירות ל-28 ביוני 2010. דובר תנועת הפת"ח ציין כי רוב הפלגים הפלסטינים תומכים בהחלטה כי יש לקיים את הבחירות במעמדן.


סוכנות הידיעות הכוויתית

הדיפלומטיה התורכית


2. ראש ממשלת תורכיה, ארדואן מבקר בימים אלה (24.10) בפקיסטאן ונועד עם נשיא פקיסטאן, זרדארי וראש הממשלה יוסף רצ'א ג'ילאני.

3. ראש ממשלת תורכיה, ארדואן יגיע לביקור רשמי, בן יומים באיראן, אשר יחל ביום שני הבא ה-26.10. ראש ממשלת תוריכה יפגוש במהלך ביקורו את נשיא איראן, אחמדינג'אד ואת סגנו, מחמד רצ'א רח'ימי, את ראש המועצה האסלאמית, עלי לארג'יאני ואת שר החוץ, מותקי. שלושה שרים תורכים יגיעו אף הם: שר החוץ, שר האנרגיה ושר המסחר. הערה שלי - חשוב מאוד לשים לב לברית הזאת שנרקמת בין שתי המדינות וזאת משום שבמהלך השנתיים האחרונות מתהדקים היחסים בין איראן ותורכיה. אם עד כה רוב הכסף, הנזיל,האיראני כ- חצי תרילון דולר הופקדו בבנקים במפרץ , ישנה מגמה בה ממשלת איראן מעבירה את הכספים הנזילים שבידיה לבנקים בתורכיה. כמו כן איראן קבלה בברכה את התיווך התורכי בהסלמת היחסים בין עיראק וסוריה ואף בירכה על ביטול התמרונים עם ישראל ובנוסףהציעה ברית הגנה ותמרונים משותפים בין שתי המדינות. צעד שמתקבל בברכה ע"י תורכיה !! יתכן ואף נראה כי מי שתסייע כעת לאיראן במידה וינקטו נגדה סנקציות ע"י המערב, הקשורות בדלק תהיה זאת תורכיה שתסייע בעבורה.


4. נשיא תורכיה, עבדאללה גול יחל ביקור רשמי בסרביה ביום שני הבא, 26.10 בה הוא יפגש עם נשיא סרביה כחלק מסבב המפגשים הבילטראלים העסקיים והאסטרטגיים בין שתי המדינות.
העיתון הלונדוני "אל-שרק אל-אווסט"
שר הפנים האיראני, מצטפא נג'אר אשר אמר אמש במהלך ראיון בטלוויזיה בפקיסטאן כי מטרת ביקורו בפקיסטאן היא הסגרתו של מנהיג ארגון ג'ונדאללה אשר עומד מאחרי פיגוע הטרור באיראן אשר חיסל כ-15 אנשי משמרות המהפכה ועוד 27 אנשים נוספים, שעל פי מסמכים שנמצאים בידי איראן נמצא כעת בפקיסטאן. פקיסטאן טוענת כי מנהיג הארגון עבד אל-מלכ נמצא בכלל באפגניסטאן. איראן טוענת כי שירותי המודיעין של ארצות הברית, בריטניה ופקיסטאן הם אלו אשר סייעו בידי הארגון הסוני הקיצוני לבצע את הפיגוע הנתעב.

יום שני, 19 באוקטובר 2009

קריקטורות היום - בעיתונות הערבית

19.10.09

מתוך העיתון הלונדוני "אל-שארק אל-אווסט"
רואים חייל ענקי (גוליית) שעל המדים שלו כתוב: "משמרות המהפכה" והוא נפגע בין עיניו מחץ (ע"י דוויד).



מתוך העיתון הסעודי "אל-ווטן"
בתמונה את האיתוללה האיראני זורק גפרורים בוערים מידו ומדליק שריפות בכל מיני ארצות על פני כדור הארץ.

חדשות חדשות חדשות

19.10.09

העיתון הפלסטיני "אל-מנאר"
1. בשל הקשיים בהם נתקלת מצרים בתיווך בין הפלגים הפלסטינים, הוחלט על כינוס חירום של שרי החוץ של הליגה הערבית. מצרים מרימה ידים ואינה מעוניינת יותר לטפל בתיווך הבין פלסטיני לבדה וברצונה להגיש במהלך כינוס החירום דו"ח מפורט של המצב בין פת"ח וחמא"ס ולהעביר את התיק לטיפולה של הליגה הערבית.
העיתון הלונדוני "אל-שארק אל-אווסט"
2. מקור מצרי בכיר מסר כי הסכם הפיוס הפנים פלסטיני מוכן לחתימה ולא נתון כעת למשא ומתן על פרטיו. המצרים דחו את הגעת המשלחת של חמאס היום לקהיר. המצרים אינם מוכנים לערוך תיקונים בטיוטת ההסכם.
3. מקור מצרי בכיר מכחיש כי התקיימה פגישה בין בכירים איראנים וישראלים בקהיר אשר דנו בתוכנית הגרעין האיראנית. ע"פ השמועה הפגישה נערכה בקהיר בצידי הועידה הבינ"ל למניעת הפצה של נשק להשמדה המונית. ידיעה זאת מגיע בדיוק לאחר שלפני יומיים נתן שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ראיון ברוסיה לערוץ "רוסיה היום" ואמר כי ישראל ואיראן צריכות לנרמל את היחסים בינהן וכי תרחיש כזה הוא לא בלתי אפשרי (מעניין!!!)
סוכנות הידיעות הסעודית
4. נשיא הרשות, עבאס יגיע מחר ה- 20.10 לביקור רשמי בקהיר ויפגש עם עמיתו המצרי, מובארכ. לשיחות בנוגע לחידוש המו"מ בין ישראל והרשות. ואי ההגעה להבנות על היוזמה המצרית בין חמאס ופת"ח.

יום שבת, 17 באוקטובר 2009

חדשות חדשות חדשות

17.10.09

העיתון הפלסטיני "אל-מנאר"
1. השלב השני של עסקאת חילופי השבויים בין ישראל וחמאס - העברת האסירים הקטינים והחולים ובתמורה העברתו של שליט לקהיר. מקור מצרי מוסר כי המתווך הגרמני מגביר את מאמצי התיווך בין הצדדים בכדי שיתן יהיה להוציע לפועל את השלב השני בעסקת חילופי השבויים עד חודש דצמבר הקרוב. בשלב השני יעבור שליט לישראל וישראל תשחרר את שאר האסירים הפלסטינים עליהם סוכם. המטרה שהשלב הסופי יתבצע עד סוף חודש ינואר 2010.

2. הועד המרכזי של הפת" יתכנס על פי בקשתו של עבאס ב-24 באוקטובר 2009 ברמאללה בכדי להערך לאפשרות לערוך את הבחירות המרכזיות לנשיאות במועדן המקורי ה- 25.1.2010 במידה ולא יחתם הסכם פיוס בין פת"ח וחמאס עד חודש ינואר.
סוכנות הידיעות הכוויתית
3. לאחר שיחת טלפון בין הנשיא האמריקאי, אובאמה לבין מקבילו התורכי, עבדאללה גול (היום ה-17.10), יגיע רוה"מ תורכיה, ארדואן לסבב שיחות עם הממשל האמריקאי בסוף חודש אוקטובר (אם יורשה לי לנחש, אזי הסיבה לביקור הלא מתוכנן הוא רצף ההתבטאויות האחרונות של רוה"מ תורכיה כלפי ישראל וביטול התימרונים המשותפים, רצף אירועים אשר מחשיל את המאמצים האמריקאים להרכבת קואליציות ובעלות ברית אזוריות לנטרול הכוח האיראני).

יום שישי, 16 באוקטובר 2009

חדשות חדשות חדשות

16.10.09
העיתון הפלסטיני "אל-מנאר"
1. שיחות בדרג גבוהה התקיימו בין סגנו של השליח המיוחד למזרח התיכון לבין בכיר בארגון חמאס בדוחה. במהלך השיחות הובהר לבכיר מארגון חמאס עמדות ממשל אובאמה לגבי התנועה, הצורך לקחת אותה בחשבון בכל הקשור לסוגיה הפלסטינית וכי במידה והתועה תחליט לקבל את תנאי הקוורטט יפתחו בפניה כל הדלתות הבינ"ל.
העיתון המצרי "אל-יום אל-סבע"
2. הדיאלוג הפנים פלסטיני הגיע למבוי סתום וזאת משום שחמאס מסרבת לחתום על היוזמה המצרית. החלטת חמאס הפתיע את המצרים משום שעד כה הבטיחה התנועה למצרים כי היוזמה שלהם תענה בחיוב. חתימת ההסכם הייתה אמורה להיות ב-26.10.

יום חמישי, 15 באוקטובר 2009

דחלאן: "אני הנשיא הבא של הרשות הפלסטינית"

15.10.09

העיתון המצרי "אל-יום אל-שבע"


מחמוד דחלאן, מראשי תנועת הפת"ח, הינו המועמד המוביל להחלפתו של עבאס לנשיאות הרשות הפלסטינית, במיוחד לאור ה"פאדיחה" האחרונה, דחיית דו"ח גודלסטון ע"י עבאס.
עובדה זו אינה הערכה או מסקנה, אלא אלו מילותיו המדוייקות של דחלאן בפגישות בדלתיים סגורות.
הטיעונים בעד מינויו של דחלאן:
1. הוא המנהיג האמיתי בפעול של תנועת הפת"ח מאז מותו של יאסר ערפאת.

2. עבאס חלש ואינו מסוגל להיות נשיא.

3. עבאס בהיותו חלש מסכים עם כל דרישותיו של דחלאן ולכן החלטותיו מתבצעות.

4. דחלאן עומד בראש הגוש החוסם בוועידה המרכזית ובמועצת המהפכה של הפת"ח.

5. הוא ימונה ע"י הרשות ליורשו של עבאס בבחירות הבאות במידה והתקיימו במועדן וגם אם לאו.

6. הינו מוביל את הזרם הרפורמיסטי בתנועת הפת"ח.

7. חולשתו של עבאס הובילה להשתלטות של חמאס על רצועת עזה. אילו היו מילותיו המדוייקות של דחלאן בוועידה השישית של הפת"ח בבית לחם.

חוקרים מדיניים ומומחים טוענים ש:
1. ישראל בכוונה "שורפת" את עבאס וההוכחה לך היא: קלטת שבה מתועדת שיחה של עבאס ומנכ"ל הנשיאות הפלסטינית, אל-טייב עבד אל-רחים עם בכירים ישראלים על המשך הלחימה בעזה עד שתושג התוצאה הסופית הרצויה. ישראל שומרת את הקלטת ומאיימת להפיץ את הטקסט המוקלט בה באו"ם ובאמצעי התקשורת.

2. סירובו של נתניהו להעביר סיוע לעבאס בכדי לשפר את מעמדו בפני דעת הקהל הפלסטינית. תשובתו של נתניהו לבקשת השליח האמריקאי המיוחד, ג'ורג' מיטשל להעברת הסיוע לעבאס הייתה: "עליו לשאת בתוצאות מדיניותו".

3. ישראל לא העבירה שום אינפורמציה הקושרת את דחלאן למלחמה בעזה למרות שדחלאן ואנשיו "התרוצצו" בזמן המלחמה לאורך הגבול בין הרצועה ומצרים, מוכנים לאות ירוק בכדי לכבוש מחדש את הרצועה ולהעביר את השליטה מחדש לרשות.

4. דחלאן, באמצעות אמצעי התקשורת, מתח ביקורת חריפה על החלטות הרשות לדחות את אימוץ דו"ח גולדסטון ובנוסף את דרישתו לערוך קודם כל חקירה פנימית של הרשות בכדי לקבוע את עמדת נשיא הרשות, עבאס ביחס לאירועי עזה.

5. לדחלאן יש את היכולת לאכוף את השליטה והסמכות בפועל על הגדה המערבית וזאת בשל היותו שומר על הכספים המוענקים לו בנדיבות ע"י האמריקאים והאירופאים, כחבר בועד המרכזי של הפת"ח בהיותו שולט בגוש החוסם של הועד המרכזי וזוכה בהערכתם ונאמנותם של ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים והישראלים. בנוסף הוא מיישם את דרישות ממשלת ישראל בנוגע לגדה ומסכים לאפשר לרוה"מ סלם פיאד להמשיך בכהונתו (למרות שאינו חבר בפת"ח) לכשיבחר ליורשו של עבאס. כמן כן, עבד רבו מסכים אף הוא לעבוד תחת דחלאן כנשיא ושניהם מסכימים כי הנשיא צריך לבוא מהפת"ח. בנוסף, מזכ"ל הפת"ח, מחמד ראתב ע'אנם הינו "שפוט" של דחלאן לאחר שהנ"ל קנה את קולו בכסף.

6. דחלאן מאוד פופולארי בקרב הפלסטינים אשר חיים בגולה וכעת גם בקרב הפלסטינים ברשות.

יום רביעי, 14 באוקטובר 2009

חדשות חדשות חדשות

14.10.09

העיתון הלונדוני "אל-קודס אל-ערבי"
1. תורכיה וסוריה חתמו אמש (13.10) על ברית אסטרטגית בין שתי המדינות. לאחר ביקורו של אסד בתורכיה במהלך חודש ספטמבר, התכנסה בעיר ח'לב בסוריה בפעם הראשונה המועצה לשיתוף פעולה אסטרטגי סורי-תורכי בהשתתפותם של שרי החוץ של סוריה ותורכיה. בסבב השיחות נדונו נושאים מדיניים, דיפלומטיים, כלכליים (נפט,חשמל, מים נדל"ן וכו'), בטחוניים וענייני פנים.



העיתון הסעודי "עוכז"
2. הסתיימה אמש ועידת שרי הפנים של המדינות השכנות לעיראק בנוגע ללוחמה בטרור ובבטחון הפנים בעיראק. הועידה התקיימה בשארם אשייח והמדינות אשר השתתפו בה הן: ירדן, סוריה, כווית, בחריין, סעודיה, איראן, תורכיה ומצרים.

העיתון הסעודי "אל-ריאד"

3. נשיא הרשות, אבו-מאזן נאם אמש במהך ביקורו בעיר ג'נין בצפון הגדה המערבית והצהיר כי "לא נאפשר לארגון חמאס להקים בעזה אמירות אסלאמית אפלה". בנוסף איים עבאס על חמאס באומרו כי הארגון יוצר משבר מדומה בנוגע לדו"ח גולדסון (לו הוא התנגד בעצמו בעבר) בכדי לחמוק מהדיאלוג עם הפת"ח ומהמאמצים המצריים ליישום הסכם פיוס. עבאס מסרב לספוג את האיומים של חמאס על הרשות, על כך שהיא שותפה לפשעי המלחמה של ממשלת ישראל בעת המלחמה בעזה. הרשות הזהירה את הנהגת חמאס בעזה ובדמשק לא פעם ולא פעמיים כי ישראל תצא למלחמה במידה וירי הקסאמים לא יפסק. בנוסף הוסיף עבאס כי במהלך המלחמה ברחו מנהיגי חמאס מעזה באמצעות אמבולנסים לסיני ונטשו את תושבי עזה לההרג ולאחר מכן אף חתמו על הסכם הודנה עם ממשלת ישראל.

יום שלישי, 13 באוקטובר 2009

קריקטורות היום - בעיתונות הערבית

13.10.09

מתוך העיתון הסעודי "אל-ווטן"
בראש התמונה כתוב: פרס נובל ורואים את המדליה על צווארו של אובאמה, כאשר בנימין נתניהו חופר באותה עת את הקבר של השלום.

מתוך העיתון הלונדוני "אל-קודס אל-ערב"
בתמונה רואים את ברק אובאמה ותחתיו כתוב, פרס נובל לשלום, לידו עומד בינימין נתניהו ותחתיו כתוב פרס נובל לכימיה(בעודו שופך על עבאס תמיסה כימית) ולידו עומד נשיא הרשות, עבאס בעודו מחזיק את דו"ח גולדסטון והוא מצייר עליו איקס אדום ותחתיו כתוב פרס נובל לספרות.


חדשות חדשות חדשות

13.10.09

העיתון הלונדוני "אל-קודס אל-ערב"
1. שרת החוץ האמריקאית, הלרי קלינטון הגיע היום למוסקבה לדיונים בנוגע לתוכנית הגרעין של איראן, הטלת סנקציות חדשות על איראן ובנוסף על התוכנית המשותפת לשתי המדינות בנוגע לפירוק החימוש.


2. שר הפנים, ויורש העצר הבא בסעודיה (מהווה היום בפועל מספר 2 אחרי המלך), האמיר נאיף בן עבד אל-עזיז הגיע אמש לקהיר לביקור רשמי, במטרה לעדכן את המצרים בהשלכות ובתוצאות של הביקור הרשמי של מלך סעודיה בדמשק (בשבוע שעבר) ופגישתו עם נשיא סוריה, בשאר אסאד. המסקנה - כינונה של ממשלת לבנון ע"י ח'רירי מאיימת על הפיוס בין סעודיה וסוריה.
מטרות הביקור: (א) שיכנועו של אסד לאפשר לח'רירי להרכיב ממשלה בלבנון בלי להציב מכשולים (ב) הרחקת סוריה מאיראן וויתור על הברית עימה (ג) הקמת בסיס צבאי מפרצי בסוריה. הממשלה הסורית דוחה את ההחלטה בסוגיות אלו. לפי העיתונים ההצלחות העיקריות היו בתחום הכלכלי. הסעודים הבהירו לסורים כי אם הממשלה הסורית לא תקבל את הדרישות הסעודיות, במיוחד בנוגע לחיזבאללה ואיראן, הקשר בין שתי המדינות ינותק לאלתר. לדברי העיתונים הסעודים: סוריה מסרבת להתנתק מאיראן ותמשיך להציב מכשולים בפני הרכבת הממשלה של ח'רירי. העיתונים מדווחים כי סעודיה לעומת זאת הסכימה לכל התנאים המקדימים אשר הציבה סוריה טרם הביקור, והרחיקו את שר החוץ, סעוד אל-פייסל והשר לביטחון לאומי, בנדר בן סולטאן מהמשלחת הרשמית. מי שהגיעו היו עבד אל-עזיז בן עבדאללה, בנו ויועצו האישי של המלך (המיודד מאוד עם הנשיא הסורי), ראש המודיעין הסעודי, מקרן בן עבד אל-עזיז (אחראי על התיק הסורי) וד"ר עבד אל-עזיז ח'וג'ה, השר לענייני הסברה ותקשורת (האחראי על תיק לבנון).


העיתון הסעודי "אל-ריאד"
3. שיחות צבאיות אסטרטגיות התקיימו אמש באבו-דאבי בין רמטכ"ל צבא מאע"מ, חמד מוחמד ת'אני אלרמית'י לרמטכ"ל צבא ארצות הברית האדמירל מייק מולן. שתי נושאים עיקריים נידונו: (א) השת"פ הצבאי בין ארה"ב ומאע"ם (לאור העובדה כי כוחות המארין והנייבי והטייסים האמריקאים יושבים באבו-דאבי). (ב) מטרית ההגנה האמריקאית למאע"ם (במידה ויהיה איום איראני על מאע"ם.

העיתון הסעודי "אל-ווטן"
4. מצרים נתנה ארכה של 48 שעות לחמאס להשיב על היוזמה המצרית לפיוס בין הפלגים הפלסטינים. כאשר מצרים מעוניינת לערוך את הסכם הפיוס ב-26.10. המקור מסר כי כוחות הביטחון הפלסטינים נערכים להציב כ-3000 אנשי ביטחון בעזה לכשהשליטה החוקית על הרצועה תוחזר לרשות הפלסטינית.

יום ראשון, 4 באוקטובר 2009

חדשות חדשות חדשות

4.10.09

העיתון הפלסטיני "אל-מנאר"
1. העיתון אל-אהרם המצרי, הסכם הפיוס בין פתח וחמאס כולל את החזרת השליטה על העזה ומעבר רפיח לרשות. המקור המוסיף ומסר כי סבב שיחות הפיוס הבא יערך בקהיר ב- 19-20 באוקטובר. כמו כן הוסיף המקור כי ראש המודיעין המצרי, עומר סולימאן יערוך במהלך השבוע, סבב דילוגים בין רמאללה, עזה עמאן ודמשק.


2. בראשית השבוע יגיע האחרי בצד הישראלי על תיק שליט, חגי הדס לקהיר ויפגש עם עומר סולימאן, ראש המודיעין המצרי ועם המתווך הגרמני בכדי להסדיר את הפרטים האחרונים לקראת עסקאת חילופי השבויים בין חמאס וישראל. לקראת סוף השבוע תגיע מעזה ומדמשק משלחת חמאס בכדי לסגור את העסקה. המקור מוסר כי כעת כל שנותר בכדי לסיים את העסקה היא מחלוקת על 9 עצורים.


העיתון הסעודי "עוכז"
3. שר החוץ המצרי, אבו-אלע'יט יגיע מחר ה- 5.10 לביקור רשמי בירדן כאשר אליו יתלווה ראש המודיעין המצרי, עומר סולימאן. השניים יפגשו עם המלך, עבדאללה השני ועם רוה"מ ירדן, נאדר אל-דהבי ושר החוץ, נאצר ג'אודה. סבב זה הוא חלק מהכנות לקראת המפגש הבא של הפלגים הפלסטינים בקהיר לקראת חתימת הסכם הפיוס.


4. מקור פלסטיני בכיר מסר לעיתון כי בסוף סבב השיחות בין הפלגים הפלסטינים אשר יערך בקהיר, יחתם הסכם הפיוס בו ינכחו לא רק מנהיגי הפלגים אלא גם מספר שרי חוץ ערביים ומזכ"ל הליגה הערבית. הסכם הפיוס יכלול בין היתר את השבת השליטה על עזה לרשות ואף הוסכם על הרכבת ועדה ערבית אשר תפקח על הבחירות למועצה הלאומית ולנשיאות אשר יערכו בחודש יוני 2010. ההסכם כולל הסכמה על הקמת מנגנון ביטחון בגדה ובעזה. בנוסף ישאו כוחות הביטחון של הרשות באחריות הביטחונית על עזה ועל מעבר רפיח ואף יוחזרו הפקחים האירופאים למעבר. המקור אף הוסיף ומסר כי במסגרת עסקת חילופי השבויים בין חמאס וישראל יוחזר מרוואן ברגוטי וכי ביצוע העסקה בשלומותה יתקיים בסוף חודש אוקטובר.
העיתון הלונדוני "אל-קודס אל-ערב"
5. מלך סעודיה, עבדאללה בן עבד אל-עזיז יגיע ביום שלישי ה- 6.10 לביקור רישמי בדמשק לפגישה עם נשיא סוריה, בשאר אל-אסד. הביקור ימשך יומיים, ואל המלך מתלווים ראש המודיעין הסעודי, מקרן בן עבד אל-עזיז, שר התיקשורת, הד"ר עבד אל-עזיז חוגה והיועץ המיוחד של המלך, עבד אל-עזיז בן עבד אל-עזיז.